Hvordan blir sesongen 20/21 ?

Post Reply
sorum

Hvordan blir sesongen 20/21 ?

Post by sorum »

Pr i dag gjelder følgende:

Følgende arrangementer er forbudt:

a) kulturarrangementer hvor personer fysisk møtes
b) idrettsarrangementer og organisert idrettsaktivitet både innendørs og utendørs hvor personer fysisk møtes.

Når det gjelder treninger:
Ved tilrettelegging og utøvelse av aktivitet gjelder følgende:
-Det må sikres at deltakerne til enhver tid holder minst 2 meters avstand, og det ikke er mer enn 5 personer som deltar i en gruppe.
-Aktivitet med fysisk nærkontakt er ikke tillatt.
-Det skal ikke brukes fellesgarderober/fellesdusjer.
'Deltakerne skal ikke dele utstyr der det er nødvendig med håndkontakt med utstyret (f.eks. baller eller treningsmanualer). Herunder er det viktig at særforbundene gjør grundige vurderinger om hvordan dette kan løses og håndheves.

Hvordan kan våre eliteklubber organisere treninger hvis disse bestemmelsene vedvarer?

Og hvordan organisere seriespill, sluttspill og landskamper når forbudet mot å arrangere kamper med publikum til stede oppheves?

Dessverre er det flere "eksperter" som mener det kommer til å være slik type forbud ut hele 2020, og kanskje inn i 2021. Vi må derfor være forberedt på at GET-ligaen kanskje ikke kan starte før i januar. Vi må også håpe at de kommer igang i de andre nasjonene i Europa. Dette med tanke på VM som bør utsettes to uker, hvis mulig, til f.eks 21. mai. Dette for at klubbene skal få flest mulig kamper i hjemlig liga.

Hvis sesongen forkortes fra 7-8 mnd til 4,5 mnd mener jeg vi må prioritere å spille flest mulig seriekamper, og heller redusere litt på antall kamper i sluttspillet. F.eks vil 3-dobbel serie, 27 kamper, kunne avvikles fra 3. januar til 31. mars med vekselvis to eller tre kamper i uka annenhver uke. Eller man kan spille tre kamper i uka frem til 3. april (tirs, tors og lør/søn), altså inn i påska, for å få 4-dobbel serie 36 kamper. Sluttspillet kan da starte 8 april, og med best av 5 i alle serier, vil 5. og siste finale bli 6. mai. Men da må altså VM være utsatt fra 7. mai til 21. mai.

OL-kvalikk kan bli helgen 5.-7. februar, evt 12.-14. februar.

Klubbene lever av hjemmekampene sine. Det selges sesongkort ut fra hvor mange hjemmekamper man har i seriespillet. Og det selges enkeltbilletter, og man har kiosksalg. Når klubbene budsjetter for en sesong har de ikke lov til å budsjettere med mer enn to hjemmekamper i sluttspillet. For at alle klubbene skal blø minst mulig bør vi derfor spille flest mulig seriekamper og redusere sluttspillet til best av fem. Det gir to uker mer til seriespill.

Som vi ser så har vi noen valg å ta. Skal vi prioritere flere seriekamper foran et fullt sluttspill? Og kan vi legge opp til tre kamper i uka for å få flere seriekamper?

Cola

Re: Hvordan blir sesongen 20/21 ?

Post by Cola »

Dobbel serie, hjemme/borte.
Sluttspill best av 5

Men dette er kun hvis vi kan komme igang 1/1-21

Helt personlig er jeg totalt negativ, mener at vi skal ikke ha noe forhåpninger om noe serie/sluttspill for sesongen 20220/21

La oss alle håpe jeg har feil og at HELE Norge følger oppfordringen til helsefolkene i Norge

Fjella

Post by Fjella »

No vil jo forbundet starte allereie i september om enn utan publikum. Om det blir så, kunne vi like godt gå rett på sluttspetet for 2020 og endeleg få kåra ein meister, og få delt ut kongepokal. Det burde gå fint å avvikle sluttspelet t.d. med kvartfinalar - best av tre, semifinalar - best av fem, og finalar - best av sju. Etter sluttspelet kunne serien for 2020/21 starte. Vi kunne då nå firedobbelt serie og sluttspel for 2021 til neste vår.

Urealistisk? Ikkje heilt. Innan september får vi gode erfaringar med smittesporing og smitteapp. Vi kan ikkje stoppe smitten, men spore han, og såleis halde viruset under kontroll medan vi ventar på ei vaksine.

Cola

Post by Cola »

Fjella

Ja jeg også håper og ØNSKER at vi kan komme igang igjen i september.
Men pr idag vet vi ikke.
Sluttspillet i Norge, av slutningengen av NHL + Off Off, VM med Norge og de siste rundene av PL, dette var hva jeg gledet meg til.
Men jeg sa også en ting til de jeg kjente 1 mnd før vi fikk "shot down" i Norge, og det var at jeg gledrer meg til sommeren i
Norge 2021!!!

La oss alle håpe at jeg har feil

Mvh
Cola
Last edited by Cola on Thu Apr 23, 2020 1:25 am, edited 1 time in total.

sorum

Post by sorum »

Fjella wrote:
Tue Apr 21, 2020 8:34 pm
No vil jo forbundet starte allereie i september om enn utan publikum. Om det blir så, kunne vi like godt gå rett på sluttspetet for 2020 og endeleg få kåra ein meister, og få delt ut kongepokal. Det burde gå fint å avvikle sluttspelet t.d. med kvartfinalar - best av tre, semifinalar - best av fem, og finalar - best av sju. Etter sluttspelet kunne serien for 2020/21 starte. Vi kunne då nå firedobbelt serie og sluttspel for 2021 til neste vår.

Urealistisk? Ikkje heilt. Innan september får vi gode erfaringar med smittesporing og smitteapp. Vi kan ikkje stoppe smitten, men spore han, og såleis halde viruset under kontroll medan vi ventar på ei vaksine.
En ting er jeg ganske sikker på. Det kommer ikke til å bli noe sluttspill for sesongen 19/20. Det sluttspillet er avlyst, og ikke utsatt. og klubbene får nå snart kompensasjon for tapte inntekter. Et sluttspill følger direkte etter seriespillet er slutt, og klubbene stiller med det samme laget de har hatt gjennom hele sesongen. Hvis vi skulle starte opp et sluttspill i september blir det med helt andre lagoppstillinger enn det klubbene hadde i mars. Så det vil ikke være rettferdig ift å kåre en norgesmester for sesongen 19/20.

Post Reply