VM-tråden 2022

Jágrmeister

Re: VM-tråden 2022

Post by Jágrmeister »

Bigbrother wrote:
Mon May 23, 2022 11:14 pm
Jágrmeister wrote:
Mon May 23, 2022 10:41 pm
Gratulerer Danmark! Gøy match å se og fullt fortjent seier til danskene.
Ja, det var flot af Danmark.
Men Canada var arrogante og troede det ville blive nemt, de var først ude og varme op 6-7 min efter Danmark og skøjtede rundt på halv klinge.
Og Canada har heller ikke de bedste defensive forwards. Mange forwards som gerne vil frem og lave mål. Danmark er rutinerede og var ganske enkelt smartere. Modigt af Danmark også i boxplay, at gå højt op i aggressivt pres og det overraskede dem nok, og det gav også et mål.

Jeg tror ikke, at Canda vinder guldet. Tror de vil tabe klart til Finland eller Sverige
Enig! Danskene var - litt overraskende med tanke på taktikken var mere rettet mot Slovakia i dag, men Heinz Ehlers nevnte på TV2 etter kampen at Canada var litt Karl Smart og litt for avslappede på oppvarmingen. En god laginnsats, og kan jo ikke være annet enn glad på Frans' vegne over å få sånn en seier i sitt siste mesterskap. For hans skyld må han gjerne få den kvartfinalen. Nyt skalpen! Norge klarte det i 2000 og har håpet på en gjenntakelse siden. Man vet aldri når man får oppleve det igjen.

Men man kan snakke om Ehlers, Nielsen, Bjorkstrand, Bødker, Regin, Lauridsen, Blichfeld - Danmarks MVP de siste mange årene på landslaget må jo nesten i mine øyne være Sebastian Dahm. God Dahm jeg har irritert meg grundig over hvor god han har vært (men med dansk kone og som Rødovre-fan så kan man jo glede seg også?).

tiger_n

Post by tiger_n »

Men blir vrient som en litt bitter nordmann å observere at Norge i tette kamper hadde en del stolpe ut mens Danmark her opplever det motsatte når Canada presser på som verst... Er snakk om marginer som vipper forskjellige veier.

Men så kan en ikke akkurat overse at det ofte er de dårligere lagene som ender stolpe ut på sine egne sjanser fordi de rett og slett ikke er gode nok til å levere presisjonen selv om de er litt pressa som gjør at det går stolpe inn.

Stor prestasjon av Danmark og gode prestasjoner følges ofte med litt flyt også! :)

johnpx

Post by johnpx »

tiger_n wrote:
Tue May 24, 2022 9:52 am
Men blir vrient som en litt bitter nordmann å observere at Norge i tette kamper hadde en del stolpe ut mens Danmark her opplever det motsatte når Canada presser på som verst... Er snakk om marginer som vipper forskjellige veier.

Men så kan en ikke akkurat overse at det ofte er de dårligere lagene som ender stolpe ut på sine egne sjanser fordi de rett og slett ikke er gode nok til å levere presisjonen selv om de er litt pressa som gjør at det går stolpe inn.

Stor prestasjon av Danmark og gode prestasjoner følges ofte med litt flyt også! :)
Hehe har tenkt det samma. Mulig jeg har får mye norske briller på men fremover har vi absolutt alle marginer mot oss. Bakover tvertimot. Blir litt irriterende i lengden.

tiger_n

Post by tiger_n »

Latvia presser Sverige... Utrolig hvordan hver kamp lever sitt helt egne liv og det er umulig å forutsi noe basert på andre resultater her i år ass....

johnpx

Post by johnpx »

tiger_n wrote:
Tue May 24, 2022 1:27 pm
Latvia presser Sverige... Utrolig hvordan hver kamp lever sitt helt egne liv og det er umulig å forutsi noe basert på andre resultater her i år ass....
For alle uten Norge😂

Nå kommer jeg med keepermas igjen. Som dere liker.
Se på Dahm igår mot Kanada. Se på Silovs idag mot Sverige.

Dahm med 94,4 % etter 6 kamper. Fantastisk. Da blir det også kvartsfinale.

tiger_n

Post by tiger_n »

johnpx wrote:
Tue May 24, 2022 1:38 pm
Jepp, ingen tvil om at med de tallene der lukter det kvartfinale lang vei ja. Samtidig, om en ser på highlightsene så er det ikke sånn at Dahm har stått på hodet kamp etter kamp, det er et dansk lag som har fremstått veldig solid defensivt og holdt motstanderen på utsiden, da kan selv Pål Grotnes fremstå som en vegg... Vi har også, før siste matchen, sluppet 46 skudd fler enn Danskene på mål (e.g. 35% mer enn danskene... Det slår også ut på disse tallene...)

Skulle gjerne sett de litt mer avanserte statistikkene som viste litt hvor mange Grade A skudd de norske keeperne må håndtere vs de vi sammenligner med. Jeg syns generelt vi i dette mesterskapet har vært alt for softe foran egen kasse og gjort det enkelt for motstander å ødelegge for keeper, noe mister vi når vi mangler Bonsa og Lesund i det defensive.

Og bare som en liten Ad nota; Elvis Merzlikins, som det vel var fler som mente våre keepere burde matchet, endte mesterskapet på 86.21%...

Men totalt sett er vi jo sørgelig sist på den offisielle keeperstatistikken, det kan jeg ikke benekte...

johnpx

Post by johnpx »

tiger_n wrote:
Tue May 24, 2022 2:22 pm
johnpx wrote:
Jepp, ingen tvil om at med de tallene der lukter det kvartfinale lang vei ja. Samtidig, om en ser på highlightsene så er det ikke sånn at Dahm har stått på hodet kamp etter kamp, det er et dansk lag som har fremstått veldig solid defensivt og holdt motstanderen på utsiden, da kan selv Pål Grotnes fremstå som en vegg... Vi har også, før siste matchen, sluppet 46 skudd fler enn Danskene på mål (e.g. 35% mer enn danskene... Det slår også ut på disse tallene...)

Skulle gjerne sett de litt mer avanserte statistikkene som viste litt hvor mange Grade A skudd de norske keeperne må håndtere vs de vi sammenligner med. Jeg syns generelt vi i dette mesterskapet har vært alt for softe foran egen kasse og gjort det enkelt for motstander å ødelegge for keeper, noe mister vi når vi mangler Bonsa og Lesund i det defensive.

Og bare som en liten Ad nota; Elvis Merzlikins, som det vel var fler som mente våre keepere burde matchet, endte mesterskapet på 86.21%...

Men totalt sett er vi jo sørgelig sist på den offisielle keeperstatistikken, det kan jeg ikke benekte...
Ja vi er alt for svake foran mål. Ingen Tollefsen her ikke.
Men ja Lesund og Bonsa hadde gjort det bedre der.

Hehe ikke mobb Grotnes da. Han var på slutten faen meg bedre en dagens keepere. På landslaget.

tiger_n

Post by tiger_n »

johnpx wrote:
Tue May 24, 2022 3:01 pm
tiger_n wrote:
Tue May 24, 2022 2:22 pm
johnpx wrote:

Ja vi er alt for svake foran mål. Ingen Tollefsen her ikke.
Men ja Lesund og Bonsa hadde gjort det bedre der.

Hehe ikke mobb Grotnes da. Han var på slutten faen meg bedre en dagens keepere. På landslaget.
Ikke enig. Vi hadde et vesentlig mer defensivt orientert lag med backer som stort sett, bortsett fra Holøs og Trygg, var defensive av natur. Da var det stort sett skudd utenfra hvor motstander ble rydda unna. Det var vel skuddstatsen et tegn på med "ofte" over 50 imot og under 10 selv...

Men mål #2 idag skal en keeper i VM ta, selv om backen burde styrt han mer ut mot vant. Første er nok et bevis på sløvt defensivt spill å la Hartman stå aleine med all tid i verden.

johnpx

Post by johnpx »

Sant det

Men til slutt så synes jeg dagens keepere underpresterer noe jevlig på landslaget.

Jágrmeister

Post by Jágrmeister »

johnpx wrote:
tiger_n wrote:
Tue May 24, 2022 1:27 pm
For alle uten Norge😂

Nå kommer jeg med keepermas igjen. Som dere liker.
Se på Dahm igår mot Kanada. Se på Silovs idag mot Sverige.

Nå ser det dog ut til at danskene brukte opp energien i går. Skal ikke ta fra dem seieren over Canada, men rent taktisk så skulle de ha fulgt den opprinnelige planen og hvilt spillerne. Nå skal Danmark enten utligne til 5-5 og tvinge kampen til OT ELLER redusere til 3-5 og håpe på at Canada taper til franskmennene. Ingen av de mulighetene er realistiske pt.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

johnpx wrote:
Tue May 24, 2022 4:02 pm
Sant det

Men til slutt så synes jeg dagens keepere underpresterer noe jevlig på landslaget.
Arntzen mot Tsjekkia, det lar seg høre...Han har ikke akkurat veldig mange VM-kamper under beltet. Er det ikke bred konsensus om hvem som nå må få førstespaden?

johnpx

Post by johnpx »

Tv-supporter wrote:
Tue May 24, 2022 9:27 pm
johnpx wrote:
Tue May 24, 2022 4:02 pm
Sant det

Arntzen mot Tsjekkia, det lar seg høre...Han har ikke akkurat veldig mange VM-kamper under beltet. Er det ikke bred konsensus om hvem som nå må få førstespaden?
Jeg håper noen ny kommer frem

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Men du har sikkert dine tanker om dagens målvakter i 22/23-tråden? Jeg tenker at vi har en som er veldig solid på klubblag(Haukeland) og sikkert Arntzen også som allerede har vist seg veldig god på dette nivået. Hvis man sier at vi trenger to målvakter på samme nivå(som også kan levere på landslaget), bak der trenger vi to solide back ups. Disse vil ikke være på samme nivå, men greie nok.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Ganske absurd å lese hva thoresen sier i intervju etter kampen. Han snakker om hva Norge må gjøre for å bli flinke på dette nivået. først:en veldig enkel og lettvint konklusjon. Han snakker også som han ikke har vært landslagssjef siden 2016. Man kan også spørre thoresen om hvorfor han ikke la klar en slik plan(å gjøre Norge flinke på dette nivået) og implementerte den etter at han overtok for Roy.

sorum

Post by sorum »

johnpx

Post by johnpx »

sorum wrote:
Mon May 30, 2022 3:16 am
3 beste norske i VM https://stats.iihf.com/Hydra/749/IHM749000_85L_12_0.pdf
Feil Olimb da. Men men

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Det er bare en av de på listen som ikke produserte, og det er ikke Mathis. skulle både Mathis og Kenna vært på topp 3? Mathis kan holde lenge på pucken, og gir oss lengre tid i motstandernes sone.

Trumf

Post by Trumf »

Hvorfor Trettenes på den lista?...Kenna skulle selvsagt vært der

johnpx

Post by johnpx »

Trumf wrote:
Mon May 30, 2022 5:27 pm
Hvorfor Trettenes på den lista?...Kenna skulle selvsagt vært der
Er ok med Trettenes. Men feil Olimb.

Uansett grattis til Finland. For en finale. For en hockeynasjon. Uten de störste navnene også. Vanvittig bredde.

johnpx

Post by johnpx »

Tv-supporter wrote:
Mon May 30, 2022 11:18 am
Det er bare en av de på listen som ikke produserte, og det er ikke Mathis. skulle både Mathis og Kenna vært på topp 3? Mathis kan holde lenge på pucken, og gir oss lengre tid i motstandernes sone.
Trettenes hade mer poeng en Mathis.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

johnpx wrote:
Mon May 30, 2022 8:00 pm
Tv-supporter wrote:
Hadde han? kan ikke huske et poeng jeg. noen andreassists?

johnpx

Post by johnpx »

Tv-supporter wrote:
Mon May 30, 2022 11:24 pm
johnpx wrote:
Mon May 30, 2022 8:00 pm
Tv-supporter wrote:
Hadde han? kan ikke huske et poeng jeg. noen andreassists?
Ja, 3 assist. Mathis 2 scoringer.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Det var derfor jeg ikke registrerte de. det tror jeg ikke kommentatorene var så flinke på heller. Godt mulig jeg husker feil. Kanskje jeg er i et for stort gledesrus når vi scorer. dog, hvis vi rangerer poeng, så kommer scoringer litt høyere opp enn andreassists. Selv om jeg liker at hockey regner med andreassists. Man får ikke noen ekstrapoeng(no pun intended) for å være tredje sist på en fotball.

johnpx

Post by johnpx »

Tv-supporter wrote:
Mon May 30, 2022 11:46 pm
Det var derfor jeg ikke registrerte de. det tror jeg ikke kommentatorene var så flinke på heller. Godt mulig jeg husker feil. Kanskje jeg er i et for stort gledesrus når vi scorer. dog, hvis vi rangerer poeng, så kommer scoringer litt høyere opp enn andreassists. Selv om jeg liker at hockey regner med andreassists. Man får ikke noen ekstrapoeng(no pun intended) for å være tredje sist på en fotball.
Poeng er poeng i hockey
Og det er ikke vanskelig og finne ut de norske poengene fra vm.

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Det skrev jeg jo.

Nei nei, men slikt er ikke alltid så lett å registrere når man sitter der i gledesrus. Slikt finner man på en rekke sider.

johnpx

Post by johnpx »

Tv-supporter wrote:
Tue May 31, 2022 1:04 am
Det skrev jeg jo.

Nei nei, men slikt er ikke alltid så lett å registrere når man sitter der i gledesrus. Slikt finner man på en rekke sider.
Du får fölge med litt bedre neste år;)

spade

Post by spade »

Trettenes var god i VM og hadde vel i hvert fall minst en førsteassist og tenker jeg på PP-målet til Hoff som ble fint satt opp.

Trumf

Post by Trumf »

Hadde også en straffescoring mot GBR, men var vel kanskje kun Haga som fikk poeng i.o.m.at han var siste som putta

sorum

Post by sorum »

Ser nå at Haga ikke fikk målpoeng for GWG i straffekonken https://www.iihf.com/pdf/749/ihm749b12_74_5_1

DonCherry

Post by DonCherry »

johnpx wrote:
Mon May 30, 2022 11:57 pm
Tv-supporter wrote:
Mon May 30, 2022 11:46 pm
Poeng er poeng i hockey
Og det er ikke vanskelig og finne ut de norske poengene fra vm.
Enkelt å sortere på poeng og pluss/minus fra eliteprospects.
https://www.eliteprospects.com/team/161 ... s&sort=-pm

Alt av statistikk og annet fra IIHFs medieside.
https://stats.iihf.com/Hydra/749/index.html

Tv-supporter

Post by Tv-supporter »

Det blir for ekstremt spesielt interesserte å gå gjennom statistikk. Har noen lyst til å lage en slik oversikt:

Hvor mange av målene imot kommer pga utvisninger, og hvor mange kommer på pucktap? Hvor mange kommer på utvisninger som er rene hjärnslepp(eks:puck over vantet. Ble det mål i mot begge gangene?, utvisninger i ikke-farlige situasjoner, m.m. Noen er rene uhell så klart... )?

johnpx

Post by johnpx »

Tv-supporter wrote:
Thu Jun 09, 2022 1:38 pm
Det blir for ekstremt spesielt interesserte å gå gjennom statistikk. Har noen lyst til å lage en slik oversikt:

Hvor mange av målene imot kommer pga utvisninger, og hvor mange kommer på pucktap? Hvor mange kommer på utvisninger som er rene hjärnslepp(eks:puck over vantet. Ble det mål i mot begge gangene?, utvisninger i ikke-farlige situasjoner, m.m. Noen er rene uhell så klart... )?
Mange :lol: :(

Post Reply