Corona, økonomi og sesongen 20/21

Post Reply
Hawkie

Corona, økonomi og sesongen 20/21

Post by Hawkie »

Det diskuteres her inn om hvordan avviklingen av serien 20/21 burde se ut, men det diskuteres lite om hvordan koronaviruset påvirker økonomien til klubbene.

- De fleste (alle?) klubbene drar med seg et negativt resultat fra sesongen 19/20.
- Det er usikkert om sesongen 20/21 kan spilles for publikum. At man kan åpne for publikum fra start virker iallefall lite sannsynlig. I verste fall kan man risikere at hele sesongen går uten publikum.
- Sponsorbudsjettene må man regne med at går kraftig ned. Hvor mye blir bare spekulasjoner.
- Pdd kan ikke klubbene trene organisert på vanlig måte eller spille kamper. Vi kan regne med at dette endres frem mot sesongstart.

Hvordan kan klubbene planlegge for sesongen 20/21 under disser premissene?

Fjella

Re: Corona, økonomi og sesongen 20/21

Post by Fjella »

Det er vanskeleg å tenkje seg at ein skal stengje ned samfunnet svært lenge. Vi må vel då helst lære oss til å leva med viruset, og organisere idretten etter det. Kanskje blir det reglar for kor tett vi får sitja på kampane, kven som kan sitja saman (vennegrupper, familiegrupper). Men dette blir berre spekulasjonar. Nei, som du seier, planlegging må vera svært vanskeleg. Det bør bli lettare å planleggje utover sommaren. Men det blir ikkje lett for klubbane.

Fjella

Post by Fjella »

Hockey-forbundet vil starte serien i september som planlagt om så med tomme tribunar. Det må vera ekstremt vanskeleg å planleggje når intektene er så usikre.
https://www.dagsavisen.no/sport/mot-hoc ... -1.1700832

Hawkie

Post by Hawkie »

Fjella wrote:
Thu Apr 16, 2020 5:23 pm
Hockey-forbundet vil starte serien i september som planlagt om så med tomme tribunar. Det må vera ekstremt vanskeleg å planleggje når intektene er så usikre.
Sett at inntektene til klubbene halveres i sesongen 20/21, hvordan skal klubbene klare å halvere utgiftene? I de beste klubbene kan lønnskostnadene kuttes kraftig, men jeg er usikker på om det er tilstrekkelig. I de mindre klubbene er det så og si ingenting å gå på når det gjelder lønnskostnader, hvor skal de kutte dersom seriespill skal gå som normalt uten publikum?

Get-ligaen 20/21 burde utsettes med det samme i mine øyne. Nå må forbundet tilrettelegge mest mulig for klubbene og da er dette ingenting å vente med. En utsettelse til november/desember kan være en fin start, med en måneds forlengelse av sesongen. Vi har svært lite å tape på å gjøre dette med det samme. Så må det selvfølgelig gjøre nye vurderinger kontinuerlig avhengig av hvordan situasjonen ser ut.

Pellechinos

Post by Pellechinos »

Kutte utlendingene. I de aller fleste Norske klubber, så er det importene som koster vesentlig mest. Er der man må kutte. Så får man heller bruke flere juniorer. Kvalitet vil selvsagt falle på kort sikt, men faktisk kan det være gull på lang sikt.

sorum

Post by sorum »

Hawkie wrote:
Sat Apr 18, 2020 3:39 pm
Fjella wrote:
Thu Apr 16, 2020 5:23 pm
Sett at inntektene til klubbene halveres i sesongen 20/21, hvordan skal klubbene klare å halvere utgiftene? I de beste klubbene kan lønnskostnadene kuttes kraftig, men jeg er usikker på om det er tilstrekkelig. I de mindre klubbene er det så og si ingenting å gå på når det gjelder lønnskostnader, hvor skal de kutte dersom seriespill skal gå som normalt uten publikum?

Get-ligaen 20/21 burde utsettes med det samme i mine øyne. Nå må forbundet tilrettelegge mest mulig for klubbene og da er dette ingenting å vente med. En utsettelse til november/desember kan være en fin start, med en måneds forlengelse av sesongen. Vi har svært lite å tape på å gjøre dette med det samme. Så må det selvfølgelig gjøre nye vurderinger kontinuerlig avhengig av hvordan situasjonen ser ut.
Det ble jo stablet en hjelpepakke på beina med 700 millioner til idrett som skulle dekke tapte inntekter for mars og april. Fra 14. april har klubbene kunne søke om direkte støtte. https://www.idrettsforbundet.no/nyheter ... villighet/

Denne støtten vil trolig videreføres så lenge Regjeringen bestemmer at vi ikke får lov til å spille kamper, les avholde idrettsarrangementer. Pr i dag gjelder et forbud frem til 15. juni.

For å ivareta det sportslige best mulig mener jeg vi absolutt bør satse på å gjennomføre en full sesong med oppstart i september. Det er bedre for alle parter at spillerne er i aktivitet med treninger og kamper i stedet for å være permittert i påvente av at alle begrensninger er opphevet.

Forutsetningen for å starte sesongen som normalt er at det blir tillatt å avvikle kamper. Jeg ser ikke at det kan være stor smittefare spillerne i mellom. Kanskje kan det utvikles en ansiktsmaske/munnbind som beskytter mot smitte? Spørsmålet om det kan være publikum til stede, og i så fall hvor mange, er noe som kan avklares i god tid. Med god organisering og fornuftig fordeling av publikum på tribunen, kiosker og toaletter kan jeg se for meg at man kan slippe inn 20% av arenaens totale kapasitet (På Oslo S, Østbanehallen og Jernbanetorget er det hver dag flere tusen i rushtiden, uten at disse er organisert på noen måte og med bare generelle smittevernsregler). De erfaringer man høster ved arrangere på denne måten kan senere argumentere for at man kan slippe inn flere folk på kampene.

Fordelen med å avvikle kamper som normalt er at vi til enhver tid er rustet til neste nivå i nedtrappingen av smittevernsregimet. I stedet for å avvente å se, og så måtte gjennom en periode med treningskamper før vi kan starte opp seriespillet.

Jeg forutsetter her at ishockeyen er berettiget til kompensasjon så lenge krav fra Regjeringen tilsier at normale inntekter fra arrangement reduseres. Jeg kan se for meg at f.eks VIF får tillatelse til å ha 1100 tilskuere på nye Jordal (kapasitet 5500), og så få kompensasjon for 2000 tilskuere til pr kamp ut fra en fornuftig vurdering av hva snittet kunne ha blitt pga den nye arenaen.

Hawkie

Post by Hawkie »

sorum wrote:
Sun Apr 19, 2020 10:16 pm

Det ble jo stablet en hjelpepakke på beina med 700 millioner til idrett som skulle dekke tapte inntekter for mars og april. Fra 14. april har klubbene kunne søke om direkte støtte. https://www.idrettsforbundet.no/nyheter ... villighet/

Denne støtten vil trolig videreføres så lenge Regjeringen bestemmer at vi ikke får lov til å spille kamper, les avholde idrettsarrangementer. Pr i dag gjelder et forbud frem til 15. juni.

(.....)

Jeg forutsetter her at ishockeyen er berettiget til kompensasjon så lenge krav fra Regjeringen tilsier at normale inntekter fra arrangement reduseres. Jeg kan se for meg at f.eks VIF får tillatelse til å ha 1100 tilskuere på nye Jordal (kapasitet 5500), og så få kompensasjon for 2000 tilskuere til pr kamp ut fra en fornuftig vurdering av hva snittet kunne ha blitt pga den nye arenaen.

"14.april kan frivillige lag og organisasjoner søke om kompensasjon for koronaavlyste, utsatte eller stengte arrangementer planlagt avholdt i perioden fra og med 5. mars til og med 30. april 2020."

Jeg har ikke satt meg så godt inn i denne krisepakken, men den gjelder vel sannsynligvis bare arrangementer som allerede var planlagt? For å sette det på spissen: Kan en artist idag sette opp en konsert i Telenor arena i juli og så forvente å få igjen millioner av staten fordi større publikumsansamlinger sannsynligvis ikke vil være lovlig? Det virker veldig rart at klubbene skal kunne få kompensasjon for tapte publikumsinntekter som ikke allerede er planlagt.

sorum

Post by sorum »

Hawkie wrote:
Mon Apr 20, 2020 1:39 pm
Jeg har ikke satt meg så godt inn i denne krisepakken, men den gjelder vel sannsynligvis bare arrangementer som allerede var planlagt? For å sette det på spissen: Kan en artist idag sette opp en konsert i Telenor arena i juli og så forvente å få igjen millioner av staten fordi større publikumsansamlinger sannsynligvis ikke vil være lovlig? Det virker veldig rart at klubbene skal kunne få kompensasjon for tapte publikumsinntekter som ikke allerede er planlagt.
Den krisepakken som gjelder tapte inntekter for mars og april er beskrevet her https://www.hockey.no/nyheter/2020/info ... villighet/ Som Forbundet skriver: -For NM sluttspillet for herrer kan NIHF stå som søker av kompensasjon fra ordningen på vegne av de 8 klubbene som var kvalifisert til sluttspillet. Dette er avklart med Lotteri- og Stiftelsestilsynet...................... Så vet vi ikke hvordan fordelingen blir mellom klubbene. Det var vel et forslag om at lag 1 og 2 på tabellen skulle få kompensert som om de kom til finale, mens f.eks lag 3 og 4 skulle få kompensert som om de spilte semifinaler.

Det store spørsmålet er jo om når vi kan starte opp med kamper igjen. De mest pessismistiske uttalelser om f.eks fotballen er at de ikke kan regne med å starte opp før våren 2021. Samtidig melder de på Kveldsnytt at i Tyskland vurderer de å fullføre inneværende sesong med å starte opp med kamper igjen 7. mai, dog uten publikum. Jeg tror det kommer til å bli et press om å få starte opp igjen med fotball over hele Europa med tanke på å komme i gang i august. Da vil det også bli spørsmål om ikke også ishockeyen kan begynne med kamper.

Det aller viktigste er at våre spillere får trene og spille kamper tilnærmet en normal sesong fra september. Så får vi se om og når vi kan ha publikum med f.eks begrensninger på hvor mange ift muligheten til å ivareta smittevernet.

Ift Krisepakka heter det bl.a.: Kompensasjon gis ved gitte forutsetninger, disse er bl.a.:
Arrangøren eller eierne av arrangøren har sin hovedvirksomhet i Norge og var registrert i Frivillighetsregisteret før 5. mars 2020.
Arrangementet var planlagt avholdt i Norge.
Arrangementet ville ha vært åpent for allmennheten.

Selv om det ikke er satt opp terminliste mener jeg det er åpenbart at våre klubber vil få støtte hvis neste sesong avlyses eller at antall kamper reduseres ift en forkortet sesong. Hvis man får starte opp med kamper uten publikum vil det det derfor være naturlig å få kompensert for tapte billettinntekter tilsvarende normale publikumstall siste sesonger.

Fjella

Post by Fjella »

sorum wrote:
Mon Apr 20, 2020 11:53 pm
Den krisepakken som gjelder tapte inntekter for mars og april er beskrevet her https://www.hockey.no/nyheter/2020/info ... villighet/ Som Forbundet skriver: -For NM sluttspillet for herrer kan NIHF stå som søker av kompensasjon fra ordningen på vegne av de 8 klubbene som var kvalifisert til sluttspillet. Dette er avklart med Lotteri- og Stiftelsestilsynet...................... Så vet vi ikke hvordan fordelingen blir mellom klubbene. Det var vel et forslag om at lag 1 og 2 på tabellen skulle få kompensert som om de kom til finale, mens f.eks lag 3 og 4 skulle få kompensert som om de spilte semifinaler.
Dette kan vel ikkje andre klubbar enn Stavanger og Storhamar vera samde om. Historia talar også mot det. Frisk vann bøtta (eller bøtten heiter det vel der) i fjor, vart nr. 5 i serien, Lillehammer spela finale i 2018, vart nr. 3 i serien, Frisk spela finale i 2017, vart nr. 4 i serien. I 2017 vart Lørenskog nr. 2 i serien, men kom ikkje til semifinale.
sorum wrote:
Det aller viktigste er at våre spillere får trene og spille kamper tilnærmet en normal sesong fra september. Så får vi se om og når vi kan ha publikum med f.eks begrensninger på hvor mange ift muligheten til å ivareta smittevernet.
Vi blir sikkert nøydd til å godta smittevernstiltak, men dei kan også bli temmeleg sofistikerte. Det vesentleg blir smittesporing. Den nye appen kan bli svært viktig her. Kanskje blir det slik at berre dei som har laste ned appen, kan få lov til å koma på kamp? Har vi då site ved ein person som viser seg å vera smitta, er det rett i karantene. Så kan det også bli dei vanlege tiltaka med soner (som i barnehagen) kor mange som slepp inn også vidare, slik Sørum skisserer.
sorum wrote:
Selv om det ikke er satt opp terminliste mener jeg det er åpenbart at våre klubber vil få støtte hvis neste sesong avlyses eller at antall kamper reduseres ift en forkortet sesong. Hvis man får starte opp med kamper uten publikum vil det det derfor være naturlig å få kompensert for tapte billettinntekter tilsvarende normale publikumstall siste sesonger. Men det må vera lov å håpe.
Eg trur det kan bli vanskeleg for klubbane å få stønad for neste sesong sjølv om dei eigentleg burde fått det. Det noverande stønadsregimet må vera nokså tidsavgrensa for det er grenser for kor mykje vi som samfunn har råd til.

sorum

Post by sorum »

Når det gjelder krisepakken for mars og april har altså de 8 klubbene som skulle spille sluttspill blitt enig om at Forbundet leverer en felles søknad som de forventer svar på denne uka. Når det gjelder fordelingen klubbene i mellom sa generalsekretær Ottar Eide til Dagsavisen 27. mars: -Ikke aktuelt å basere støtten på en finale mellom Stavanger og Storhamar.

Litt mer fra Dagsavisen tilbake til 27. mars: -Foreløpig vet man ikke hvor stor del av potten på 600 millioner kroner som tilfaller ishockeyen, men penger vil komme, og derfor har også diskusjonene om hvordan man skal fordele sin andel på de ulike klubbene. Foreløpig har ikke generalsekretæren i Norges Ishockeyforbund, Ottar Eide, noen svar.

– Hvordan dette blir fordelt er ennå usikkert. Vi vet ikke hvor mye vi får, eller hvor mye vi kommer til å ha å si når det kommer til hvordan dette skal fordeles mellom våre klubber, men jeg lover at vi skal være på alerten, sier Eide, og forklarer at det er lotteri- og stiftelsestilsynet som har siste ordet.

-I første omgang ligger det an til en dragkamp mellom særforbundene, om å sikre seg mest mulig av potten. Deretter vil det bli en ny kamp mellom klubbene. Hvordan skal man fordele den summen man til slutt får inn, på en rettferdig måte?

En modell som har blitt lansert er at man går ut ifra at de to klubbene som ble nummer én og to i serien, Stavanger og Storhamar, også ville nådd finalen i sluttspillet, og dermed skal få penger basert på dette.

Det reagerer daglig leder i Manglerud Star, Cecilie Olsen, kraftig på.

– Det er jo vi helt uenige i. Vi godtar ikke at Storhamar og Stavanger hadde gått til finale, og får mest penger på bakgrunn av det, sier hun til Dagsavisen.

Onsdag kunne generalsekretær Eide fortelle Dagsavisen at det ikke vil bli aktuelt å bruke denne modellen, dersom ishockeyforbundet får sitt å si, noe han understreker at han foreløpig ikke vet om de vil, eller i hvor stor grad.

sorum

Post by sorum »

Vedr mulig oppstart av seriespillet i september har Aftenposten denne saken i dag:

Oilers-sjefen Tore Christiansen advarer: – Ikke gjennomførbart uten publikum, da går vi konkurs
Forbundet antyder at det kan bli ishockeystart uten publikum i hallene til høsten. En særdeles dårlig idé, mener Stavanger Oilers’ styreleder Tore Christiansen. https://www.aftenposten.no/sport/i/y3dq ... vi-konkurs

Jeg tror at om man får spille kamper, men ikke ha publikum, er dette en type bestemmelse fra myndighetene som vil utløse kompensasjon. Alle bedrifter som har blitt pålagt å holde stengt får slik kompensasjon. Det er fortsatt ca fire måneder til tidspunktet for en seriestart i GET-ligaen. Mye kan skje i mellomtiden. Vi ser nå at samfunnet gradvis kommer tilbake til normalen. Fruen får åpne frisørsalongen sin mandag, og vi får starte opp skolen for våre 1. - 4. klassinger.

For ishockeyen mener jeg vi bør være pro-aktive og komme opp med en felles ordning "Trygg Hockey" hvor vi beskriver hvordan treninger og (trenings)kamper kan gjennomføres fra ca 15. august. Hvis en utfordring er å samle 22 spillere i en felles garderobe, kan man redusere antall spillere pr trening og fordele dem på to garderober. Til kamper kan f.eks lagene stille med maks 2+15 spillere, og bruke tre garderober. Og vi må ha retningslinjer på hvordan vi skal håndtere tilskuere hvis vi f.eks får ta i mot 20% av kapasiteten den første tiden.

PS! På TV2 Sporten i kveld var førsteoppslaget to bergensgutter, 14 og 16 år gamle, som spiller for Oilers mens som nå bare får trent barmark hjemme i Bergen. Samtidig var TV2 på besøk i en ishall i Sollentuna nær Stockholm hvor det var full aktivitet med en skills-camp. De to bergenserne og deres trener i Oilers mente de ville vurdere å dra til Sverige for å få trent på is hvis det fortsatt var forbudt i Norge.

Cola

Post by Cola »

Jeg har veldig stor respekt for hva Tore Christiansen sier/uttaleser.
Han eller ingen andre kan si hvordan situasjonen vil bli i september, hvis sesongen skal starte.
Det vi må huske er 2xlag + 4x dommere + 1x observatør + 1x dommer sensor + (minimum) 6x1 person i sekreteriatet + 2xManager + 6x trenere + ?x materialforvaltere + 2xTV kommentatorerer + ?xTV personell
Og alle disse kan bringe smitte videre hvis de har fått dette fra en person.
Hvor mange er vi da oppe i som kan smitte andre?

Sørum, vil IKKE svartmale dette, heller ikke for NIHF/IIHF men la oss se hva som blir utviklingen,
så mine forhåpninger er ikke høye for sesongen 2020/21 i Norge eller NHL.
La oss alle håpe og TRO at jeg har feil

sorum

Post by sorum »

Her har vi saken om bergenserne som vurderer å dra til Sverige for å få trene på is.

Ottar Eide i Forbundet: - Vi mener jo også at vi på et tidspunkt kan innrette oss på en god måte for å hindre smittespredning med vår aktivitet, så det kommer vi tilbake til. Vi følger veldig godt med på hva som skjer i andre idretter, og kommer selvfølgelig til å være med når vi ser at det åpnes opp for å være mer i aktivitet.

– Når håper dere å kunne åpne ishallene igjen?

– Vi jobber ut ifra at neste sesong går som planlagt. Det vil si at det oppstart i august for de aller fleste. Normalt sett er det mange som venter til august før de går på is. Det er ikke sikkert vi får gjennomført sommer-camper i år, men det er viktigere ting enn å drive aktivitet akkurat nå. Det er å hindre smittespredning, og vi skal selvfølgelig gjennom vår aktivitet bidra til at vi ikke er de som utfordrer systemet for mye, understreker Eide.

https://www.tv2.no/a/11394832

Og Idrettspresidenten sier: Idretten åpnes mer og mer
Onsdag hadde Kjøll også møter med direktør i Helsedirektoratet Bjørn Guldvog og representanter fra Folkehelseinstituttet.

Her diskuterte de hvordan norsk idrett kan gradvis åpne sammen med at samfunnet rundt åpner.

– Vi ble enige om å starte en prosess for å se hvordan vi kan komme i gang innenfor forsvarlige rammer, forklarer Kjøll.

For selv om norsk idrett blør økonomisk, er ikke krisepakken det viktigste for at idretten skal bestå.

– Den viktigste redningspakken er å komme i gang med aktivitet, sier idrettspresidenten.

sorum

Post by sorum »

Fotballen gjør delvis jobben for oss.

-Norges idrettsforbund (NIF) har mandag sendt et brev til regjeringen der de foreslår full fotballtrening for toppklubber fra 4. mai og seriestart 15. juni.

«Som et første initiativ for å gjenåpne idretten, innenfor den til enhver tid gjeldende smittevernlovgivning, ønsker NIF og Norges Fotballforbund (NFF) å gjennomføre en «pilot» i norsk toppfotball hvor aktivitet gjenopptas med strenge smitteverntiltak», skriver NIF i brevet.

«Piloten innebærer oppstart av fotballtrening i toppfotballen 4. mai, og toppfotballkamper fra 15. juni. Piloten skal evalueres løpende og erfaringene vil være til nytte i den videre prosessen med å gjenåpne idretten i takt med samfunnet for øvrig.»

-Fotballen står p.t. foran sesongoppstart og NFF har gjort et grundig arbeid med å etablere smittevernfaglige rammer/veiledere for trening og kamp i toppfotball, og er således i god posisjon til å kunne gå foran for idretter med senere sesongstart.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/dOeOX ... rt-15-juni

Dette er akkurat slik jeg skrev om ishockey at vi må være pro-aktive ift å etablere "Trygg hockey" som beskriver hvordan treninger kan foregå, både barmark og istreninger. Og hvordan kamper kan avvikles, med eller uten publikum. Fotballen sier at de vil gå foran, også for å hjelpe idretter med senere sesongstart. Hvis de får til dette og starter med kamper 15. juni, uten publikum, baner det vei for at også GET-ligaen kan starte opp til vanlig tid ca. 10 september.

Pr. i dag gjelder et forbud frem til 1. september for arrangementer som samler mer enn 500 personer. Nøyaktig hvilke regler som skal gjelde for arrangementer med under 500 personer blir avklart 30. april. Når vi nærmer oss 1. september vil det måtte komme oppdaterte regler. Enten at det fortsatt går en grense på 500 personer, eller at antallet kan økes. I tillegg ser de på den såkalte kompensasjonsordningen. Av 700 mill som skulle gå til idretten ble det bare søkt om ca 250 mill, hvorav 24 mill til ishockeyklubbene. Dette fordi reglene var for strenge ift til idrettens faktiske behov.

sorum

Post by sorum »

Forbundet har tre alternativ for GET-ligaen neste sesong:

I utgangspunktet legges det opp til eliteserie med ti lag, 45 kamper og fem serierunder for hvert lag.

Alternativene
1) – Det blir lagt opp til at første serierunde spilles i midten av september som vanlig. Hvis det viser seg at koronaviruset stikker kjepper i hjulene for en slik sesongstart, er det utarbeidet to alternativer til, forteller daglig leder Henning Svendsen i Sparta til Sarpsborg Arbeiderblad.

2) Skulle det vise seg at serien først kan starte i oktober/november, vil antall kamper bli kuttet ned til 36. Da møter lagene hverandre fire ganger, før sluttspillet starter.

3) Det er også tatt høyde for at serien først kommer i gang i desember/januar. Skulle det bli tilfelle blir seriesesongen anda kortere. Da er det lagt opp til 27 seriekamper, hvor lagene møter hverandre tre ganger før det er klart for sluttspill.

Leder Stig Winther i Narvik Hockey er kjent med alternativene. Han er klar på at løsningen med start i september, og opp til 500 tilskuere, vil være mulig å si ja til.

– Vi ønsker helst at vi kan selge ut Nordkraft Arena til kamper. Går ikke det vil 500 tilskuere være akseptabelt, i hvert fall i en periode, sier han.
– Vi har regnet på det og ser at vi kan overleve med det tallet. Da vil vi kunne tilby annenhver plass i Nordkraft Arena, fortsetter Winther.

Bilvrag

Post by Bilvrag »

Sjalabajs og godt nytt forum!

For å få serien i gang, så er det to ting som gjelder; antall millioner klubbene får i krisehjelp og antall tilskuere som er lov å huse. Dersom krisefondet spruter million på million på klubbene, så er det sikkert mulig å gjennomføre de tre ovennevnte forslag uten store problemer. Dersom krisehjelpen blir mer beskjeden, så betyr et tilskuertak på 500 trolig konkurs for de store klubbene. De mindre klubbene som Narvik, MS og Vålerenga vil jo knapt merke forskjell, men man kan ikke gjennomføre en serie dersom det betyr konkurs for flere klubber.

Alt avhenger av antall millioner klubbene får i krisehjelp og/eller tilskuertaket.

sorum

Post by sorum »

Samfunnet åpnes gradvis. Men det er spesielt et punkt i tiltakene som Helsedirektoratet anbefaler som gjør det vanskelig for ishockyen:

4) Idretts‐, musikk‐, kunst‐ og kulturaktiviteter, arrangementer og tilstelninger

-Innendørsarrangementer med publikum på mer enn 50 forbys foreløpig.
-Alle innendørs og utendørs arrangementer med over 500 deltagere forbys.
-Garderobebruk ved trening og idrettsarrangementer frarådes i hele 2020.

At vi ikke vil kunne ha mer enn 500 tilstede på en kamp, det inkluderer spillere og ledere m.fl, kan vi leve med en stund så lenge tapte billettinntekter blir kompensert. I dag kom det nyheter vedr kompensasjon. Mer penger, også for tapte kiosk- og parkeringsutgifter i perioden mars til juni. Så vi må kunne gå utfra at vi får kompensert for tapte inntekter hvis vi bare kan ha 3-400 tilskuere på kampene til høsten.

Men at vi ikke får benytte garderober ved trening og kamp skaper en stor utfordring. Hvordan kan vi løse det? Eller betyr det enkelt at vi kan glemme håpet om å få arrangere kamper?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... -hele-2020

Hawkie

Post by Hawkie »

sorum wrote:
Fri May 08, 2020 8:41 pm
Samfunnet åpnes gradvis. Men det er spesielt et punkt i tiltakene som Helsedirektoratet anbefaler som gjør det vanskelig for ishockyen:

4) Idretts‐, musikk‐, kunst‐ og kulturaktiviteter, arrangementer og tilstelninger

-Innendørsarrangementer med publikum på mer enn 50 forbys foreløpig.
-Alle innendørs og utendørs arrangementer med over 500 deltagere forbys.
-Garderobebruk ved trening og idrettsarrangementer frarådes i hele 2020.

At vi ikke vil kunne ha mer enn 500 tilstede på en kamp, det inkluderer spillere og ledere m.fl, kan vi leve med en stund så lenge tapte billettinntekter blir kompensert. I dag kom det nyheter vedr kompensasjon. Mer penger, også for tapte kiosk- og parkeringsutgifter i perioden mars til juni. Så vi må kunne gå utfra at vi får kompensert for tapte inntekter hvis vi bare kan ha 3-400 tilskuere på kampene til høsten.

Men at vi ikke får benytte garderober ved trening og kamp skaper en stor utfordring. Hvordan kan vi løse det? Eller betyr det enkelt at vi kan glemme håpet om å få arrangere kamper?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... -hele-2020
Jeg merker meg "frarådes" , og ikke forbys, når det gjelder garderobebruk. Dette finner vi gode ordninger på.

Men jeg synes fortsatt usikkerheten rundt kompensasjonsordningene er ubehagelig og er usikker på hvordan sponsormarkedet ser ut for sesongen 20/21.

DonCherry

Post by DonCherry »

Hawkie wrote:
Sat May 09, 2020 12:28 pm
Men jeg synes fortsatt usikkerheten rundt kompensasjonsordningene er ubehagelig og er usikker på hvordan sponsormarkedet ser ut for sesongen 20/21.
Fotballen har en fordel på sponsormarkedet med sin bredere georgrafiske dekning. Enkelte store nasjonale sponsorer profilerer seg i forhold til dette.

https://dagligvarehandelen.no/nyheter/2 ... sk-fotball
Coop øker satsingen på norsk fotball

I en tid der idretten møter store korona-utfordringer, er Coop glad for å kunne fortsette sin støtte til folkesporten. I en ny avtale forlenges Coops sponsorengasjement rettet mot norsk bredde- og toppfotball ut 2021.

– Å støtte fotballen er særlig viktig i disse korona-tider, der mange barn og unge har et stort behov for det fellesskapet idretten kan gi. For Coop er lokal tilhørighet svært viktig. Derfor føles det helt riktig å fortsette å støtte norsk fotball, som gjør en kjempejobb med å engasjere lokalsamfunn og inkludere barn og unge, sier Vegard Hansen, sponsorsjef i Coop Norge i en pressemelding.

DonCherry

Post by DonCherry »

Er det noen som vet noe om hvorvidt Gets sponsoravtale for GET Hockeyskole hang sammen med deres sponsoravtale for GET-ligaen?

sorum

Post by sorum »

Hawkie

Post by Hawkie »

Stavanger negative til å starte sesongen med 500 tilskuere: https://www.vg.no/sport/ishockey/i/rA2O ... -tilskuere

brukernavn

Post by brukernavn »

Hawkie wrote:
Mon May 11, 2020 10:13 am
Stavanger negative til å starte sesongen med 500 tilskuere: https://www.vg.no/sport/ishockey/i/rA2O ... -tilskuere
Godt poeng i den artikkelen som jeg ikke har tenkt over, men selvsagt må jo også spillere og andre ansatte i forbindelse med avvikling av arrangementet inkluderes i regnestykket. Er vel så enkelt som at man må ta tiden til hjelp og se hvordan dette utarter seg.

Jofa

Post by Jofa »

Nå har vel ministeren i et intervju sagt noe som kan skape litt forhåpninger:

– Vi har endret ordlyden i kompensasjonsordningen slik at nå vil vi også dekke billettinntektene for delvis avholdte arrangementer. I for eksempel fotballen, som vil spilles uten publikum, vil man kunne få dekket bortfallet av billettinntekter, sier kulturminuster Abid Raja til NRK.

https://www.nrk.no/sport/millionjubel-f ... 1.15011504

sorum

Post by sorum »

Det VG skriver her tror jeg må være feil: -Norsk topphockey (NTH) ifølge Tore Christiansen – som også et styremedlem i NTH – utarbeidet tre alternativer for når serien kan starte.
-Alle innebærer vanlig serieavvikling med 45 kamper, selv om alternativ tre vil bety seriestart 15. november. Premiere etter den datoen vil redusere antallet til 36 seriekamper.

Det er ikke tre alternativer for perioden september til november. Slik ble det beskrevet i Fremover:

1) – Det blir lagt opp til at første serierunde spilles i midten av september som vanlig. Hvis det viser seg at koronaviruset stikker kjepper i hjulene for en slik sesongstart, er det utarbeidet to alternativer til, forteller daglig leder Henning Svendsen i Sparta til Sarpsborg Arbeiderblad.

2) Skulle det vise seg at serien først kan starte i oktober/november, vil antall kamper bli kuttet ned til 36. Da møter lagene hverandre fire ganger, før sluttspillet starter.

3) Det er også tatt høyde for at serien først kommer i gang i desember/januar. Skulle det bli tilfelle blir seriesesongen anda kortere. Da er det lagt opp til 27 seriekamper, hvor lagene møter hverandre tre ganger før det er klart for sluttspill.

Hawkie

Post by Hawkie »

Jofa wrote:
Mon May 11, 2020 11:54 am
Nå har vel ministeren i et intervju sagt noe som kan skape litt forhåpninger:

– Vi har endret ordlyden i kompensasjonsordningen slik at nå vil vi også dekke billettinntektene for delvis avholdte arrangementer. I for eksempel fotballen, som vil spilles uten publikum, vil man kunne få dekket bortfallet av billettinntekter, sier kulturminuster Abid Raja til NRK.

https://www.nrk.no/sport/millionjubel-f ... 1.15011504
Jeg skrur iallefall opp forventningene et par hakk etter disse nyhetene. Får vel vite mer i morgen.

sorum

Post by sorum »

Fra Hamar Arbeiderblad:

– Vi skal presse på nå for å få åpnet ishallene som har planlagt å åpne etter hvert. Jeg er optimist i forhold til at vi kan starte opp igjen kampaktivitet om ikke alt for lenge, sier Ottar Eide, og fortsetter: – Vi planlegger for sesongstart 17. september for eliteserien. Skulle det bli nødvendig er vi innstilte på å kutte den første runden, altså kjøre fire hele runder (9 kamper) i stedet for fem. Vi vil reindyrke runde for runde, i stedet for å flytte enkeltkamper. Men vi håper det blir full serie med 45 kamper, sier Eide.

Sportssjef Petter Salsten er tett på sesongplanleggingen.

– Vi samarbeider med Norsk Topphockey om dette. Vi har flere planer. Etter hvert handler det om varianter hvis det ikke blir full serie. Hvis den første hele fulle runden (9 kamper) ikke kan gjennomføres, som et eksempel, er det vanskelig å dytte de kampene inn senere. Det skal være plass til annen aktivitet i hallene også. Vi bør også være ferdige på et tidspunkt, så dette er veldig komplekst. Vi vil ha et system med hele runder. Så skal det stemme med borte- og hjemmekamper. Det er som sagt komplekst, og det er mye usikkerhet rundt mye akkurat nå.

– Over tid er vi helt avhengige av en kompensasjon hvis det blir spill uten tilskuere eller med 500 tilskuere, sier Ottar Eide, og legger til:

– Hvis det blir uforsvarlig økonomisk å starte eliteserien kan det hende at for eksempel seriene for U20 og U18 kan starte opp først. Vi får se det an, sier generalsekretær Ottar Eide, og legger til:

– Slik reglene er nå har vi en garderobeutfordring. Hockeyspillere er avhengige av tilgang til garderobe. Der håper vi det skjer noe ganske snart.
- Nå venter jo klubbene på kompensasjonsordningen for tapte inntekter i det avlyste sluttspillet forrige sesong også. Det er viktig at det blir bra, slik at klubbene kommer bra ut økonomisk av forrige sesong, sier Ottar Eide.

Ishockeyforbundet søkte felles på den første krisepakka. Det er snakk om 24 millioner kroner, og en fordeling mellom de de åtte kvartfinalelagene. Ting tyder på at det kommer en avgjørelse der til uka.

sorum

Post by sorum »

Ser ut til at Forbundet har samlet gutta i Tett-på prosjektet til samling i Holmenhallen.

– Så lenge vi overholder avstandsreglene så hadde det vært mest fornuftig å bruke garderobene som jo er til å skifte antrekk i, sier sportssjef i Norges Ishockeyforbund, Petter Salsten, til VG.

– Vi har spilt inn til Norges idrettsforbund (NIF) at det hadde vært ønskelig med en dispensasjon for is-idretter med slikt utstyrsbehov. Jeg skjønner signaleffekten med å fjerne garderoben, men vi kunne holdt avstand og fortsatt unngått dusjbruk, som er en annen del av regelverket, sier Salsten.

https://www.vg.no/sport/ishockey/i/8mMy ... derobenekt

Dette med garderober kommer til å løse seg.

sorum

Post by sorum »

Norges Ishockeyforbund er tildelt 24,4 mill fra Staten. Beløpet er det samme som det ble søkt om. Skal være erstatning for tapte inntekter fra sluttspillet. Fra Hamar Arbeiderblad:

– Hvordan ligger dere an med fordelingen ut til klubbene?

— Vi jobber med det. Det blir møte med klubbene mandag eller tirsdag, vi rekker det ikke før, sier Ottar Eide til HA-sporten.

– Hvordan ser fordelingsnøkkelen ut?

– Det tar vi med klubbene. Vi har en prosess med Norsk Topphockey rundt dette. Vi har vært innom flere modeller. Det handler mest om hvilke faktorer som skal med.

– Ligger det i kortene at de klubbene som tradisjonelt trekker flest tilskuere får mest av denne krisepakka?

– Det tar vi med klubbene, sier Ottar Eide.

PS! De fire klubbene som skulle ha spilt kvalifisering har søkt hver for seg. For dem som har Excel kan kanskje dere finne ut hvor mye Narvik, Grüner, Comet og Lørenskog har fått? https://lottstift.no/om-oss/aktuelt/and ... g-er-klar/

sorum

Post by sorum »

Fordelingen av 24,4 mill skal være slik:

Forbundet 1,6 mill (for tapte inntekter fra landskamper før VM).

- Stavanger og Storhamar fikk 5,1 millioner.
- Sparta og Lillehammer fikk 2,5 millioner.
- Frisk Asker og Stjernen fikk 2,3 millioner.
- Vålerenga fikk 1,8 millioner.
- MS fikk 1,15 millioner.

sorum

Post by sorum »

Fra Vårt Oslo https://vartoslo.no/cecilie-olsen-jon-t ... -np7TNtgYU

VIF ishockey og MS får lavest korona-kompensasjon av alle topplagene
I mens de dominerende lagene Storhamar Dragons og Stavanger Oilers får 5,1 millioner kroner hver, må VIF ishockey nøye seg med 1,8 millioner. Bare lillebror fra Manglerud fikk mindre enn St. Halvards menn.

sorum

Post by sorum »

IIHF vurderer å skyve på VM 2021 som skulle starte 7. mai. For å gi de nasjonale seriene litt bedre tid ift seriestart kan VM bli utsatt til 21. mai. For GET-ligaen er det meningen at seriestart skal være 17. september. Hvis VM flyttes kan seriestart bli 1. oktober, og da kan vi spille 45 kamper som normalt, og starte sluttspillet 14 dager senere enn normalt. Det kan vel også skje at seriestarten blir 17. september samtidig som VM utsettes. Da må vi prøve å strekke litt på sesongen slik at det ikke blir for langt opphold før VM.

https://www.msn.com/nb-no/sport/nyheter ... r-BB14HxSl

sorum

Post by sorum »

Fotballen vil at de skal kunne ha et begrenset antall publikum når Eliteserien starter opp 16. juni. De viser til at i Dyreparken i Kristiansand skal ha 800 publikummere på Sabeltann, mot 2600 til vanlig. Hvis fotballen får lov til dette er det fortsatt plenty av tid til å se om dette fungerer godt ift smittevern.

Å bestemme et maks antall publikummere for ishockeyen bør være ut fra arenaens kapasitet. F.eks 40% som vil gi 2400 i CC Amfi, eller 460 i Nordkraft arena. Så kan klubbene kompenseres for resten opp til snittet f.eks siste tre sesonger. Deretter kan det suksessivt økes frem til vi kan ha stinn brakk en gang rundt nyttår?

https://www.vg.no/sport/fotball/i/MRKO5 ... like-soner

brukernavn

Post by brukernavn »

sorum wrote:
Wed Jun 03, 2020 6:17 pm
Fotballen vil at de skal kunne ha et begrenset antall publikum når Eliteserien starter opp 16. juni. De viser til at i Dyreparken i Kristiansand skal ha 800 publikummere på Sabeltann, mot 2600 til vanlig. Hvis fotballen får lov til dette er det fortsatt plenty av tid til å se om dette fungerer godt ift smittevern.

Å bestemme et maks antall publikummere for ishockeyen bør være ut fra arenaens kapasitet. F.eks 40% som vil gi 2400 i CC Amfi, eller 460 i Nordkraft arena. Så kan klubbene kompenseres for resten opp til snittet f.eks siste tre sesonger. Deretter kan det suksessivt økes frem til vi kan ha stinn brakk en gang rundt nyttår?

Dessverre er jeg litt pessimistisk med tanke på hockeyen fordi det er innendørs anlegg. De fleste arenaene er jo også relativt kjølige, med noen få unntak. Ut i fra det jeg har fått med meg (kan være feil) så har kulde en stor effekt på smittespredningen av virus generelt. Hvor mye kulde faktisk "hjelper" i spredningen av coronaviruset er jeg usikker på, men ser ikke bort i fra at det blir en faktor.

sorum

Post by sorum »

brukernavn wrote:
Wed Jun 03, 2020 6:53 pm
sorum wrote:
Wed Jun 03, 2020 6:17 pm

Dessverre er jeg litt pessimistisk med tanke på hockeyen fordi det er innendørs anlegg. De fleste arenaene er jo også relativt kjølige, med noen få unntak. Ut i fra det jeg har fått med meg (kan være feil) så har kulde en stor effekt på smittespredningen av virus generelt. Hvor mye kulde faktisk "hjelper" i spredningen av coronaviruset er jeg usikker på, men ser ikke bort i fra at det blir en faktor.
Det tenkte jeg ikke på. Men vil det være mulig for klubbene å få øket temperaturen inne i hallene? På Nye Jordal skal det være 18c på tribunen.

Fjella

Post by Fjella »

sorum wrote:
Wed Jun 03, 2020 8:04 pm
brukernavn wrote:
Wed Jun 03, 2020 6:53 pm
Det tenkte jeg ikke på. Men vil det være mulig for klubbene å få øket temperaturen inne i hallene? På Nye Jordal skal det være 18c på tribunen.
Det er vel heller så at det er mindre aktivt i sterk varme. Det kan vera årsak til at det er lite smitte i tropene.

Fjella

Post by Fjella »

Eg skjønnar ikkje at det skal vera så vanskeleg å opne for publikum i ishallane.
Er det ikkje nok å stille ufråvikelege krav til publikum?

1) Har du ikkje munnbind, kjem du ikkje inn (med munnbind er det svært liten sjanse for å smitte andre)
2) Har du ikkje aktivert smitteappen, kjem du heller ikkje inn (har alle smitteapp kan smitte sporast og folk setjast i karantene)

Hockey er vår lidenskap, men det er ingen menneskerett å sleppe inn på kamp. Det må kunne krevjast at vi oppfører oss. Kanskje kunne samfiunnet få litt att for dei milionane som gjekk med til å utvikle appen. Det er på tide!

brukernavn

Post by brukernavn »

Fjella wrote:
Wed Jun 03, 2020 10:03 pm
Eg skjønnar ikkje at det skal vera så vanskeleg å opne for publikum i ishallane.
Er det ikkje nok å stille ufråvikelege krav til publikum?

1) Har du ikkje munnbind, kjem du ikkje inn (med munnbind er det svært liten sjanse for å smitte andre)
2) Har du ikkje aktivert smitteappen, kjem du heller ikkje inn (har alle smitteapp kan smitte sporast og folk setjast i karantene)

Hockey er vår lidenskap, men det er ingen menneskerett å sleppe inn på kamp. Det må kunne krevjast at vi oppfører oss. Kanskje kunne samfiunnet få litt att for dei milionane som gjekk med til å utvikle appen. Det er på tide!
Er enig med deg at det må stilles krav til publikum. Det er og blir en dugnad med corona. Personlig for bruk av munnbind på slike samlingsplasser, ikke enig med tanke på smitteappen (Personlig mening som vi kanskje ikke trenger å diskutere her.). Men jeg får heller holde meg hjemme, er enig med deg at det ikke er noen rettighet i seg selv å få slippe inn på match! Men det er selvsagt en interessant diskusjon fordi det vil føre til ekstra kostnader for klubbene å organisere dette (antakelse) og det vil jo også selvsagt føre til et inntektstap med mindre det kompenseres for.

Personlig tror jeg vi (hockey publikumet) må forholde oss til at vi muligens får strengere retningslinjer enn f.eks. utendørsidretter. Når det er sagt så har jeg lagt merke til at flere klubber har åpnet opp for å bestille sesongkort så selvsagt kan min antakelse være helt feil. Det blir noen spennende måneder fremover og heldigvis for oss er det slik at fotballen er først ut.

sorum

Post by sorum »

To år forsinket står hallen klar - men de kan bli nektet fullt hus til åpningen
For Vålerenga og Stavanger Oilers er det ikke noe alternativ å åpne hockeysesongen uten publikumsinntekter. Nå går det mot utsettelse.

Norges Ishockeyforbund og Norsk Topphockey (klubbenes interesseorganisasjon) sitter nå ved forhandlingsbordet for å fastsette seriestarten i ishockey.

Eliteserien, som per nå står uten hovedsponsor, skulle etter planen starte 17. september.

Etter det TV 2 kjenner til er det sannsynlig at seriestarten blir forskjøvet, fordi klubbene ikke har råd til å spille for glisne tribuner.

Norsk Topphockey ønsker å utsette seriestart til 15. oktober. Den løsningen stiller Vålerenga seg bak.

– Vi kommer til å støtte det forslaget. I forhold til forutsigbarhet, og at vi skal inn i en ny arena, så er vi ikke negative til at seriestarten blir forskjøvet en måned. Vi er absolutt avhengige av publikumsinntekter, sier Jensen.

https://www.tv2.no/sport/11481298/?fbcl ... LXtJTAlmW0

Det var også en lengre reportasje på TV2 Sporten i kveld. Den kan ses her https://sumo.tv2.no/nyheter/sportsnyhet ... layer=true

sorum

Post by sorum »

Kvaliklagene i det som da het Getligakvalik fikk følgende i Coronastøtte:

Narvik: 864.000
Comet Halden: 326.700
Lørenskog: 570.000
Grüner: 290.000

sorum

Post by sorum »

Overblikket: Hallen blir sannsynlig forsinket til seriestart, men det er udramatisk https://vartoslo.no/gamle-oslo-jan-tore ... TcRHXn6CsI

Matthews34

Post by Matthews34 »

Kanskje feil tråd, men spør likevel:

Blir importkvoten fem eller seks kommende sesong?

SimenL

Post by SimenL »

Matthews34 wrote:
Thu Jun 18, 2020 5:14 pm

Seks

sorum

Post by sorum »

SimenL wrote:
Thu Jun 18, 2020 5:18 pm
Matthews34 wrote:
Thu Jun 18, 2020 5:14 pm

Seks
Det er helt korrekt. Så er Forbundets intensjon å gå videre ned til fem fra sesongen 21/22. Men det er ikke hugget i stein. Klubbene vil nok ha sitt å si. Men vi bør videre ned til fem. Særlig fordi vi ser stadig flere utlendinger som går utenom kvota. Og det er nå tillatt med dobbelt statsborgerskap som gjør det enda mer attraktivt å skaffe seg norsk pass.

sorum

Post by sorum »

Klubbene ønsker å ha seriestart 3. oktober. To uker senere enn normalt. VM kan bli forskjøvet fra 7. mai til 21. mai. Det blir avgjort av IIHF 24. juni. Skjer det får vi en normal sesong, med tirsdagskamper bare fire ganger.

Jeg synes de likegodt kunne ha ventet to uker til. Da ville sjansen øke for at flere av serierundene kunne spilles med flere publikummere. Men da måtte det ha blitt litt flere tirsdagskamper.

Uansett om vi venter to eller fire uker med seriestart er det ingenting som tyder på at det plutselig skulle bli lov med fulle haller. Men en utsettelse kan gi flere kamper med publikum i slutten av sesongen.

Slasher

Post by Slasher »

Da har forbundet offisielt flyttet seriestart til 3. oktober.

sorum

Post by sorum »

26. juni:
Millionstøtte til fotballen:Toppfotballen i Norge får en hjelpende hånd etter at Regjeringen besluttet å utvide kompensasjonsordningene og gjøre en justering for idretten.
– Vi er veldig glad og fornøyd med dette. Vi er glad for at kulturministeren (Abid Raja, Venstre) lyttet til oss, sier Leif Øverland i Norsk Toppfotball til NTB.

Han er administrerende direktør for interesseorganisasjon som består av fotballklubbene som spiller i Eliteserien og 1. divisjon. Der har viruspandemien slått knallhardt ut økonomisk. Fredag kom en god nyhet for Øverland.

Klubbene kan få støtte for bortfall av billettinntekter og andre inntekter i forbindelse med kamper på opp til 70 prosent av 2019-omsetningen. Det betyr mange millioner kroner til sammen.

Post Reply