Narvik - Lagbygget og rykter 2020/2021

Post Reply
sorum

Narvik - Lagbygget og rykter 2020/2021

Post by sorum »

Følgende spillere er klare for neste sesong

Oppdatert 3. juli

Keepere
Image Oscar Frøberg
Image Max Nygren, ny fra Stjernen

Backer
ImageImage Casper Santanen
Image Tan Hellerød
Image Niclas Jessesen, ny fra Comet
Image Lars Erik Francke-Enersen, ny fra VIF
Image Image Tine Klofutar, ny fra Oilers
Image Martin Hage
Image Jørgen Eide Engstrøm

Forwards
Image Benjamin Byrkjeland
Image Sebastian Johansen, ny fra Frisk
Image Marcus Ekberg, ny fra Manglerud
Image Ludvig Steenberg, ny fra Manglerud
Image Erik Harr, ny fra Piteå J-20
Image Tom Andre Christensen
Image Tim-Robin Johnsgård
ImageImage Rasmus Lindström
🇳🇴🇸🇪 Marcus Nordlund
🇳🇴🇸🇪 Samuel Åström
---------------------------------------------

For et par uker siden kom meldingen om at Svein Petter Falk-Larssen har meldt overgang til Sparta.

Men i kveld kom det store sjokket for Narvik, i det at både keeper Joona Partanen og målkongen Arttu Niskakangas forsvinner fra klubben. Nye klubber er ikke klart.

Fra Fremover.no: Winther sier han fikk telefon fra begge.

– Jeg vet at de forlater, men ikke hvor de drar, fortsetter Winther. Klubblederen skulle gjerne beholdt begge.
– Vi ønsker både Joona og Arttu lykke til i ny klubb, fortsetter han. Duoen følger dermed Svein Petter Falk-Larssen ut dørene i Narvik. Stig Winther sier Narvik Hockey jobber for å erstatte spillerne.
– Vi er flere i sving, og jobber mot agenter, sier klubblederen.
Trekløveret fra Amerika, Jake Bolton, Wade Murphy og Connor Hurley har allerede reist fra Narvik. Onsdagens gode nyhet er at Narvik har skrevet kontrakt med keeper.
– Oscar Frøberg har signert for ny sesong. Vi ønsket å sikre oss en god keeper, påpeker Stig Winther.

Hvis jeg skal tippe tror jeg at Sparta er ny adresse for Partanen. Det kan det være for Niskakangas også. Eller Vålerenga for sistnevnte.

Niskakangas ble norsk i august i fjor, mens Partanen ble norsk i begynnelsen av mars i år. For Narvik blir det ekstra tøft å erstatte disse to med nye nordmenn.

At disse to har blitt norske gir dem nås store fordeler i overgangsmarkedet. Ikke sikkert at større klubber ville brukt en utlendinsgsplass på dem. Slik reglene er nå, og særlig om Forbundet presser gjennom en kvote på fem, tror jeg at vi vel se mer av at de utlendingene som blir norske blir å sitte med meget gode kort på hånda i kontraktsforhandlinger.

brukernavn

Re: Narvik - Lagbygget og rykter 2020/2021

Post by brukernavn »

Synd for Narvik dette. Ingen lett oppgave å erstatte så mange spillere slik som tidene er nå. Ønsker dem all suksess slik at vi får spredning på hockey'en. Selvfølgelig den verste tiden dette, men håper at andre lag er villige til å låne dem brukbare spillere (Tror både Storhamar og Stavanger lånte ut noe spillere til dem uten at jeg har giddet å sjekke eliteprospects).

Må jo si de gjorde en god figur i årets sesong med tanke på forutsetningene. Skulle likt å se flere unge norske spillere ta turen opp dit. Kunne vært interessant om man feks fikk til en deal med forbundet og U20-landslaget om å ha en løperrekke eller et backpar som spilte fast sammen der oppe. Men er vel typisk en av de tingene som er mye lettere sagt enn gjort.

Matthews34

Post by Matthews34 »

Er det noen som tør tippe hvor Benjamin Byrkjeland ender opp neste sesong?

SimenL

Post by SimenL »

Matthews34 wrote:
Sun Apr 05, 2020 1:48 pm
Jeg gjetter på Enga

sorum

Post by sorum »

SimenL wrote:
Sun Apr 05, 2020 4:40 pm
Matthews34 wrote:
Jeg gjetter på Enga
Bare gjetting, eller har du hørt noe?

SimenL

Post by SimenL »

sorum wrote:
Sun Apr 05, 2020 10:21 pm
SimenL wrote:
Sun Apr 05, 2020 4:40 pm
Matthews34 wrote:
Jeg gjetter på Enga
Bare gjetting, eller har du hørt noe?
Det er kun min magefølelse, så 100% gjetting fra min side

anders

Post by anders »

Jeg tipper stjernen eller MS

Pellechinos

Post by Pellechinos »

Narvik står i fare for å bli helt robbet iforhold til denne sesongen som var. Spesielt de norske, og SPESIELT Partanen blir tøff å erstatte.

Håper de klarer å signere noe norskt krutt.

sorum

Post by sorum »

Pellechinos wrote:
Mon Apr 06, 2020 5:58 pm
Narvik står i fare for å bli helt robbet iforhold til denne sesongen som var. Spesielt de norske, og SPESIELT Partanen blir tøff å erstatte.

Håper de klarer å signere noe norskt krutt.
Å erstatte keeperen er nok det enkleste. De har allerede signert Oscar Fröberg som kom til Narvik i januar. Han hadde 91% over seks kamper. Partanen hadde 90,6% over 36 kamper. Men det at Partanen ble norsk gjorde at Narvik kunne ha seks utenlandske utespillere. Nå kan de bare hente fem til, når de har Fröberg i mål.

Falk-Larssen og Niskakangas blir verre å erstatte. Niskakangas er også norsk, så Narvik må finne norske erstattere. Og de finns knapt. De må nok forhøre seg med noen av de eldste juniorene i klubber som VIF, Oilers og Storhamar.

Pellechinos

Post by Pellechinos »

Er redd Narvik kan slite litt med å hente mange Norske spillere, foruten evt låneavtaler. Vi Nordmenn er generelt lite lystne på å flytte på oss. Men får håpe de får noe skikkelig utenlandsk krutt som gjør at de holder seg stabile, så får etterveksten komme etterhvert. Men liten tvil om at det er et problem at de mister spillere med norske pass.

anders

Post by anders »

Ganske sikker på at Narvik greie å få inn 5 nye ganske fort. Oilers vil helt sikkerhet låne vekk 1-3 spillere samme kan vel Hamar og Vif så dette ordinere seg

Pellechinos

Post by Pellechinos »

Jeg håper virkelig :) Er utelukkende positivt med Narvik i eliten :)

sorum

Post by sorum »

Åpningsinnlegget er oppdatert med spillerstall pr dd.

sorum

Post by sorum »

En kjempenyhet for Narvik er at 18-åringen Erik Harr vender tilbake til moderklubben etter tre sesonger som junior i Kiruna og Piteå hvor han f.eks har 74 poeng på 50 kamper i J-20 Elit (nivået under Superelit). Harr er storvokst tøffing, notert for 85 kg og 184 cm (hvis tallene stemmer). Han har også spilt sju kamper i Div 1, senior. Blir betegnet som Narviks største talent. Blir veldig spennende å følge Harr neste sesong.

Stats https://www.eliteprospects.com/player/473260/erik-harr

https://www.facebook.com/arcticeagles/p ... cation=ufi

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r ... chk=CF7297

Fra Fremover.no
Erik Harr har levd og åndet for ishockey i flere år. Som ung spiller fikk han laget sin egen lille treningsbane i hagen utenfor huset i Kvartslia 26. Der har gutten med flere treningskamper for det norske U18-landslaget, fortsatt egne økter.

– Jeg bruker å trene skudd her ute, sier han.

Erik Harr har spilt i Kiruna, så i Piteå. Sist gang han ikledde seg en Narvik Hockey-drakt var på U 20-laget i 2016-2017-sesongen. Da var Erik veldig ung og lovende. Han er fortsatt ikke gamle karen, men har flere sesonger bak seg over grensen.

– Jeg har hatt ei bra tid og utviklet meg i Sverige. Nå er jeg klar for å bidra i Narvik, sier han.

Vil spille
Erik trener to og tre ganger om dagen. Han vet at det kreves mye skal han bli god.

– Jeg ønsker å spille, ikke sitte på tribunen. Samtidig vet jeg at nivået er høyt. Jeg må kjempe om plass på laget og håper på kamptid, sier han ydmykt.

En som liker denne signeringen er Fremover sin hockeyjournalist og TV2-kommentator, Sverre Ruud Ellingsen.

– En fantastisk nyhet. Symboleffekten i at den mest lovende lokale spilleren velger å ikle seg Narvik-drakten er monumental. Utfordringen til Narvik på lokal rekruttering er kontrasten mellom at ishallen og bredden i ungdomshockeyen på mange måter er nyfødt, samtidig som A-laget er på det øverste nivået i Norge, som de aller færreste spillere når, uavhengig om man kommer fra Hamar, Oslo eller Narvik.

– Erik har levert voldsomme poengtall på juniornivå i Sverige, og allerede fått prøve seg i svensk 1. divisjon, som tidvis er sammenlignbart med Get-ligaen. Det er det kun et fåtall av lokale svenske spillere som får muligheten til i sine klubber, og derfor litt naturstridig av en 18-årig narvikgutt. Det blir nok tøft som for alle tenåringer i Get-ligaen, men han har nok helt klart forutsetninger til få godt med istid for ørnene kommende sesong, sier han.

sorum

Post by sorum »

Erik Harr er ikke det eneste talentet fra Narvik. Vi skal legge merke til tre spillere som dominerte poengligaen i U-16 B. Det er brødrene Gustav Neo Starberg Dahl (f. 2004) og Ludvig Mio Starberg Dahl (f. 2006) og Henrik Just Mathisen. Gustav hadde 75 poeng på 21 kamper, Ludvig hadde 66 poeng på 22 kamper mens Henrik hadde 67 poeng på 20 kamper. Legg da merke til at Ludvig bare var U-14 spiller i U-16 ligaen. Gustav og Henrik var begge med på sommersamlingene for U-16 landslaget i fjor, men kom ikke med på laget i de tre turneringene for U-16.

Narvik blir å stille lag i U-18 kommende sesong. Trolig i 1. div. De hadde 16 spillere på U-16 denne avbrutte sesongen, hvorav seks overårige. Fra høsten tilbys det ishockey som toppidrett på idrettslinja til Narvik VGS. Det innebærer tre istreninger i uka på dagtid. Flere av de beste fra 2004-åringen blir å gå der. Ingen flytter utenbys. Til sammen regner de med 12-14 spillere på idrettslinja, da med elever fra 1. og 2. klasse. Kanskje kan de trekke til seg spillere fra andre klubber også?

anders

Post by anders »

Prøv å få flagg bak spillerene slik vi ser hvor de kommer fra. Tips bruk emosj flaggene på telefonen

sorum

Post by sorum »

anders wrote:
Mon Apr 27, 2020 7:41 pm
Prøv å få flagg bak spillerene slik vi ser hvor de kommer fra. Tips bruk emosj flaggene på telefonen
Ok, jeg fant flagg i Lillehammer-tråden. Her i Narvik-tråden setter jeg kun flagg på utlendinger.

anders

Post by anders »

Funke det vis du vil ha norske flagg og kan du kopier fra oilers tråden

sorum

Post by sorum »

anders wrote:
Mon Apr 27, 2020 10:27 pm
Funke det vis du vil ha norske flagg og kan du kopier fra oilers tråden
Gjort :)

anders

Post by anders »

Fine!😇😇

Slasher

Post by Slasher »

Potensiell knallsignering i Sebastian Johansen. Han var enormt bra i sluttspillet 2019 for Frisk, og mange forventet nok at han skulle etablere seg for alvor i inneværende sesong. Men det har vært noe uforløst for både ham og resten av Frisk-laget, men at gutten har mye bra hockey i seg er det ingen tvil om.

sorum

Post by sorum »

Lars Erik Francke-Enersen er neste back inn. Brukbar spiller dette, men han virket litt usikker hos VIF. Sannsynligvis pga lite istid og benking ved feil. Hadde aldri den helt store tilliten. Men med mer istid og ansvar i Narvik tror jeg han blir topp-4 back hos dem.

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... ke-enersen

Fakta
Navn: Lars Erik Francke-Enersen
Født: 8. mars 1999
Høyde: 186 centimeter
Posisjon: Back
Tidligere klubber:
Jutul som ung
Vålerenga U 18, U 20, U 21
Vålerenga Getliga
Hasle Løren 1. divisjon, samarbeidsklubb med Vålerenga
Spilte U 20-VM for Norge i 2018-2019-sesongen, der det ble bronse.
Aktuell: Har signert for Narvik Hockey

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Mon Apr 27, 2020 5:11 pm
En kjempenyhet for Narvik er at 18-åringen Erik Harr vender tilbake til moderklubben etter tre sesonger som junior i Kiruna og Piteå hvor han f.eks har 74 poeng på 50 kamper i J-20 Elit (nivået under Superelit). Harr er storvokst tøffing, notert for 85 kg og 184 cm (hvis tallene stemmer). Han har også spilt sju kamper i Div 1, senior. Blir betegnet som Narviks største talent. Blir veldig spennende å følge Harr neste sesong.

Stats https://www.eliteprospects.com/player/473260/erik-harr

https://www.facebook.com/arcticeagles/p ... cation=ufi

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r ... chk=CF7297

Fra Fremover.no
Erik Harr har levd og åndet for ishockey i flere år. Som ung spiller fikk han laget sin egen lille treningsbane i hagen utenfor huset i Kvartslia 26. Der har gutten med flere treningskamper for det norske U18-landslaget, fortsatt egne økter.

– Jeg bruker å trene skudd her ute, sier han.

Erik Harr har spilt i Kiruna, så i Piteå. Sist gang han ikledde seg en Narvik Hockey-drakt var på U 20-laget i 2016-2017-sesongen. Da var Erik veldig ung og lovende. Han er fortsatt ikke gamle karen, men har flere sesonger bak seg over grensen.

– Jeg har hatt ei bra tid og utviklet meg i Sverige. Nå er jeg klar for å bidra i Narvik, sier han.

Vil spille
Erik trener to og tre ganger om dagen. Han vet at det kreves mye skal han bli god.

– Jeg ønsker å spille, ikke sitte på tribunen. Samtidig vet jeg at nivået er høyt. Jeg må kjempe om plass på laget og håper på kamptid, sier han ydmykt.

En som liker denne signeringen er Fremover sin hockeyjournalist og TV2-kommentator, Sverre Ruud Ellingsen.

– En fantastisk nyhet. Symboleffekten i at den mest lovende lokale spilleren velger å ikle seg Narvik-drakten er monumental. Utfordringen til Narvik på lokal rekruttering er kontrasten mellom at ishallen og bredden i ungdomshockeyen på mange måter er nyfødt, samtidig som A-laget er på det øverste nivået i Norge, som de aller færreste spillere når, uavhengig om man kommer fra Hamar, Oslo eller Narvik.

– Erik har levert voldsomme poengtall på juniornivå i Sverige, og allerede fått prøve seg i svensk 1. divisjon, som tidvis er sammenlignbart med Get-ligaen. Det er det kun et fåtall av lokale svenske spillere som får muligheten til i sine klubber, og derfor litt naturstridig av en 18-årig narvikgutt. Det blir nok tøft som for alle tenåringer i Get-ligaen, men han har nok helt klart forutsetninger til få godt med istid for ørnene kommende sesong, sier han.
Sett i det lengre løp er dette en skuffende nyhet for Narvik og resten av hockeynorge. Harr burde kommet seg til Superelit for videre utvikling i stedet for benken/3-4.rekke i Narvik. Dette er nok et eksempel på norsk hockeys misforståtte syn på god utvikling av gode norske talent.

Når Narviks hockeyjournalist omtaler dette som en fantastisk nyhet med monumental symboleffekt, så forteller dette oss at også Narvik mangler hockeyjournalister som kan annet enn å skrive typiske kampreferat.

sorum

Post by sorum »

DonCherry wrote:
Tue Apr 28, 2020 4:46 pm
Sett i det lengre løp er dette en skuffende nyhet for Narvik og resten av hockeynorge. Harr burde kommet seg til Superelit for videre utvikling i stedet for benken/3-4.rekke i Narvik. Dette er nok et eksempel på norsk hockeys misforståtte syn på god utvikling av gode norske talent.

Når Narviks hockeyjournalist omtaler dette som en fantastisk nyhet med monumental symboleffekt, så forteller dette oss at også Narvik mangler hockeyjournalister som kan annet enn å skrive typiske kampreferat.
Det er ikke veldig sannsynlig at Erik Harr ville fått plass på et lag i Superelit. Han er sisteårs U-20 (2001-modell) og de er det ikke så mange av i Superelit. For denne siste årgangen er ferdig med hockeygymnaset, og da finner de fleste seg et seniorlag. Eller de er i bruttotroppen til eget A-lag. Skulle de hente inn Harr for bare en sesong tar han plassen fra en av spillerne i de tre årgangene under som går på hockeygymnas.

Du tar feil vedr Narviks hockeyjournalist, og TV2s hockeykommentar Sverre Ruud Ellingsen. En av de beste kommentatorene og meget kunnskapsrik. det er ikke negativt for norsk ishockey at en 19-åring får plass i GET-ligaen i stedet for en tilværelse i f.eks svensk Div 1.

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Tue Apr 28, 2020 5:11 pm
DonCherry wrote:
Tue Apr 28, 2020 4:46 pm

Det er ikke veldig sannsynlig at Erik Harr ville fått plass på et lag i Superelit. Han er sisteårs U-20 (2001-modell) og de er det ikke så mange av i Superelit. For denne siste årgangen er ferdig med hockeygymnaset, og da finner de fleste seg et seniorlag. Eller de er i bruttotroppen til eget A-lag. Skulle de hente inn Harr for bare en sesong tar han plassen fra en av spillerne i de tre årgangene under som går på hockeygymnas.

Du tar feil vedr Narviks hockeyjournalist, og TV2s hockeykommentar Sverre Ruud Ellingsen. En av de beste kommentatorene og meget kunnskapsrik. det er ikke negativt for norsk ishockey at en 19-åring får plass i GET-ligaen i stedet for en tilværelse i f.eks svensk Div 1.
Det burde være interesse for en spiller som han fra klubber i Hockeyallsvenskan mtp spillere som kan ha potensial for HA i kommende sesonger.

Jeg tar ikke feil om Ruud Ellingsen når vi ser på utviklingsveien for Harr. Ellingesen har sitt fokus på hva Fremovers lesere ønsker å lese om i et kort tidsperspektiv, og tenker neppe på annet. Han tenker ikke på hva som kunne vært en bedre vei for god utvikling for en ung lokal gutt med talent.

Forsøk å sammenlign dette med veien for Emilio Pettersen. For Pettersen har det alltid vært å ta neste steget, og så spille seg ut og opp fra dette. Det har aldri vært snakk om 3/4-rekke som god utvikling. Du er en av mange som jubler mye over Pettersen. Hva med å forsøke å forstå litt mer av det som ligger bak hans utvikling, og å lære fra dette og det som ligger fotan han nå?

sorum

Post by sorum »

DonCherry wrote:
Tue Apr 28, 2020 5:24 pm
Det burde være interesse for en spiller som han fra klubber i Hockeyallsvenskan mtp spillere som kan ha potensial for HA i kommende sesonger.

Jeg tar ikke feil om Ruud Ellingsen når vi ser på utviklingsveien for Harr. Ellingesen har sitt fokus på hva Fremovers lesere ønsker å lese om i et kort tidsperspektiv, og tenker neppe på annet. Han tenker ikke på hva som kunne vært en bedre vei for god utvikling for en ung lokal gutt med talent.

Forsøk å sammenlign dette med veien for Emilio Pettersen. For Pettersen har det alltid vært å ta neste steget, og så spille seg ut og opp fra dette. Det har aldri vært snakk om 3/4-rekke som god utvikling. Du er en av mange som jubler mye over Pettersen. Hva med å forsøke å forstå litt mer av det som ligger bak hans utvikling, og å lære fra dette og det som ligger fotan han nå?
Mener du skyter langt over mål vedrørende Erik Harr. Dette er en spiller vi ikke har sett, men jeg ser ikke noe i hans karriere som tilsier at han er Hockeyallsvenskan-materiale. Norske spillere som har vært aktuelle for HA er i A-landslagsdiskusjonen. Erik Harr har hatt tilhold i den nordligste J-20 Elitserien. En liga med bare sju klubber og stor nivåforskjell. Han gjorde bra med poeng i grunnserien, 40 på 19 kamper. Men når de tre beste ble slått sammen med tre lag fra Norrland Södra ble kampene tettere, og Harr gjorde bare seks poeng på åtte kamper. Vi vet ikke om han hadde andre muligheter i Sverige enn å ta det siste året i J-20 med Piteå. Det er langt fra sikkert at han holder nivået i GET-ligaen med Narvik. Men det er i alle fall enn oppside for Narvik her om en av deres egne får fast plass på laget.

Hvorfor skal jeg sammenligne Harr med Emilio Pettersen?

sorum

Post by sorum »

Narvik Hockey legger planer. Mest spennende å høre er at de har planer for utvidelse at publikumskapasiteten fra dagens 1200 til 2000-2500. Det skal skje innen 3-5 år og målet er at det bare skal være sitteplasser. Konkret hvordan det skal skje blir ikke sagt, men jeg tipper det må bli snakk om å etablere NHL-rink, 4 meter smalere, slik at de kan få på plass tribune på motsatt side av dagens hovedtribune.

https://www.youtube.com/watch?v=u65JBGOHvuI

Årsmelding og regnskap for 2019. Resultat -3000 kr https://www.narvikhockey.no/arsmelding-2019

brukernavn

Post by brukernavn »

sorum wrote:
Wed Apr 29, 2020 12:37 am
Narvik Hockey legger planer. Mest spennende å høre er at de har planer for utvidelse at publikumskapasiteten fra dagens 1200 til 2000-2500. Det skal skje innen 3-5 år og målet er at det bare skal være sitteplasser. Konkret hvordan det skal skje blir ikke sagt, men jeg tipper det må bli snakk om å etablere NHL-rink, 4 meter smalere, slik at de kan få på plass tribune på motsatt side av dagens hovedtribune.

https://www.youtube.com/watch?v=u65JBGOHvuI

Årsmelding og regnskap for 2019. Resultat -3000 kr https://www.narvikhockey.no/arsmelding-2019
Først av alt godt å se at man gikk fra nærmere 300 000kr i minus til kun 3000kr i minus. Det vitner jo om en langt bedre økonomisk styring.

Deretter er det morsomt å se at det satses mtp utvikling av tribuner. Har hørt fra flere at i nord (referer til Tromsø og Narvik) at hockeyen er voksende der på rekrutteringssiden også.

sorum

Post by sorum »

Tom Andre Christensen er med videre https://www.eliteprospects.com/player/2 ... hristensen

sorum

Post by sorum »

Tine Klofutar med permanent overgang fra Oilers. Var på utlån derfra i slutten av sesongen.

sorum

Post by sorum »

Fra Fremover:
Oilers-eieren går inn i Narvik Hockey med penger. Etter det Fremover erfarer skal det dreie seg om en betydelig sum. En viktig bit på veien mot å få et voksent budsjett for 2020 i havn.

På spørsmål om størrelse på avtalen med Christiansens selskap, blir Winther litt mindre åpen.

– Vi oppgir ikke noe beløp, men det jeg kan røpe er at SFF Group går inn med cash, rene penger, sier han.

Terje Feragen ble tirsdag kveld valgt til ny leder i Narvik Ishockeyklubb. Han er selvsagt glad for avtalen med Christiansen og SFF group.

– Jeg tror dette kan gi en signaleffekt. De har tydeligvis tro på det vi gjør, og det er viktig at vi får flere samarbeidspartnere utenfor Narvik. Vi ønsker fortsatt å vokse. Det mange kanskje ikke vet er at vi allerede har sponsorer både fra Østlandet og Sverige, nå også fra Vestlandet. Vi har til og med fått samarbeidspartner fra Harstad

For to dager skrev lokalavisa:
I det nye budsjettet som ble enstemmig vedtatt for 2020, kalkulerer klubben med over seks millioner kroner fra sponsorer og samarbeidsavtaler. Om det tallet fikk flere til å lette der de fulgte årsmøtet digitalt, skal vi la være usagt, men det kom i hvert et betimelig spørsmål. Stilt til ny leder Terje Feragen. Det var fra tidligere klubbleder i Narvik Jon Harr, mannen som fikk Feragen «på kroken» første gang, i 2015.

– Terje. Jeg vet du er en helt rå selger. Men klarer vi over seks millioner i sponsorinntekter, som det er budsjettert med? Kan det være i overkant?

Harr fikk svar, et svar han slo seg til ro med og tydeligvis gledet seg over.

– Jeg mener vi skal klare det. Vi skal nå intensivere arbeidet mot våre støttespillere, sier han.

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Tue Apr 28, 2020 9:21 pm
DonCherry wrote:
Tue Apr 28, 2020 5:24 pm

Mener du skyter langt over mål vedrørende Erik Harr. Dette er en spiller vi ikke har sett, men jeg ser ikke noe i hans karriere som tilsier at han er Hockeyallsvenskan-materiale. Norske spillere som har vært aktuelle for HA er i A-landslagsdiskusjonen. Erik Harr har hatt tilhold i den nordligste J-20 Elitserien. En liga med bare sju klubber og stor nivåforskjell. Han gjorde bra med poeng i grunnserien, 40 på 19 kamper. Men når de tre beste ble slått sammen med tre lag fra Norrland Södra ble kampene tettere, og Harr gjorde bare seks poeng på åtte kamper. Vi vet ikke om han hadde andre muligheter i Sverige enn å ta det siste året i J-20 med Piteå. Det er langt fra sikkert at han holder nivået i GET-ligaen med Narvik. Men det er i alle fall enn oppside for Narvik her om en av deres egne får fast plass på laget.

Hvorfor skal jeg sammenligne Harr med Emilio Pettersen?
Jeg skyter ikke langt over mål. Hvorfor han ikke var aktuell for det norske U20 denne sesongen får du spørre andre om.

Sammenligningen mot Pettersen går ikke på nivå, men på prosessen for god utvikling. For Pettersen har det vært snakk om å gå inn og ta neste nivå, og så videre. Det er slik de gjør det i Sverige, Finland, USA, Canada, Russland osv., mens i Norge er det opplest og vedtatt at unge talent skal gjennom et par sesonger på benken i GET. Dette representerer en delvis stopp i de unges utvikling, mens GET klubbene kan fylle enden av benken med hjemmeboende billig arbeidskraft.

U21 Elite er vannet ut på nivå ved at unge juniorer trekkes opp til benkene i GET. Enten burde flere spillere vært holdt tilbake for å heve nivået på U21 Elite, eller så burde 1. divisjon vært brukt på en bedre måte for å tette igjen utviklingshullet mellom U21 Elite og GET.

For Harr og de aller fleste andre juniorer med mål om å ta en 1/2-femmerrolle i GET før U23, burde 1. divisjon vært arenaen.

sorum

Post by sorum »

En oppdatering fra nord. Tim-Robin Johnsgård er klar for en ny sesong. Dermed har de 13 spillere på kontrakt. I tillegg er de nær enighet med tre spillere til, alle for resignering. Det kan være Hage, Engstrøm, Larssen Berger, Engessveen, Åström, Lindström eller Nordlund. (Åström og Lindström har norsk pass).

To utlendinger har kontrakt: Fröberg og Steenberg. De planlegger å signere tre til. Den første vil bli presentert snart. De sjekker mulighetene for å hente fra USA, men ender trolig opp med svensker.

sorum

Post by sorum »

Rasmus Lindström har resignert. Finnen med norsk pass er ingen stjernespiller. Men en viktig person i Narvik-hockeyen da han er ansatt på den videregående skolen og skal der være trener for Toppidrett ishockey som starter opp til høsten.

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... -lindstrom

Lindström er første av to-tre spillere klubben håper å kunne gå ut med i løpet av kort tid.

sorum

Post by sorum »

Nestemann med ny kontrakt er svensken Marcus Nordlund, som hadde 24 poeng på 43 kamper sist sesong. Med både Svein Petter Falk-Larssen og Arttu Niskakangas borte kan Nordlund, sammen med Benjamin Byrkjeland, få enda viktigere rolle som poenggjører.

Ikke overraskende jobber Narvik nå med å få Nordlund over på norsk pass før sesongstart. – Vi jobber hardt for at Marcus skal bli norsk. Vi er ikke så langt unna, og tror vi skal greie det før sesongen starter. Vi er i kontakt med myndighetene nå, sier Terje Feragen.

Narvik har foreløpig bare to utlendinger i stallen. Keeper Fröberg og forwarden Steenberg. I tillegg skal en utlending til være signert, men klubben vil foreløpig ikke ut med noe navn. At Nordlund skal bli norsk åpner for at klubben kan hente ytterligere tre utlendinger.

https://www.eliteprospects.com/player/1 ... s-nordlund

sorum

Post by sorum »

Casper Santanen er klar for en ny sesong i Narvik. Spilte bare de første 21 seriekampene i fjor høst før han ble skadet. Skal nå være skadefri. Han har åtte sesonger i Norge, så han går utenom kvota. Narvik har fire ledige plasser på kvota, men de skal ha signert en utlending de foreløpig ikke vil gå med navnet på vedkommende. Kan være en utlending som spilte i en annen klubb i GET-ligaen sist sesong?

Santanen: https://www.eliteprospects.com/player/1 ... r-santanen

sorum

Post by sorum »

sorum

Post by sorum »

Litt nytt fra Narvik. Ingen nye spillere signert. Men som nevnt før skal en utlending ha signert, men de vil ikke ut med navnet. Etter han har de tre ledige plasser på kvota. Det skal være en back og to forwards. Her vil den nye treneren Mikael Kvarnström (ex Lillehammer) ha det siste ordet, da dette skal være lagets tre beste spillere.

Har to keepere, seks backer og ni forwards. Og altså fire nye utlendinger er planen.

Av spillere fra sist sesong er fortsatt Samuel Åström, Joachim Engesveen, Christoffer Larssen Berger, Tomas Laiho Trondsen, Markus Mossin, Jørgen Engstrøm, Jonathan Leman og Sivert Mangersnes usignert. Jeg vil tro at 3-4 av disse skal være med videre.

Det er også en mulighet for at Wade Murphy, Connor Hurley og Jake Bolton returnerer til Narvik. De er ønsket med videre, men foreløpig ingen avklaring.

sorum

Post by sorum »

Samuel Åström er med videre. Har norsk pass.

Narvik har dermed 19 spillere, hvorav en utlending de ikke har opplyst navnet på. Skal ha tre utlendinger til.

sorum

Post by sorum »

Ny oppdatering fra Narvik.

Sivert Mangersnes og Thomas Laiho Trondsen blir ikke tilbudt ny kontrakt.

Laget har nå tre målvakter, seks backer og 10 forwards. De skal ha inn to norske forwards, og to utenlandske forwards. Jeg antar at de to norske er Larssen Berger og Engesveen, som i så fall resigneres. De skal ha inn en utenlandsk back. Og som nevnt i tråden er en ny utlending allerede signert, men de vil foreløpig ikke ut med noe navn. Jeg antar at dette er en back. For da har de åtte backer og 14 forwards.

PS! Hvis Narvik signerer totalt seks utlendinger vil de starte sesongen med 11 importspillere. Tre har blitt norske statsborgere og to går utenom kvota pga antall år som junior eller med minst åtte sesonger i Norge.

sorum

Post by sorum »

Jørgen Eide Engstrøm (B) er med videre for Narvik. Har nå sju backer. En åttende back, en utlending, er signert, men navnet holder de tilbake. Og en av tre nye utlendinger som skal signeres skal være back, slik at de skal ha ni backer.

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Tue Jun 30, 2020 7:52 pm

Narvik nå helt uten lokale seniorspillere?

sorum

Post by sorum »

DonCherry wrote:
Mon Jul 06, 2020 6:19 pm
sorum wrote:
Tue Jun 30, 2020 7:52 pm

Narvik nå helt uten lokale seniorspillere?
Ja, hvis ikke keeper keeper Nordmark Jenssen er med videre som 3. keeper. Blir spennende å se junioren Erik Harr, og hva kan prestere i Elite.

Det måtte nesten gå slik. Det laget de hadde ved opprykk til 1. div i 2012 hadde 11 lokale spillere som var vokst opp med naturisbane og kamper i Sverige over lang tid. Etter hvert holdt ikke disse gutta nivået i 1. div, eller de ikke hadde ambisjoner nok.

Fremtiden i klubben er denne gjengen som nå skal spille U-18 landsomfattende U-18. Og som kan velge ishockey toppidrett på Narvik VGS, noe som gir tre istreninger hver uke på formiddag, og treninger med laget på ettermiddag. https://www.hockey.no/live/Statistics/P ... mid=827231

Post Reply