Forslag om å kutte Eliteserien ned til 8 lag

Post Reply
sorum

Forslag om å kutte Eliteserien ned til 8 lag

Post by sorum »

I TV2 Hockeyprat var Sjur Robert Nilsen gjest for et par uker siden. Der tok han til orde for å kutte Eliteserien til 8 lag. Dette utdypes i en sak på TV2.no i dag hvor Martin Boork fra Ringerike og Trond Larsen fra Grüner sier de ikke er enig i dette forslaget.

https://www.tv2.no/a/14848701/

Debatten går høyt på Twitter hvor SR Nilsen bl.a. sier: -Når vi diskuterer ishockey’n i Norge gjør vi det ofte med vår egen klubb i tankene. Hva vil vi være? En A-nasjon? Vi vi det så må vi gjøre noen grep, og det vil måtte få konsekvenser. Det er faktisk krav for å være med i de fleste andre europeiske ligaene.

I TV2-saken sier han bl.a: -– Det er noen krav og konsekvenser hvis vi vil ha en profesjonell liga. Hvis vi mener at det å være profesjonell vil hjelpe norsk ishockey til å skape bedre ishockeyspillere, som gjør at norsk ishockey kan skape bedre resultater, må vi våge å ta noen konsekvenser, og ikke bare tro og håpe at ting blir bra. Du må våge å gjøre noen valg, sier han.

Jeg vi si at det er lett å representere en klubb som er sikker på en plass i en liga som skal redusere antall lag, og så si at de som ikke er enig har egen klubb i tankene når de uttaler seg.

For min egen del mener jeg dette er et dårlig forslag. Jeg er ikke overbevist om at en evt sportslig fordel med jevnere kamper vil gi et så veldig mye bedre landslag. Forbundet har en målsetting ifm spillerutviklingen de driver med U-landslagene at vi skal utvikle spillere til bedre ligaer. Det er her vi har mest å hente ifm A-landslaget.

Det blir ikke sagt noe spesifikt om hvordan reduksjonen av to lag skal skje. Annet enn at det skal være noen krav som skal settes for å delta. Da må i så fall disse kravene skreddersys slik at det er akkurat åtte lag som oppfyller kravene. Man kan også si i fra god tid før kommende sesong at de to dårligste lagene vil rykke rett ned. Da er jeg redd det kan satses over evne for å overleve. I det hele tatt mangler det noe konkret om hvordan man skal "kvitte seg" med to lag.

Det sies heller intet om hva 1. divisjonslagene skal ha å spille for. Vår modell med 3 divisjoner i Prestasjonsdelen står for fall. Det blir sagt at Eliteserien skal fortsette med 8 lag, og det blir ikke snakk om å utvide før noen lag i 1. divisjon tilfredsstiller de krav som er satt for deltakelse i Eliteserien. Det tror jeg kan bli meget vanskelig for klubber i 1. divisjon å oppnå. For hvordan skal de være attraktive for spillere, publikum og sponsorer hvis man ikke kan tilby en eneste kamp som betyr noe gjennom en lang sesong? Det er jo poenget med idretten, her ved at vi har en Prestasjonsdel, at nettopp prestasjoner gir en belønning. Sist sesong var den første hvor de 4 beste i 1. divisjon var delaktig i kvalifisering for opprykk til Eliteserien. Flere av klubbene hadde over 1000 tilskuere på disse kampene. Uten mulighet for å kunne kvalifisere seg til en høyere divisjon tror jeg flere klubber mister mye av incitamentet til å satse.

Så blir det sagt at vi må gjøre endringer og ikke bare tro og håpe at ting blir bedre. Vel, jeg tror nettopp at vi er på riktig vei og at det skjer mye positivt i norsk ishockey. Vi skal også huske at vi har to sesonger bak oss med en pandemi. Kommende sesong vil være den første hele uten restriksjoner. Vi hadde f.eks to sesonger uten sluttspill. Og Forbundet kunne ikke drive med spillerutvikling og kamper for U-landslag.

Jeg vil her liste opp flere større og mindre eksempler på at vi er på rett vei, og som vil få betydning for landslag og klubbene:

-Ny landslagsledelse som skal ta oss igjennom et nødvendig generasjonsskifte
-Norge skal søke om å få arrangere A-VM i 2027.
-Flere unge norske spillere har kontrakt i gode serier som SHL og Liiga
-15 spillere fra vår gode 2004-årgang har kontrakter med svenske J-20 lag. Noen av dem har allerede spilt i SHL.
-U-18 landslaget rykket opp til U-18 A-VM i 2023
-U-20 landslaget er favoritt til å rykke opp til A-VM fra VM 1. div som arrangeres av Norge i desember (første gang vi arrangerer U-20 VM?)
-Forbundets spillerutviklingsprogram inkluderer nå også et U-17 landslag
-Til sammen 104 spillere var i mai på 5 dagers samling for U-17, U-18 og U-20 landslagene. Alle lagene har 2 samlinger i juli og august inkl kamper. I tillegg kommer et U-16 landslag med minst 34 spillere.

Så er det noen eksempler på at det drives godt med rekruttering og spillerutvikling i de mindre klubbene:

-Astor vant U-15 Forbundscup. De ble nr 2 i U-15 A-serien. I samme serie ble Leangen nr 4
-Lørenskog vant U-16 Forbundscup. Bare Vålerenga med 17 spillere hadde flere enn Lørenskogs 15 spillere på U-landslagssamlingene nevnt over.
-Manglerud tar grep for styrke spillerutviklingen slik at de kan forsyne eget A-lag. I fjor ble det ansatt U-20 trener på heltid https://www.mshockey.no/stor-satsning-i ... ar-bredde/ I år ansettes U-18 trener på heltid https://www.mshockey.no/hovedtrener-u18/

Fjella

Re: Forslag om å kutte Eliteserien ned til 8 lag

Post by Fjella »

Sterkt innlegg Sørum. Konkret og informativt.

sorum

Post by sorum »

Jeg glemte en ting. Elitehockey skal ansette ny daglig leder/administrativ direktør.
-----------------------------

Du skal være med å videreutvikle norsk ishockey på toppnivå – kommersielt, organisatorisk og omdømmemessig.

Du skal stå i front for vår produkt- og tjenesteportefølje, og skape unike opplevelser for publikum, supportere og samarbeidspartnere.

Du skal aktivt bidra til at vi når våre overordnede mål om å befeste ishockey som den beste publikumsopplevelsen på den norske sportsarenaen.

Arbeidsoppgaver og ansvar

Overordnet ansvar for organisering og utvikling av salgs- og markedsarbeid med mål om å skape langsiktige og lønnsomme relasjoner med eksisterende og nye samarbeidspartnere.
Sikre at eksisterende samarbeidspartnere tar ut markedseffektene fra deres samarbeid med Elitehockey AS.
Rapportering, budsjett- og resultatansvar for Elitehockey og Norsk Topphockey.
Ansvar for utvikling, gjennomføring og oppfølging av markeds- og aktivitetsplaner med klubbene i Fjordkraft-ligaen.
Videreutvikling av vår merkevare og servicekonsept for norske medieaktører.
Overordnet ansvar for koordinering, kvalitetssikring og utvikling av våre kommunikasjonskanaler og digitale plattformer.
Utvikling av våre kommersielle produkter og tjenester i samarbeid med markedsrådet i Norsk Topphockey og Norges Ishockeyforbund.

Elitehockey AS er eid 50/50 av Norges Ishockeyforbund og Norsk Topphockey AS, og har totalansvar for drift og kommersiell utvikling av Fjordkraft-ligaen. De 10 klubbene i Fjordkraft-ligaen er organisert gjennom Norsk Topphockey AS, og er Norges nest største liga målt i publikumsoppmøte over en sesong.

https://www.hockey.no/nyheter/2022/elit ... lig-leder/

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Lørenskog har jo argumentert for utvidelse...

Målet må jo være at absolutt null hjemlige spillere(unntatt de største profilene som kommer hjem igjen) skal spille på landslaget, fordi vi har så mange ute. med mindre vi begynner med samlinger hvor kun hjemlige spillere deltar(noe som sies her neppe kommer til å skje). Det eneste unntaket må da være hvis det er noen landslagssjef vil finsikte tidlig på camp'en før de droppes til fordel for utenlandsproffer.

Vi kommer aldri til å ha en så høy prestisje i fjordkraft at å stenge serien kommer til å være noe annet enn negativt. hvor mange klubber ville ikke gitt opp elitehockey hvis det hadde skjedd? hvilket incentiv skulle da de beste lagene i første hatt når en plass i fjordkraft ikke er aktuelt?

Det aller viktigste norsk hockey kan gjøre er å ha en klar pyramide på hva slags serievalg seniorspillere bør gjøre. Det er at spillere som er såpass gode i f.eks AS kommer seg til bedre ligaer. selv om SHL og SM-liiga er for tøff. Det andre er at vi må prøve å få flest mulig ut av landet i junioralder.

Den eneste måten det går an å stenge fjordkraft på, er at det samtidig startes en norsk/dansk serie(eller noe lignende) med de beste norske og danske lagene.

AMK79

Post by AMK79 »

Jeg kunne ikke vært mer enig med det Sorum skriver her. Å gå ned til åtte lag er en så opplagt dårlig idé at det er utrolig at det i det hele tatt foreslås.

Bergen

Post by Bergen »

sorum wrote:
Thu Jun 09, 2022 9:32 pm
I TV2 Hockeyprat var Sjur Robert Nilsen gjest for et par uker siden. Der tok han til orde for å kutte Eliteserien til 8 lag. Dette utdypes i en sak på TV2.no i dag hvor Martin Boork fra Ringerike og Trond Larsen fra Grüner sier de ikke er enig i dette forslaget.

Debatten går høyt på Twitter hvor SR Nilsen bl.a. sier: -Når vi diskuterer ishockey’n i Norge gjør vi det ofte med vår egen klubb i tankene. Hva vil vi være? En A-nasjon? Vi vi det så må vi gjøre noen grep, og det vil måtte få konsekvenser. Det er faktisk krav for å være med i de fleste andre europeiske ligaene.

I TV2-saken sier han bl.a: -– Det er noen krav og konsekvenser hvis vi vil ha en profesjonell liga. Hvis vi mener at det å være profesjonell vil hjelpe norsk ishockey til å skape bedre ishockeyspillere, som gjør at norsk ishockey kan skape bedre resultater, må vi våge å ta noen konsekvenser, og ikke bare tro og håpe at ting blir bra. Du må våge å gjøre noen valg, sier han.

Jeg vi si at det er lett å representere en klubb som er sikker på en plass i en liga som skal redusere antall lag, og så si at de som ikke er enig har egen klubb i tankene når de uttaler seg.

For min egen del mener jeg dette er et dårlig forslag. Jeg er ikke overbevist om at en evt sportslig fordel med jevnere kamper vil gi et så veldig mye bedre landslag. Forbundet har en målsetting ifm spillerutviklingen de driver med U-landslagene at vi skal utvikle spillere til bedre ligaer. Det er her vi har mest å hente ifm A-landslaget.

Det blir ikke sagt noe spesifikt om hvordan reduksjonen av to lag skal skje. Annet enn at det skal være noen krav som skal settes for å delta. Da må i så fall disse kravene skreddersys slik at det er akkurat åtte lag som oppfyller kravene. Man kan også si i fra god tid før kommende sesong at de to dårligste lagene vil rykke rett ned. Da er jeg redd det kan satses over evne for å overleve. I det hele tatt mangler det noe konkret om hvordan man skal "kvitte seg" med to lag.

Det sies heller intet om hva 1. divisjonslagene skal ha å spille for. Vår modell med 3 divisjoner i Prestasjonsdelen står for fall. Det blir sagt at Eliteserien skal fortsette med 8 lag, og det blir ikke snakk om å utvide før noen lag i 1. divisjon tilfredsstiller de krav som er satt for deltakelse i Eliteserien. Det tror jeg kan bli meget vanskelig for klubber i 1. divisjon å oppnå. For hvordan skal de være attraktive for spillere, publikum og sponsorer hvis man ikke kan tilby en eneste kamp som betyr noe gjennom en lang sesong? Det er jo poenget med idretten, her ved at vi har en Prestasjonsdel, at nettopp prestasjoner gir en belønning. Sist sesong var den første hvor de 4 beste i 1. divisjon var delaktig i kvalifisering for opprykk til Eliteserien. Flere av klubbene hadde over 1000 tilskuere på disse kampene. Uten mulighet for å kunne kvalifisere seg til en høyere divisjon tror jeg flere klubber mister mye av incitamentet til å satse.

Så blir det sagt at vi må gjøre endringer og ikke bare tro og håpe at ting blir bedre. Vel, jeg tror nettopp at vi er på riktig vei og at det skjer mye positivt i norsk ishockey. Vi skal også huske at vi har to sesonger bak oss med en pandemi. Kommende sesong vil være den første hele uten restriksjoner. Vi hadde f.eks to sesonger uten sluttspill. Og Forbundet kunne ikke drive med spillerutvikling og kamper for U-landslag.

Jeg vil her liste opp flere større og mindre eksempler på at vi er på rett vei, og som vil få betydning for landslag og klubbene:

-15 spillere fra vår gode 2004-årgang har kontrakter med svenske J-20 lag. Noen av dem har allerede spilt i SHL.
-U-20 landslaget er favoritt til å rykke opp til A-VM fra VM 1. div som arrangeres av Norge i desember (første gang vi arrangerer U-20 VM?)
-Til sammen 104 spillere var i mai på 5 dagers samling for U-17, U-18 og U-20 landslagene. Alle lagene har 2 samlinger i juli og august inkl kamper. I tillegg kommer et U-16 landslag med minst 34 spillere.

Så er det noen eksempler på at det drives godt med rekruttering og spillerutvikling i de mindre klubbene:

-Astor vant U-15 Forbundscup. De ble nr 2 i U-15 A-serien. I samme serie ble Leangen nr 4
-Lørenskog vant U-16 Forbundscup. Bare Vålerenga med 17 spillere hadde flere enn Lørenskogs 15 spillere på U-landslagssamlingene nevnt over.
-Manglerud tar grep for styrke spillerutviklingen slik at de kan forsyne eget A-lag. I fjor ble det ansatt U-20 trener på heltid https://www.mshockey.no/stor-satsning-i ... ar-bredde/ I år ansettes U-18 trener på heltid https://www.mshockey.no/hovedtrener-u18/
Man har hatt samme diskusjon i fotball at man skal kutte ned til feks 12 lag. Norge er et vidstrakt land å da ville man knust flere gode miljøer rundt omkring i Norge. Man trenger 16 lag for å ha en god spredning å elitefotball over hele landet.

For hockey mener jeg det er uheldig at man har den sterke dominansen på østlandet med 9/10 lag derfra. Tre lag fra Oslo er for mye, da kun vålerenga har publikum og kommersiell verdi. Jeg mener man burde gitt wildcard til Bergen og Trondheim for så å kaste ut Grüner og M/S for så å lukke serien med 10 lag. Så kan man vurdere etterhvert å ta inn flere lag feks et fra Kristiansand eller Tromsø nå de er modne for det, noe de absolutt ikke er nå.

Trumf

Post by Trumf »

Så du mener at Bergen og Trondheim er modne nå?
Vil slå beina under å brekke ryggen på satsene klubber som m/s,Grünrr,Lørenskog,Comet og Narvik om du skal ta med lag som er null prosent sportslig kvalifisert,og KUN med pga de representerer store byer i norsk målestokk.
Neste år går forøvrig SHL uten ett eneste lag fra hovedstaden,og det er 16 klubbserie.

Svinne

Post by Svinne »

jeg synes det er ganske klart at vi minst må ha 10 lag i Elitserien. Den beste måten å få engasjement og interesse for hockey er å ha et eliteserie lag i byen. Da må vi ikke redusere antall lag.

Ellers er det mye diskusjon om hvorvidt det er bra eller ikke at spillere reiser utenlands og det virker som de aller fleste har den oppfatning om at jo flere som reiser ut jo bedre er det. Jeg synes dette avhenger både av hva som egentlige er målet man ønsker å oppnå og hva som er tidshorisonten på dette. Ta det første først. Hva er egentlig målet man ønsker å oppnå? Er det at a-landslaget gjør det best mulig i VM og OL? Eller er det at Norge utvikler spillere til NHL eller andre ligaer? Eller er at den norske ligaen er best mulig? Det kan sikkert være andre målsetninger og også kombinasjoner av disse. Poenget mitt er hva som er best for norsk hockey avhenger av hva som er den overordnede målsetningen og hvilken tidshorisont man har på dette. For min del er det kombinasjon hva landslaget (ene) oppnår i VM og OL og hvor gode klubbene i Norge er til enhver tid som teller.

Har man et lengre tidsperspektiv, så er jeg ganske overbevist om at skal a-landslaget ta et reelt skritt nærmere de store nasjonene så må norsk hockey i Norge utvikles markant. Det gjelder rekruttering, utvikling av klubbene og ikke minst junior og senior ligaene i Norge. Uten at dette utvikles markant vil vi aldri nærme oss de store nasjonen i noen vesentlig grad. På den andre siden er det naturlig at spillere ønsker å utvikle seg i andre ligaer enn i Norge og kortsiktig vil dette ha en positiv effekt på landslaget.

Problemet blir at jo flere spillere som drar ut jo svakere blir den norske liga som igjen fører til at enda flere spillere må ut for å få god matching. Dette blir en ond sirkel som fører til at man ikke bygger opp et norsk ligasystem (junior og senior) som er nødvendig for å bygge norsk hockey på sikt. Skal målsetningen være at det norske landslaget over tid skal være blant de 8 beste landslagene i verden er jeg overbevist om at vi må bygge norsk i Norge og ikke overlate utviklingen til andre land når spillerne blir 16-17 år gamle. Det er imidlertid alltid en balanse og på kort sikt ser jeg også fordelen av at mange av våre talenter tidlig drar til svensk hockey.

Bergen

Post by Bergen »

Trumf wrote:
Sat Jun 11, 2022 4:27 pm
Vil slå beina under å brekke ryggen på satsene klubber som m/s,Grünrr,Lørenskog,Comet og Narvik om du skal ta med lag som er null prosent sportslig kvalifisert,og KUN med pga de representerer store byer i norsk målestokk.
Neste år går forøvrig SHL uten ett eneste lag fra hovedstaden,og det er 16 klubbserie.
I Nhl og annen amerikansk sport har de også den diskusjonen. De ønsker ikke for mange lag innenfor et lite geografisk område. Det er uheldig mtp konkurranse om sponsorer, publikum, interesse. Chicago for eksempel kunne sikkert stabla to lag på beina i NHL, eller Toronto, men de ønsker ikke det pga blant annet årsaker over. Oslo er for lite markedsmessig til å ha tre lag i FKL. Det er ikke nok interesse og det kommer aldri til å bli det, Vålerenga vil alltid være suveren nr.1 i Oslo i Ishockey.

Skal produktet norsk hockey vokse så må man ta markedsandler. Det er store markeder i både Trondheim og Bergen som er naturlig å ta inn.

Grüner, M/S, Lørenskog kan fortsette i 1 divisjon, og de som gjør de spillerne som gjør det bra der kan få kontrakter i FKL lag.

Pellechinos

Post by Pellechinos »

Generelt er jeg mer fan av å utvide geografisk enn å kutte ned antall lag. Det er mange gode poenger over her.

En annen ting man skal huske om man tvinger inn lag basert på geografi, er at det kjapt kan rakne mtp interesse. Det er veldig sjelden nye lag i Norsk hockey biter fra seg i starten. Man er litt avhengig av en flying start sportslig for å beholde interessen. Husk, Bergen Trondheim etc har prøvd flere ganger og feilet. Narvik hadde noe på gang, men begynner vel å lukte at det kostet mer enn det smakte der også.

Nye lag er nok, som Stavanger var, dønn avhengig av en tålmodig fyr med alt for mye penger å bruke. Det koster grusomt mye å etablere seg. Der vil skoen trykke for de aller aller fleste.

Drømmen må jo være færre lag fra Oslo området, få inn byer som Kristiansand, Bergen, Narvik, Tromsø etc. Men de må klare det via sportslige prestasjoner og en solid grunnmur, ikke ved kvotering inn, for da rakner det like fort som det stables opp.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Trumf wrote:
Uavhengig av dette så er Sverige en stor hockeynasjon. Hadde de stengt av SHL og AS, så hadde det vært en enorm prestisje å vinne begge serier. T.O.M større enn det er i dag. Uavhengig av hvem som spiller i de. Faktisk tror jeg det utelukkende hadde vært positivt for AS om det ble gjort slik. Hockey har ikke den samme interessen her til lands til at det lar seg gjøre.

sorum

Post by sorum »

Tv-supporter wrote:
Sat Jun 11, 2022 6:57 pm
Trumf wrote:
Uavhengig av dette så er Sverige en stor hockeynasjon. Hadde de stengt av SHL og AS, så hadde det vært en enorm prestisje å vinne begge serier. T.O.M større enn det er i dag. Uavhengig av hvem som spiller i de. Faktisk tror jeg det utelukkende hadde vært positivt for AS om det ble gjort slik. Hockey har ikke den samme interessen her til lands til at det lar seg gjøre.
Som politikerne sier; med respekt å melde så er dette bare tøv. Hvordan kan det bli en enorm prestisje å vinne Hockeyallsvenskan hvis SHL og HA stenges? Hvordan kan prestisjen bli større enn i dag av å vinne SHL om ligaen er stengt?

Nå er det ikke slik at det å vinne serien har så veldig stor prestisje. Men å vinne sluttspillet i HA gir nå direkte opprykk til SHL. De har hatt ulike varianter av kvalifiseringsspill for SHL. Men i de to siste sesongene har lag 13 og lag 14 i SHL spilt best av 7 for å beholde plassen. I år sto det mellom Timrå og Djurgården, som endte med at Djurgården rykket ned til HA.

For å komme fram til hvilket lag som skulle rykke opp til SHL spilte først lag 7 mot lag 10, og lag 8 mot lag 9 i 1/8-dels finale. Vinnerne til kvartfinaler. Kvartfinaler i best av sju. Semifinaler i best av sju. Til slutt finale i Hockeyallsvenskan som ble vunnet av HV 71 som dermed rykket opp igjen til SHL etter en sesong i HA.

I Norge har vi en modell for kvalifisering som er mer lik den de hadde i Sverige tidligere. For første gang var fire lag i 1. divisjon i år involvert i kvalifisering til Fjordkraftligaen (FKL). Først spilte lag 1 mot lag 4, og lag 2 mot lag 3 en Play-in best av fem om to plasser i selve kvalifiseringen. Narvik slo Nidaros 3-0 i kamper. Comet slo Lørenskog 3-2 i kamper. Kan nevne at publikumssnittet i de åtte kampene som ble spilt i Play-in var 846.

Kvalifiseringen til FKL besto etter dette av Narvik og Comet fra 1. divisjon, og Manglerud og Grüner fra FKL. Det ble spilt dobbelt serie. Før siste runde var det klart at Gruner og MS begge beholdt plassen i FKL om det ble et spesielt resultat i kampen mellom disse to. Hvis MS vant i sudden eller på straffer var de begge klare. Og da ble det jo slik at MS vant i sudden slik at begge endte på 12 poeng mens Narvik med 11 poeng måtte fortsette i 1. divisjon. Publikumssnitt for 12 kamper var 590.

Jeg mener vår modell er bra. Det gir flere lag i 1. divisjon noe å spille for. Og for å rykke opp må man være bedre enn minst et av lagene fra FKL.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Står i kommentaren du svarte på. Sverige er en stor hockeynasjon. Nettopp det at en ikke bare kan rykke opp til slike serier(NHL, AHL, osv...), man er nødt til å søke om det. Hvis de i Sverige hadde plukket ut lagene som er best skikket til SHL og AS, da er det jo et kvalitetstegn i seg selv at de må bli funnet verdige. Ikke minst ville særlig AS merket det, fordi det vil være det største det laget kan gjøre. Det blir som om det plutselig er opprettet en ny elitedivisjon.

Trumf

Post by Trumf »

Å dra sammenligningen til Nhl blir litt meningsløst.
Amerikansk idrett er organisert helt annerledes hvor både liga og klubber er eid eksternt i alle de store lagidrettene.
At det ikke er direkte opp/nedrykk er ikke et kvalitetstegn i seg selv.
Det er vel ingen som mener at Bundesliga,Premier League osv står tilbake kvalitativt for MLS?
Bergen og Trondheim er desverre ikke klare for å spille på det øverste nivået i Norge.
Dersom de satser og ønsker å komme opp er det ikke så j..lig mye som skal til for å klare det heller.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Det kommer an på hvordan det organiseres. I hockey så er det et kvalitetstegn når en klubb måles ut fra en del forskjellige faktorer. å dra en sammenligning med fotball blir i hvert fall meningsløst.vi er en liten hockeynasjon så å snakke om å stenge av fjordkraft vil ikke ha noen effekt på hockeyen. Det vil heller ødelegge.

Fjella

Post by Fjella »

sorum wrote:
Sat Jun 11, 2022 9:15 pm
Nå er det ikke slik at det å vinne serien har så veldig stor prestisje. Men å vinne sluttspillet i HA gir nå direkte opprykk til SHL. De har hatt ulike varianter av kvalifiseringsspill for SHL. Men i de to siste sesongene har lag 13 og lag 14 i SHL spilt best av 7 for å beholde plassen. I år sto det mellom Timrå og Djurgården, som endte med at Djurgården rykket ned til HA.

Jeg mener vår modell er bra. Det gir flere lag i 1. divisjon noe å spille for. Og for å rykke opp må man være bedre enn minst et av lagene fra FKL.
Eg meiner også at modellen ikkje er dårleg. Men kunne den vore endå betre.

Probelemt er at dei laga som har spela i FKL gjennom sesongen har hatt tilgang til større resursar enn det er i 1. div. Narvik t.d er råka av dette og har no ikkje opprykk som ambisjon. Det kan vera urettsvis for lag i 1. div. som kiunne ha ein sjanse til å satse. Det kan hende at FKL blir statisk.

Eg trur at ei tilnærma svensk ordning også hadde funka her. Tenkjer vi på sesongen som har gått, ville då M/S og Grüner spela om retten eil å bli i divisjonen. Vi kunne halde på innspelet i 1. div. slik at vinnaren rykte direkte opp. I år ville det ha vore Narvik.

Resultatet ville ha vore at Narvik hadde vorte verande i FKL. Då kunne klubbenm ha satsa vidare.

sorum

Post by sorum »

Fjella wrote:
Sun Jun 12, 2022 5:07 pm

Eg trur at ei tilnærma svensk ordning også hadde funka her. Tenkjer vi på sesongen som har gått, ville då M/S og Grüner spela om retten eil å bli i divisjonen. Vi kunne halde på innspelet i 1. div. slik at vinnaren rykte direkte opp. I år ville det ha vore Narvik.

Resultatet ville ha vore at Narvik hadde vorte verande i FKL. Då kunne klubbenm ha satsa vidare.
En kort kommentar. Narvik og Comet ville i så fall ha møttes i best av 5 om å rykke direkte opp til Elite.

Jeg er enig at dette er en modell vi gjerne kunne hatt. Da fikk vi en utskiftning av et lag i Elite hver sesong.

Men jeg tror ikke det skjer med det nærmeste. De kan ikke vrake det nye opplegget etter bare 1-2 sesonger.

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Thu Jun 09, 2022 9:32 pm

Har du tenkt over hvilke problemer norsk hockey sliter med? Det bør gjøres før det foreslås løsninger.

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Jeg, for min del, støtter Sjur Robert! Prinsipielt skulle jeg ønske flere lag i FKL. Men situasjonen - som SR påpeker - taler for en reduksjon...

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

En reduksjon i antall lag ja. Tror ikke de som foreslår det har tenkt over hva det betyr. Det betyr at en rekke lag vil gi opp satsingen uten mulighet for opprykk til fkl. Ergo kommer vi da mye nærmere norsk ishockeys død...

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Her kommer noen tanker og jeg melder meg på i diskusjonen.

Dersom jeg har skummet meg gjennom riktig så har:
MS en seier (Stjernen) på 25 kamper mot topp fem lagene.
Grüner null seiere på 25 kamper mot topp fem lagene
Ringerike to seiere (Vif) på 25 kamper mot topp fem lagene. Det vil si tilsammen TRE seiere på 75 kamper for tre nederste lagene.

Med disse resultatene kan jeg lett være enig med utsagnet til Sjur om å gå ned til åtte lag i serien. Færre spillere får muligheten i den øverste ligaen, men samtidig blir matchingen for de som er der høyere.

Jeg har tidligere skrevet om en variant der man starter ligaen med ti lag og spisser den etter to fulle serierunder. Deretter går de to dårligste lagene inn i en tilsvarende spisset 1.div. Noen har uttrykt bekymring for at det kan knekke klubber økonomisk dersom de havner blant de to dårligste, men man må også legge budsjett etter situasjonen. Sesongen i år så skilte det 49!!!! poeng mellom 7. og 9. plassen. Det er for mange "meningsløse" kamper der kvaliteten er for dårlig. Det er heller ikke bra for utviklingen.
Ved å spisse nivået i 1.div vil også nivået der bli bedre. Man starter serien på nytt med åtte lag og de to øverste lagene vil spille i toppdivisjonen året etter. Etter årets kvalifisering å bedømme så vil det bli langt mer spennende i toppen av 1.div og det kan bli lettere å få inn sponsorkroner og publikum på kampene da seriekampene blir veldig tellende. Her er det også mulig med et sluttspill.

I toppdivisjonen så strykes alle resultatene mot de lagene som forsvinner ned til 1. div og serien fortsetter over fire fulle runder. Kampantallet blir da 46 kamper noe som er en mer enn i dag. Man fjerner da seks kamper mot de antatt dårligste lagene og får syv kamper mer mot topplagene.

Dette er en mellomløsning som kanskje vil gagne noe på sikt, men jeg er nok mer for å kutte til åtte lag. Dessverre! Det er viktig å understreke at jeg ønsker en større liga med flere lag, men situasjonen tilsier ikke dette på nåværende tidspunkt. Dette er selvfølgelig min personlige mening.

Mine grunner:
- For mange kamper som har for dårlig kvalitet. Det er ingen tvil om at kvaliteten på ligaen varierer voldsomt selv om det bare er ti lag i den.
- Publikumssnittet er betydelig lavere for topp syv lagene mot de antatt svakere lagene.
- For mange betydningsløse kamper.

Utfordringer ved å fjerne to lag:
- Færre lag og dermed færre spillere får muligheten på høyeste nivå.
- To færre lag som antageligvis mister noen sponsorkroner og mest sannsynlig også noe publikum, men det er ikke sikkert. Grüner hadde 100 færre i 1.div, men også 100 mer i kvalspillet til toppdivisjonen. Min påstand er at snittet har økt kun på grunn av bortesupportere og ikke de som bor på løkka. I Narvik var det annerledes.
- Bedre økonomi kan føre til bedre importer og hente nordmenn på en hylle fra andre klubber enn tidligere. Det i seg selv er ikke negativt, men det kan ikke være fokuset. Hovedfokus bør være utvikling av egne spillere. Kanskje en prosentandel av budsjettet bør være øremerket rekruttering?

Positive effekter:
- Bedre kvalitet
- Økt eksponering ovenfor sponsorer og media
- Bedre økonomi i de åtte beste klubbene som igjen vil føre til økte muligheter for satsing i ungdomsavdelingen. Muligheter for mer frikjøp av egne yngre spillere og høyere lønn.
- Langt flere kamper som betyr noe og økt publikumssnitt.

Jeg må også understreke at jeg er sterkt imot en låst liga. Så hvordan gjøres dette? Det får andre finne ut av, men jeg har mitt forslag.
- Kommende sesong går som normalt
- 23/24 sesongen så spiller 2 beste fra 1.div og de to dårligste fra toppligaen kvalifisering. Kun det beste laget blir igjen i toppdivisjonen. Lagene møter hverandre seks ganger og det blir 48 serieomganger.
- 24/25 sesongen så spiller 7. 8. og 9. plassen i toppligaen et sluttspill med 1.plassen i 1. div.
7. plass mot 1.plass i best av 7 og 8. plass mot 9. plass i best av 7. De to vinnerne spiller i toppligaen året etter.
De seks beste lagene kjører et sluttspill vi hadde på 90-tallet med 6 lag delt i to grupper der de to beste i hver gruppe går til semifinale. Der spilles semifinaler og finaler som vanlig i best av 7.
25/26 sesongen er da den første med 8 lag. Etter endt seriespill møter laget som endte på 8. plass i toppdivisjonen laget som er kvalifisert fra 1.div i et playoff, om rett til å spille sluttspill og retten til å spille i toppdivisjonen året etter. 1.plass i toppdivisjonen møter automatisk vinneren av dette oppgjøret. 2. plassen vs 7. plassen osv.

Så er det dette med kriterier og krav for å spille i toppdivisjonen.
Her er det mange ulike løsning og forslag. Det viktigste blir å få flest mulig lag til å kunne delta, men det må være noen absolutte krav.
- Heltidsansatt ungdomsansvarlig, heltidsansatt spillerutvikler og keepertrener i 50% stilling i ungdomsavdelingen.
- Innen fem år så skal klubben ha samtlige årsklasser til og med U-16 og innen åtte år skal samtlige lag til og med U-20 være dekket. Minimum antall spillere i hver årsklasse slik at man ikke må flytte opp en haug fra U- 16 til U-20 for å stille lag osv. Skal man kunne rykke opp må dette allerede være på plass.
- Krav til publikumssnitt og ikke størrelse på arenaen. Spiller null rolle om du kan ta inn 3000 tilskuere hvis det ikke kommer mer enn 250. Hva bør snittet være? Minimum 800? Er det færre er det svært vanskelig å være konkurranse dyktige i hvert fall.
- Hver klubb må ha minimum x antall egenproduserte spillere i kamptroppen. Denne bør være nokså høy slik at de beste klubbene med mest penger ikke støvsuger de andre klubbene for de beste nordmennene. Vi må stille krav til egen rekruttering. Med egenproduserte mener jeg da at de har vært i klubben siden U-15 slik at man ikke henter VGS elever til hockeylinjer og kan kalle de egenproduserte. Klubbene må derfor selv legge til rette for å beholde spillerne lenger i klubbene sine.
- Skal du være med i ligaen må du ha økonomi til å klare deg selv. Man kan ikke ta hensyn til avstand, reisekostnader osv. ja, det er fint å spre sporten, men eliteidrett kan ikke ta slike hensyn.
- I tillegg tenker jeg på dommerrekruttering. Hver klubb må ha X antall klubbdommere og legge til rette for utvikling for disse.
- Noen vil ha krav for jentehockey. Det er vel og bra, men det er rett og slett ikke mulig for en del klubber uten eventuelle samarbeidslag. Kanskje man burde startet med krav for rekruttering innen jentehockey for de som er i/ vil være i Bambusa-ligaen?
- Krav til ishallene. Fryktelig vanskelig all den tid det er få private haller. Kommuneøkonomien er skranten rundt omkring og noen kommuner satser rett og slett ikke på hockey i det hele tatt. Trondheim og Fredrikstad som eksempler på dette. Politikerne i Fredrikstad utsatte akkurat behandlingen av Arena Fredrikstad til september fordi de ikke hadde fått saken på bordet tidlig nok. En sak de vedtok i 2016 og som de ikke har tenkt på siden eller gjort noe med. Utsetter de altså fordi de ikke fikk den på bordet tidsnok. Ja, ny vurdering opp mot private aktører inn i bildet, men spar meg pratet om at dette ikke kunne/skulle ha vært tema tidligere da dette prosjektet har blitt stukket i ryggen så mange ganger.
Ingen andre klubber enn Stavanger har mulighet til å bygge noe eget og er dermed prisgitt de kommunale midlene de får. Hamar kommune stopper skjenkebevilling og det er ingen ting de kan gjøre med det selv.
- Krav til antall sitteplasser osv mener jeg også er unødvendig. Klarer man å trekke folk til ståplass så er det mye bedre enn tomme seter.
- I tillegg bør klubbene ha et krav i forhold til synlighet i sosiale medier. Må være et minimum av synlighet for å fronte sporten og klubben. Noen klubber er totalt fraværende.
- Arrangementkrav: Krav til maskot? Publikumsområde på utsiden av arenaen før kamp? Sponset av ligasponsor og felles opplegg for alle klubbene. Klubbene må selvfølgelig ordne med folk til å drifte dette. Et slikt arrangement vil gjøre ligasponsoren langt mer synlig.
- Hver klubb plikter til å støtte to gode formål gjennom sesongen. For eksempel bamsekamp som i Asker i forhold til barneavdelingen på sykehuset osv. Større fokus på dette for å spre positivt omdømme rundt sporten vår.
- Økonomiske rammer må selvfølgelig være på plass for å få lisens. Her kan man stramme inn ved å øremerke sum/prosentandel av budsjett osv til egenrekruttering kontra importer osv. I stedet for lønnstak på spillertroppen som i Danmark kan man kanskje sette et lønnstak på importene. Om det er en god løsning aner jeg ikke. Men krav til økonomi til rekruttering kan være en god vei å gå.
- I forhold til krav om utvikling i ungdomsavdelingen osv så er det sikkert mye mer som bør på plass. Men det må de som har peil på dette si noe om.
Så min mening, kort oppsummert. Åtte lag i ligaen, men alle har lik mulighet til å rykke opp/ned.
Stor gjennomgang hvert 2.-3. år om det er flere klubber som oppfyller kravene. Dersom man ser positiv utvikling så må ligaen utvides så snart som mulig.

tiger_n

Post by tiger_n »

Sjefsrøden wrote:
Tue Jun 21, 2022 3:59 pm
...
*Stående ovasjoner!!!*

Det som virkelig står frem i innlegget ditt er jo også selve fundamentet for Sjurs forslag om å gå ned på antall lag, nettopp det at i en kamphverdag der 33% av kampene stort sett går for halv maskin så er det ødeleggende for interessen og ikke minst for utviklingen av toppspillere. Det funker rett og slett ikke å kombinere utvikling av toppspillere og samtidig følge den nye norske normen; "Alle skal med!".

Så er jeg også helt enig i at dette ikke er en løsning, men en midlertidig hestekur som dessverre kan se ut som den er nødvendig. Målet må jo være 2 ting:

1. Bedre nivå på norsk hockey, både nasjonal topp og ikke minst eksport til større ligaer
2. Nasjonal serie med dekning i de fleste store byene. (herunder muligens 12 lag i toppdivisjonen?)

Hovedpoenget til Sjur er jo uansett at steiner må snus, tiltak må evalueres og at status quo ikke funker. En må sette seg ned og se på målsetningene ut i fra reell nå-situasjon og det må settes kluter til. Og tiltak, både nåværende og fremtidige, må evalueres åpent. Som han sier, det settes hårete mål men vi ser ikke at det settes kluter til for å følge opp på disse målene. Uten streng internevaluring og justering kommer vi ingen vei.

En endring en muligens hadde kunnet se av en endring i seriesystemet ville jo som du nevner vært en mulig fortetning av nivået i toppen av 1.divisjon, der en plutselig har 6-8 lag som faktisk kniver og pusher hverandre. Så gjenstår det eventuelt å se om en klarer komme opp med noe som motiverer de lagene til å satse selv om det kan tenkes det blir vanskeligere å ta en plass i eliten. Det er kanskje her det virkelige slaget står?

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Hva med å flytte noen lag over i en norsk/dansk serie? Evt. hva med et slags sluttspill mellom de beste norske lagene og de beste lagene i AS som ikke rykker opp til SHL?

Slasher

Post by Slasher »

Takk til Sjefsrøden og Tiger'n for to enormt gode innspill. Fint å få debatten tilbake til utgangspunktet, uten unødvendig patos og romantisk tilnærming til problemstillingen; hvordan skal vi få hevet nivået og proffesjonaliteten i idretten vår?

Vi ønsker oss alle en liga med 10-12 lag som holder nivå,
og helst fra hele landet og de store byene. Veien frem dit er nok fremdeles lang, dessverre. Med den modellen vi har nå har vi i løpet av de senere årene fått besøk av "publikumsmagneter" som Tønsberg, Kongsvinger og Grüner, i tillegg til Ringerike og Narvik. Av disse er det kun Narvik som i det heletatt gir geografisk spredning. Alle visste/vet at ingen av disse lagene kommer til å bli maktfaktorer innen overskuelig fremtid, og at det bare er pga at ligaen har "for mange plasser" at de har fått delta. Ikke har de fasiliteter som skulle tilsi gjennomproffesjonell drift, og flere av disse klubbene havner sågar i en form for farmerklubb-rolle til sine konkurrenter, der de "låner" spillere som andre klubber ikke finner plass til der og da. Det er ikke et sunnhetstegn.

Tallene som Sjefsrøden åpner sitt innlegg med er ekstremt tydelige. Forskjellen er for stor. Ingen tjener på det.

Dessverre går det ikke med 7-lagsliga, så da må vi nesten gå for en 8-lagsliga inntil videre.

sorum

Post by sorum »

Supert innlegg av Sjefsrøden, som vanlig. Spesielt bra på forslaget om hvordan man kan redusere fra 10 lag sesongen 22/23 til 8 lag fra sesongen 25/26 uten at ligaen låses. Og at det i forslaget er en mulighet for å spille seg opp fra 1. divisjon. Ditto å rykke ned fra Elite. Men en merknad til dette blir fra meg at vi i løpet av fire sesonger kan se at flere lag faktisk vil kunne møte kravene sportslig og organisatorisk for å spille Elite, men fordi man er inne i en 4-årig "nedtrapping" av antall så blir det ikke plass til dem.

Mitt største ankepunkt er allikevel at dette med reduksjon i antall lag kommer direkte etter to sesonger med pandemi som har satt flere klubber litt tilbake. Og ikke minst at man baserer utregningen over hvor mange kamper de to dårligste har vunnet mot topp-5 lagene kun fra denne siste sesongen 2021/2022. Jeg mener vi også må se litt bakover i tid. Da ser man at jo, lag nr 10 har vært for svak. Da særlig Kongsvinger fire sesonger på rad. Men man ser også at det har vært nokså jevnt mellom lag 8 og lag 9.

Man ser det kanskje best hvis man starter med sesongen 2019/2020 og går noen år bakover i tid https://www.eliteprospects.com/league/norway/2018-2019

I sesongen 2019/2020 blir Narvik nr 9 med 45 poeng, i sin første sesong i eliten. De vinner f.eks mot VIF, Oilers og Storhamar. Her ser man resultatene til Narvik, som altså bare ble nr. 9. De vinner 15 av 45 kamper https://www.hockey.no/live/Schedule?dat ... mid=708282

Andre ting man kan legge merke til i tabellene noen år tilbake i tid er at f.eks Stjernen to ganger har vært nr. 8 og en gang nr. 9.

Som et resultat av pandemien har det vært veldig liten aktivitet med spillerutvikling og kamptrening for U-landslagene de to siste årene. To U-18 VM og et U-20 VM har vært avlyst. Men nå er vi i gang igjen med rekordmange spillere involvert på U-16, U-17, U-18 og U-20 landslagene. Til sammen 136 spillere. Så er det litt trist å se at to av de største klubbene, Sparta og Stjernen, bare leverer seks spillere til disse fire U-landslagene (to Stjernen-produkter er i Sverige). Jeg mener at den viktigste oppgaven i norsk hockey er å øke rekrutteringen og intensivere spillerutviklingen i regi av klubbene og i Forbundet.

PS! En ting klubbene sammen bør diskutere, i regi av Elitehockey, er om det er klokt å redusere kvota til bare fem utlendinger. Jeg mener vi skal stoppe på seks der vi er nå. I alle fall for et antall år til. I påvente av at satsingen på U-landslagene skal gi større tilsig av talenter inn i ligaen.

Trumf

Post by Trumf »

En ting det sieslite om her er sluttspill.
Skal ALLE 8 lag gå til sluttspill,eller skal man droppe kvarten?.
Eller en hybrid hvor 1 og 2 går rett til semi mens 3-6 spiller kvart.
Og hva med utenlands kvote?..vi sliter med spilletid som det er for norske unge spillere..er man villige til å kutt på utenlendinger for at det ikke skal gå ut over utviklingen til norske spillere og dermed også på sikt landslaget?
Og hvor mye?
Max 3 på hvert lag?..max 4?
Kuttes det til max 4 så betyr det fortsatt ca 12 færre nrske med istid.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Trumf wrote:
Tue Jun 21, 2022 9:02 pm
En ting det sieslite om her er sluttspill.
Skal ALLE 8 lag gå til sluttspill,eller skal man droppe kvarten?.
Eller en hybrid hvor 1 og 2 går rett til semi mens 3-6 spiller kvart.
Og hva med utenlands kvote?..vi sliter med spilletid som det er for norske unge spillere..er man villige til å kutt på utenlendinger for at det ikke skal gå ut over utviklingen til norske spillere og dermed også på sikt landslaget?
Og hvor mye?
Max 3 på hvert lag?..max 4?
Kuttes det til max 4 så betyr det fortsatt ca 12 færre nrske med istid.
Har skrevet om det. Legger kopi her.

7. plass mot 1.plass i best av 7 og 8. plass mot 9. plass i best av 7. De to vinnerne spiller i toppligaen året etter.
De seks beste lagene kjører et sluttspill vi hadde på 90-tallet med 6 lag delt i to grupper der de to beste i hver gruppe går til semifinale. Der spilles semifinaler og finaler som vanlig i best av 7.
25/26 sesongen er da den første med 8 lag. Etter endt seriespill møter laget som endte på 8. plass i toppdivisjonen laget som er kvalifisert fra 1.div i et playoff, om rett til å spille sluttspill og retten til å spille i toppdivisjonen året etter. 1.plass i toppdivisjonen møter automatisk vinneren av dette oppgjøret. 2. plassen vs 7. plassen osv.

Trumf

Post by Trumf »

Takk!
Skreiv du noe om antall utlendinger også?

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Trumf wrote:
Tue Jun 21, 2022 10:25 pm
Takk!
Nei, men jeg tenker i utgangspunktet at vi holder det der det er i dag. Blir det færre så kommer de klubbene med mest penger til å hente det som er av gode nordmenn og de som da hadde spilt i 2. femmere rundt omkring får langt mindre istid i 3./4.femmere i toppklubbene. Treffer 6.,7. og 8. plassen på importene kan de også by toppklubbene på større utfordringer. Jeg er mer for at de må ha x antall egenproduserte i stallen. For å beholde egne spillere må de da betale og legge forholdene til rette.

tiger_n

Post by tiger_n »

Trumf wrote:
Tue Jun 21, 2022 10:25 pm
Takk!
Antall utlendinger i seg selv er jo egentlig litt på siden av det å endre ligaen. Det er jo noe som må skrus på for å bygge oppunder det en faktisk mener dette tiltaket skal innføres for å oppnå. Det å endre ligastruktur må være et tiltak for å oppnå et mål, ikke noe en bare gjør fordi det er avstand på tabellen poengmessig.

Det som er noen av hovedutfordringene SRN fremstilte var:
a) For mange kamper med for lav sportslig verdi
b) for lite ressurser til de spillerne som blir gitt muligheten til å satse

Hovedargumentet han lander på da er at det beste kortsiktige tiltaket, selv om det kanskje ikke er det mest populære, er å kutte ned på antall lag i serien. Dette forventes da at gir følgende effekter:
a) En bedre konkurransehverdag da 15 kamper mot middels motstand byttes ut med 14 kamper mot antatt god motstand.
b) Det blir litt mer midler per klubb som bl.a. bør pålegges brukt i minstelønn. Forutsetningene her er fler publikummere på mer attraktive kamper, færre klubber å dele TV-inntekter på.

Ser en på dette resultatbasert så tilsier jo det at det blir fristilt flere yngre spillere som kan fokusere 100% på en sportshverdag enn det gjør i dag på elitenivå. Dette ut ifra hva som er antatt.

Om den viktigste kortsiktige effekten av dette tiltaket er å heve den sportslige hverdagen for eliten så vil det jo p.t. være kontraproduktivt å kutte ned på importene som er med på å heve nivået for å de facto senke det ved å dytte på med fler norske spillere. Da har vi bomma og forringet produktet vårt istedenfor å midlertidig spisse det i håp om å komme i posisjon til nettopp det å kunne ha fler yngre spillere som er klare for elitenivået.

I tillegg vil en kunne se en heving av nivået på nivået under eliten siden det er 2 lag med høyere nivå som fortetter nivået under elite. Her vil det da bli gitt muligheter for fler yngre spillere å få en bedre kamphverdag i rette posisjoner og ikke kun 3/4.rekke i eliten. Om denne antagelsen slår til så vil jo det mulige resultatet av dette tiltaket være en forsterkning av kvaliteten i hockeyhverdagen for yngre spillere både i eliten og på nivået rett under.

Om det samtidig skrus på andre tiltak rundt den norsk hockeys talenttrapp så kan det godt tenkes at det faktiske resultatet her over tid er at vi får økt bredden i toppen. Først da, når en har nok norske spillere av nivå som banker på døra eller det er blitt overskudd av norske spillere som holder godt elitenivå, bør en begynne se på det å endre antall utlendinger som et tiltak. P.t. er det nok forringende for hele modellen å skru mer på det antallet bare fordi en skal gi mange nok talenter muligheten i toppen.

EDIT:
Sjefen har også et godt poeng over her hvor det kan innføres lisenskrav om et gitt antall spillere fra eget system for å motvirke rovkjøp av norske spillere av de med nok midler.

Utfordringene er mange, men grunnstenen i hele diskusjonen handler på det at en, for en periode i det minste, må løfte hodet sitt ut av egen klubb og se litt på hva som skal til for at hele den norske hockeyen løftes til neste nivå.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

En kan jo øke antall lag, øke andelen importer, få enda flere sterkere lag fordi en sprer profiler på flere lag...slik vil det bli et høyt nivå på alle lag i fjordkraft. Samtidig så får man sette forbud på importer på en av tre posisjoner på isen fra sesong til sesong. Vi kan jo begynne med å legge ned et forbud mot importmålvakter.

Post Reply