VM 2021 i Riga (2 haller)

Post Reply
Fjella

VM 2021 i Riga (2 haller)

Post by Fjella »

Det er no klart at VM i Sveits blir avlyst, altså ikkje utsett. Det må bety at rankinga som no gjeld, blir avgjerande for gruppeinndelinga i VM. Noreg er ranka som nr 11 og kjem dermed i gruppe med Russland, Finland, USA, Tyskland, Latvia, Italia og Kashakstan. I og med at vi kjem i same gruppe som Latvia, blir våre kampar spela i Riga. Der trur eg det kan bli eit sterkt norsk innslag på tribunane. Det kunne kanskje ha vore morosamt å reise til Minsk også, men til Riga er det i alle fall mykje lettare å koma og billigare å reise.

Så vidt eg kan skjøne vil ikkje resultatet av kvalifiseringa til OL spela noka rolle for VM 2021.

sorum

Re: VM 2021 i Riga og Minsk

Post by sorum »

Fjella wrote:
Sun May 03, 2020 5:00 pm
Det er no klart at VM i Sveits blir avlyst, altså ikkje utsett. Det må bety at rankinga som no gjeld, blir avgjerande for gruppeinndelinga i VM. Noreg er ranka som nr 11 og kjem dermed i gruppe med Russland, Finland, USA, Tyskland, Latvia, Italia og Kashakstan. I og med at vi kjem i same gruppe som Latvia, blir våre kampar spela i Riga. Der trur eg det kan bli eit sterkt norsk innslag på tribunane. Det kunne kanskje ha vore morosamt å reise til Minsk også, men til Riga er det i alle fall mykje lettare å koma og billigare å reise.

Så vidt eg kan skjøne vil ikkje resultatet av kvalifiseringa til OL spela noka rolle for VM 2021.
Den gruppa du har satt opp stemmer nok. Men du har Tyskland inn i stedet for Sveits som vi skulle ha møtt om VM 2020 ble spilt. Men Sveits byttet kanskje gruppe med Tyskland pga arrangementstekniske grunner?

Fjella

Post by Fjella »

sorum wrote:
Sun May 03, 2020 7:31 pm
Den gruppa du har satt opp stemmer nok. Men du har Tyskland inn i stedet for Sveits som vi skulle ha møtt om VM 2020 ble spilt. Men Sveits byttet kanskje gruppe med Tyskland pga arrangementstekniske grunner?
Ja, det er nok det som var grunnen for inndelinga til VM i Sveits. No skulle det vel ikkje vera nokon grunn til å halde på den inndelinga lenger, så eg tippar at gruppene blir inndelte etter hovudregelen. Tyskland er ranka som nr. 7 med 3090 poeng og kjem i B-gruppa, medan Sveits er nr. 8 med 3060 og kjem i A-gruppe. Eg trur at bokstaven A blir brukt om den gruppa som har det høgst ranka laget, dvs. Canada.

sorum

Post by sorum »

VM skal spilles i Riga. Begge gruppene der. Norge i selve Arena Riga, mens en større idrettshall rigges for mesterskapet.

Start fredag 21. mai. Det kan bli billettsalg, men ikke det er godkjent av alle involverte.

sorum

Post by sorum »

21. mai skal herrelandslaget i ishockey etter planen spille VM i Riga, men de er helt avhengige av treningskampene som er planlagt på forhånd for å være godt nok rustet. Det er planlagt seks kamper, men de kan trolig ikke spilles i Norge. Hockeyforbundet ser nå på muligheten for å spille de utenlands.

– Vi diskuterer det i kampene før VM. Vi har tre dobbelkamper. De vurderer vi om vi skal spille i Sverige i stedet. Vi skal i et nordisk møte for å diskutere det. Det kan også være at de spilles i Riga. At vi reiser dit tidligere.

(Ottar Eide til TV 2).

sorum

Re: VM 2021 i Riga (2 haller)

Post by sorum »

Norges kamper er som følger:

Lørdag 22. mai kl. 1115 Norge - Tyskland
Søndag 23. mai kl. 1115 Norge - Italia

Tirsdag 25. mai kl. 1915 Finland - Norge
Onsdag 26. mai kl. 1915 Canada - Norge

Fredag 28. mai kl. 1915 Latvia - Norge
Lørdag 29. mai kl. 1515 Norge - USA

Mandag 31. mai kl. 1915 Norge - Kazakhstan

Første kamp definerer hele turneringen. 2 eller 3 poeng mot Tyskland gir et betinget håp om kvartfinaleplass. Vi skal slå Italia greit. Så kan vi gå til kampene mot Finland og Canada med mål om å stjele poeng, selv om det er veldig lite sannsynlig. I NHL går grunnspillet til 8. mai, så mot oss vil Canada og USA kunne hente spillere fra de 15 klubbene som ikke går til sluttspill. Hvis vi kommer til kampen mot Latvia med minst 5-6 poeng kan det bli kampen som avgjør om vi når kvartfinale. Før oss har Latvia møtt Canada, Italia, Kaz og Tyskland. Så de vil nok ha minst 6 poeng. I aller verste scenario kan den siste kampen mot Kaz bli avgjørende for evt nedrykk, men jeg kan ikke tro at Italia tar noen poeng.

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Fri Feb 12, 2021 2:21 am
Første kamp definerer hele turneringen. 2 eller 3 poeng mot Tyskland gir et betinget håp om kvartfinaleplass. Vi skal slå Italia greit. Så kan vi gå til kampene mot Finland og Canada med mål om å stjele poeng, selv om det er veldig lite sannsynlig. I NHL går grunnspillet til 8. mai, så mot oss vil Canada og USA kunne hente spillere fra de 15 klubbene som ikke går til sluttspill. Hvis vi kommer til kampen mot Latvia med minst 5-6 poeng kan det bli kampen som avgjør om vi når kvartfinale. Før oss har Latvia møtt Canada, Italia, Kaz og Tyskland. Så de vil nok ha minst 6 poeng. I aller verste scenario kan den siste kampen mot Kaz bli avgjørende for evt nedrykk, men jeg kan ikke tro at Italia tar noen poeng.
Normalt skal vi vinne mot Italia, og da skal plassen være sikret så lenge Kaz ikke roter seg bort mot dem. Jeg tror ikke vi skal regne med noe mer. Hvem er det som skal stå frem denne gangen?

Hvordan er det med Petter Thoresen, blir det nok en ny forlengelse av hans kontrakt før VM er spilt og han kan evalueres på prestasjoner?

johnpx

Post by johnpx »

DonCherry wrote:
Wed Feb 17, 2021 7:21 pm
sorum wrote:
Fri Feb 12, 2021 2:21 am
Normalt skal vi vinne mot Italia, og da skal plassen være sikret så lenge Kaz ikke roter seg bort mot dem. Jeg tror ikke vi skal regne med noe mer. Hvem er det som skal stå frem denne gangen?

Hvordan er det med Petter Thoresen, blir det nok en ny forlengelse av hans kontrakt før VM er spilt og han kan evalueres på prestasjoner?
Det har jo dessverre blitt sån. Når jeg sier vi har stagnert er jeg snill. Mener vi gått bakover. Vanskelig og si hvor vi står i år, pga corona osv. Men samme gjelder jo de andre lagene.

Noen som vill tippe på det laget som kommer til VM?
Håper Patrick er med, han vill nok ha revansje för sist VM. Med 0 poeng utrolig nok. Og han er jo i kjemeslag.

johnpx

Post by johnpx »

Pröver meg litt för moroskyld, i brist på annet.

Målvakter

Jonas Arntzen
Henrik Holm
Henrik Haukeland

Backer
Stefan Espeland
Christian Bull
Johannes Johannesen
Alexander Bonsaksen
Jonas Holös
Erlend Lesund
Mattias Nörstebö
8:e back er åpen!

Forwards
Patrick Thoresen
Ken Andre Olimb
Mathis Olimb
Mathias Trettenes
Andreas Martinsen
Martin Röymark
Mats Rosseli Olsen

Synes det är ganske åpent her etter. Mange som har dårlige sesonger. Mange som spiller i GET.
Regner ikke med att Emilio og Zucca kommer.

sorum

Post by sorum »

johnpx wrote:
Wed Feb 17, 2021 7:45 pm

Målvakter

Jonas Arntzen
Henrik Holm
Henrik Haukeland

Backer
Stefan Espeland
Christian Bull
Johannes Johannesen
Alexander Bonsaksen
Jonas Holös
Erlend Lesund
Mattias Nörstebö

Forwards
Patrick Thoresen
Ken Andre Olimb
Mathis Olimb
Mathias Trettenes
Andreas Martinsen
Martin Röymark
Mats Rosseli Olsen

Synes det är ganske åpent her etter. Mange som har dårlige sesonger. Mange som spiller i GET.
På backplass gir jo det meste seg selv. Hvordan gjør Kåsastul det i AIK? Med en god sesongsavslutning bør Daniel Sørvik være aktuell. Han har fem VM og et OL fra før. Adrian Saxrud Danielsen er et alternativ. Daniel Bøen Rokseth er en klubbspiller som er bunnsolid for Oilers. Aldri fått sjansen på landslaget. Men de sju du lister opp er jo bankers. Må håpe på at Mathias Nørstbø rister av seg skader (dessverre litt for ofte skadet), og spiller langt utover våren med Mora.

Blant forwarder kommer vi ikke utenom Tobias Lindström. Men ellers er det åpent som du sier. VI har Haga, Valkvæ Olsen, Olden, Reichenberg, Kristiansen og Roest. Men da må de markere seg langt mer enn de har gjort hittil i sesongen.

Noen andre navn: Gustaf Willman Borvik med mål nr. 16 i Allsvenskan i kveld, Andreas Heier, Eirik Salsten, Jakob Noer og Eskild Bakke Olsen.

Dan Kissel er i ferd med å bli norsk. Leste at han var litt forsinket med søknaden, men skal ha levert alle nødvendige papirer nå. Det kan ta 10 mnd å få svar iflg udi.no Men Forbundet kan jo finne på å legge press på UDI slik jeg tror de gjorde når Lindström ble norsk i 2018. Det kommer også et OL-kval i august som Kissel kan rekke og en mulig OL-plass for Norge om et år i Beijing. Kissel ble nettopp 34 år. Så det blir en kortvarig "glede" å ha han med til VM/OL. Og han har neppe ambisjoner om å gå til en klubb i en bedre liga. Sånn sett holder han en yngre norsk spiller på tribunen. En spiller som nettopp gjennom VM/OL-spill kunne fått sjansen i en bedre liga.

sorum

Post by sorum »

Vedr treningskamper før VM er dobbeltkamper hjemme mot Sverige 24. og 25 april avlyst. Det samme gjelder hjemmekamper mot Finland 1. og 2. mai. Så vidt jeg vet jobber Forbundet med å få spilt disse kampene i Sverige.

Vi spiller borte mot Danmark 8. og 9. mai.

Vi spiller en kamp hjemme mot Slovakia 16. mai

Danmarks ishockeyunion melder at deres U-25 landslag spiller kamper mot Norge U-25 i Norge en gang i mai måned.

(Første kamp i VM er mot Tyskland 22. mai).

AMK79

Post by AMK79 »

Ad lag til VM

Dette er triste saker og vi ser nå for alvor utfordringen ved at vi ikke har fått opp nye spillere på lenge. Nå har vi en del talenter på gang men de er neppe aktuelle før om 4-5 år.

På målvakt- og backsiden ser det for så vidt bra ut men fremover er det syltynt. Vi må ha Noer inn og er åpen for å gi Willman B og Eskild BO muligheten. Men dette blir tøft.

johnpx

Post by johnpx »

Ja, keeper og backsiden er intakt. Selv om den er seg lik. Vi har de beste med der.

Jeg synes vi skall gamble på forwardsiden, med tex Bakke Olsen. Borvik er meget intressant som du sier.
Synes vi ikke har så mye og tape. Det er bare synd oppleget blir så ödelagt av corona slik att det blir vanskeligere og teste noen av gutta.

Fjella

Post by Fjella »

sorum wrote:
Wed Feb 17, 2021 9:28 pm
På backplass gir jo det meste seg selv. Hvordan gjør Kåsastul det i AIK? Med en god sesongsavslutning bør Daniel Sørvik være aktuell. Han har fem VM og et OL fra før. Adrian Saxrud Danielsen er et alternativ. Daniel Bøen Rokseth er en klubbspiller som er bunnsolid for Oilers. Aldri fått sjansen på landslaget. Men de sju du lister opp er jo bankers. Må håpe på at Mathias Nørstbø rister av seg skader (dessverre litt for ofte skadet), og spiller langt utover våren med Mora.
Eg er samd med Sørum i at Rokseth bør få sjansen. Han har aldri fått prøvd seg på landslaget, mest fordi Stavanger alltid har nådd langt i sluttspelet. Dermed har han ikkje vorte innkalla før laget meir eller mindre har "festa" seg.

DonCherry

Post by DonCherry »

johnpx wrote:
Thu Feb 18, 2021 2:33 pm
Ja, keeper og backsiden er intakt. Selv om den er seg lik. Vi har de beste med der.

Jeg synes vi skall gamble på forwardsiden, med tex Bakke Olsen. Borvik er meget intressant som du sier.
Synes vi ikke har så mye og tape. Det er bare synd oppleget blir så ödelagt av corona slik att det blir vanskeligere og teste noen av gutta.
For VM blir det den ene kampen mot Italia som skal vinnes med Tyskland som oppvarming. For de øvrige kampene kan det eksperimenteres mer med tanke på OL-kvaliken, og da spesielt i kampene mot Latvia og Kaz som er mer på nivå med Danmark.

johnpx

Post by johnpx »

sorum wrote:
Wed Feb 17, 2021 9:28 pm
johnpx wrote:
Wed Feb 17, 2021 7:45 pm

Målvakter

Jonas Arntzen
Henrik Holm
Henrik Haukeland

Backer
Stefan Espeland
Christian Bull
Johannes Johannesen
Alexander Bonsaksen
Jonas Holös
Erlend Lesund
Mattias Nörstebö

Forwards
Patrick Thoresen
Ken Andre Olimb
Mathis Olimb
Mathias Trettenes
Andreas Martinsen
Martin Röymark
Mats Rosseli Olsen

Blant forwarder kommer vi ikke utenom Tobias Lindström. Men ellers er det åpent som du sier. VI har Haga, Valkvæ Olsen, Olden, Reichenberg, Kristiansen og Roest. Men da må de markere seg langt mer enn de har gjort hittil i sesongen.

Noen andre navn: Gustaf Willman Borvik med mål nr. 16 i Allsvenskan i kveld, Andreas Heier, Eirik Salsten, Jakob Noer og Eskild Bakke Olsen.

Dan Kissel er i ferd med å bli norsk. Leste at han var litt forsinket med søknaden, men skal ha levert alle nødvendige papirer nå. Det kan ta 10 mnd å få svar iflg udi.no Men Forbundet kan jo finne på å legge press på UDI slik jeg tror de gjorde når Lindström ble norsk i 2018. Det kommer også et OL-kval i august som Kissel kan rekke og en mulig OL-plass for Norge om et år i Beijing. Kissel ble nettopp 34 år. Så det blir en kortvarig "glede" å ha han med til VM/OL. Og han har neppe ambisjoner om å gå til en klubb i en bedre liga. Sånn sett holder han en yngre norsk spiller på tribunen. En spiller som nettopp gjennom VM/OL-spill kunne fått sjansen i en bedre liga.
Sörvik bör vaere aktuell ja, men kanskje ikke er intressert av landslaget lenger? vet ikke.
Har ikke sett noe kamper med Kåsastul, men han virker göre det ok, ikke noe spesiellt. Men vi vet jo fra för han er på grensen till landslaget så.

Er Kissel så god att han bör gå rett in på ett norsk VM lag?

sorum

Post by sorum »

Som alltid før VM snakker vi om muligheten for om vi kan få med Zuccarello. Denne gang vil også Emilio Pettersen kunne bli aktuell. Og vi har NCAA-spilleren Tobias Fladeby.

For Zuccarello sin del gjelder at siste grunnspillskamp er lørdag 8. mai. Nøyaktig to uker før Norge VM-starter mot Tyskland. Minnesota er på 6. plass og må opp til topp-4 for å komme til sluttspill. Men Minnesota er nr. 4 på prosentvis uttelling. Jeg tror det kommer til å bli veldig tight i denne divisjonen. Men om Zuccarello blir tilgjengelig så tror jeg at han denne gang stiller opp i VM, bare han ikke har noe skadeproblem. Jeg tror på dette fordi sesongen blir kort for Zucca etter at han ikke spilte kamp før 16. februar. Og fordi han helt sikkert planlegger å spille OL-kval for Norge i august. Han har uttalt at OL-kvalikken på Jordal i 2016 var et av høydepunktene i hans karriere. Da vil VM-spill være fordelaktig ift til å samkjøre ei 1. rekke med Thoresen, KA Olimb og Zuccarello??? PS! Det er ikke utelukket at han kan komme til VM selv om Minnesota går til sluttspill. Hvis de taper i 1. runde kan han rekke den tredje kampen 25. mai mot Finland.

For Mathias Emilio Pettersen gjelder at Stockton spiller sin første kamp søndag kl. 2200 norsk tid. De er plassert i Calgary, og spiller bare mot fire andre lag fra Canada. Det er ikke satt opp kamper annet enn fire stk nå i februar. Men de USA-baserte lagene spiller grunnspill til 16. mai. I de seks sesongene Stockton har eksistert har de vært i sluttspill bare en gang. Hvis de heller ikke når sluttspillet denne gang bør Emilio være selvskreven på VM-laget. Det som kan komme i veien er om Calgary Flames er i sluttspill og vil ha Emilio på laget, eller på vent i tilfelle skader. Men han skal ha en veldig god sesong i AHL for å være aktuelle for Flames i sluttspill.

Tobais Fladeby i NCAA er rammet at avlysninger og utsettelser. Har bare spilt 13 kamper, men har 16 poeng som jo er veldig bra. Finaler i NCAA spilles 8.-10. april. Så han kan uansett være med på oppkjøring og VM hvis Thoresen vil ha han med. Men som sisteårs-student er jeg usikker på hvordan det stiller seg med eksamener og om han kan være borte 3-4 uker med landslaget i mai.

PS! Patrick Thoresen er ikke fremmed for å hoppe på en KHL-kontrakt. I så fall må det skje før 1. mars som er deadline der. Sluttspillet starter rundt den datoen.

johnpx

Post by johnpx »

Håper selvfölgelig på begge disse to. Men ikke noe og ta som garanti. Begge to kan gjöre stor skillnad for Norge. Spesiellt med så mange forwards som har svake sesonger.

Skall bli spennende se Emilio ikveld kl 22.

sorum

Post by sorum »

Johannes Johannesen ble menisk-operert sist fredag. Tror selv at han kan spille igjen om 3-4 uker. I Tyskland har de seriespill til 18. april. Sluttspillet er forkortet. Best av 3 i kvart- og semifinale, best av 5 i finale. Så Johannesen kan sikkert være VM-aktuell.

Post Reply