A-landslaget sesongen 2021/2022

Post Reply
sorum

A-landslaget sesongen 2021/2022

Post by sorum »

Program:

9.- 13. november 3-nasjoners i Danmark (ukjent hvem det tredje laget er)

7. - 13. februar 4-nasjoners i Østerrike: Østerrike, Frankrike, Danmark og Norge (litt spesielt at Danmark er med her da de jo spiller i OL samtidig, men kan være et B-lag)

11. april kamper mot Sverige i Norge

18. april kamper mot Finland i Norge

25. april kamper mot Danmark i Danmark

13. mai VM i Finland

Legger her merke til at det ikke er avtalt landskamper i desember, mens Fjordkraftligaen har pause fra 12. desember til 28. desember. Merkelig vil jeg si.

Så har vi denne meldingen om at IIHFs nye president, franskmannen Luc Tardiff, har sagt at Kina kan bli kastet ut av OL-turneringen og at Norge kan komme til å overta plassen. Det tør jeg ikke håpe på. Men IIHF var tøffe i klypene når vraket Hviterussland som VM-arrangør og plasserte hele VM i Latvia. Det kan være at den nye IIHF-presidenten vil vise at han er en handlingens mann. Når han først gikk ut som han gjorde er det en nok en mulighet for at Norge faktisk kan få en plass i OL. Da må vi hvert fall spille et par landskamper i desember.

PS! Regner med at det skal spilles minst en kamp til i 2-ukers perioden mellom kampene i Danmark og VM-starten. Det har vi pleid å gjøre.

sorum

Re: A-landslaget sesongen 2021/2022

Post by sorum »

I november-oppholdet reiser Hockeygutta til Esbjerg i Danmark.

Siden vil oppdateres med mer informasjon

Kamper
Torsdag 11.11.21 kl 1900 NOR v LAT

Lørdag 13.11.21 kl 1800 DEN v NOR

sorum

Post by sorum »

Da er uttaket til 3-nasjoners i november klart.

Fra Hockey.no:

I november-oppholdet reiser en yngre utgave av A-landslaget til Esbjerg i Danmark.

Kamper
Informasjon om sending av kampene kommer.

11.11.21 kl 1900 NOR v LAT

13.11.21 kl 1800 DEN v NOR

Målvakter
Jørgen Hanneborg - Stjernen
Lars Volden - BIK Karlskoga

Backer
Petter Birkheim Andersen - Grüner
Ole Einar Egeland Andersen - Stjernen
Christian Bull - HC Novy Zamky
Håkon Nilsen - Kladno
Håkon Løken Pedersen - Sparta
Sverre Rønningen - Lillehammer
Kristian Østby - Stavanger
EDIT: Max Krogdahl - Västervik

Løpere
Thomas Berg-Paulsen - Stavanger
Gustav Willman Borvik - Södertälje
Tobias Fladeby - Tingsryd
Magnus Geheb - Frisk Asker
Martin Gran - Lillehammer
Viktor Granholm - Frisk Asker
Kenneth P. Gulbrandsen - Ringerike
Stian Nybraaten Hansen - Stjernen
Magnus Brekke Henriksen - Vålerenga
Sander Hurrød - Stavanger
Kristian Jacobsson - Sparta
Christoffer Karlsen - Stavanger
Håkon Imseth Stormli - Stjernen
Markus Vikingstad - Fishtown Pinguins

Må si at jeg er litt overrasket når jeg ser at de ikke har tatt med spillere som Johannes Johannesen, Max Krogdahl, Emil Lilleberg, Eirik Salsten, Martin Rønnild og Samuel Solem. De er jo i samme kategori som de som er tatt ut, men er altså utelatt fordi de har vært med før? Hadde de vært med her så ville man gitt dem erfaring med å være ledende spillere på laget, noe de kan ha nytte av når de senere blir veteraner på landslaget.

Så har vi også dette med at vi kan få en OL-plass i februar. Det er ikke satt opp noen aktivitet i det som er den internasjonale pausen i desember. Fjordkraft-ligaen har pause fra 12. des til 28, des. Denne pausen må jo utnyttes hvis vi skal spille OL. Men de avventer trolig at det skal bli avklart. Men selv om vi ikke skal spille i OL burde det være landslagssamling og kamper også i desember.

Pellechinos

Post by Pellechinos »

Johannes Johannesen, Max Krogdahl, Emil Lilleberg, Eirik Salsten, Martin Rønnild og Samuel Solem vil jeg vel tro de uansett har god oversikt over fra tidligere.

Svinne

Post by Svinne »

sorum wrote:
Mon Oct 25, 2021 5:32 pm
Da er uttaket til 3-nasjoners i november klart.

Fra Hockey.no:

I november-oppholdet reiser en yngre utgave av A-landslaget til Esbjerg i Danmark.

Kamper
Informasjon om sending av kampene kommer.

11.11.21 kl 1900 NOR v LAT

13.11.21 kl 1800 DEN v NOR

Målvakter
Jørgen Hanneborg - Stjernen
Lars Volden - BIK Karlskoga

Backer
Petter Birkheim Andersen - Grüner
Ole Einar Egeland Andersen - Stjernen
Christian Bull - HC Novy Zamky
Håkon Nilsen - Kladno
Håkon Løken Pedersen - Sparta
Sverre Rønningen - Lillehammer
Kristian Østby - Stavanger

Løpere
Thomas Berg-Paulsen - Stavanger
Gustav Willman Borvik - Södertälje
Tobias Fladeby - Tingsryd
Magnus Geheb - Frisk Asker
Martin Gran - Lillehammer
Viktor Granholm - Frisk Asker
Kenneth P. Gulbrandsen - Ringerike
Stian Nybraaten Hansen - Stjernen
Magnus Brekke Henriksen - Vålerenga
Sander Hurrød - Stavanger
Kristian Jacobsson - Sparta
Christoffer Karlsen - Stavanger
Håkon Imseth Stormli - Stjernen
Markus Vikingstad - Fishtown Pinguins

Må si at jeg er litt overrasket når jeg ser at de ikke har tatt med spillere som Johannes Johannesen, Max Krogdahl, Emil Lilleberg, Eirik Salsten, Martin Rønnild og Samuel Solem. De er jo i samme kategori som de som er tatt ut, men er altså utelatt fordi de har vært med før? Hadde de vært med her så ville man gitt dem erfaring med å være ledende spillere på laget, noe de kan ha nytte av når de senere blir veteraner på landslaget.

Så har vi også dette med at vi kan få en OL-plass i februar. Det er ikke satt opp noen aktivitet i det som er den internasjonale pausen i desember. Fjordkraft-ligaen har pause fra 12. des til 28, des. Denne pausen må jo utnyttes hvis vi skal spille OL. Men de avventer trolig at det skal bli avklart. Men selv om vi ikke skal spille i OL burde det være landslagssamling og kamper også i desember.
Av backene fikk vel 5 av de som nå er uttatt prøve seg i oppkjøringen til VM. Enig i at det er rart at spillere som Lilleberg og Krogdahl ikke er tatt ut. De ville hatt veldig godt av å få enda mere internasjonal erfaring. Er også litt forundret over at Østby er med siden han var med både i VM og Ol kval. Han har jo vært med i alle utviklings-lag og samlinger de siste 4-5 årene, så han må de ha rimelig god oversikt over. Bull (flere VM) og Pedersen (U25) har også vært med på mange samlinger. Også rart at Salsten, Solem og Rønnild ikke er med siden de akkurat har (delvis) spilt seg inn på laget og vil være viktige i årene framover.

Fredrik

Post by Fredrik »

Solem er skadet og Rønnild spilte ikke matchen i går, vet ikke hva det er med han.

Ellers fornøyd med at de ikke er tatt ut noen Storhamar spillere, tror flere har gått av litt hvile snart.

DonCherry

Post by DonCherry »

Fredrik wrote:
Mon Oct 25, 2021 7:13 pm
Solem er skadet og Rønnild spilte ikke matchen i går, vet ikke hva det er med han.
Langtidsskader?

Uansett, jeg er enig med Sorum og Svinne. De som er delvis inne i troppen og som det vistnok satses på, de har behov for å spille på seg trygghet. Jeg vil gå lengre. Det burde også vært med et par av de sentrale bærebjelkene. Minst en back og en løper for å bringe litt ekstra med erfaring og trygghet inn i en slik samling. Jeg mener dette ville resultert i et større utbytte fra en slik samling med landskamper.

Fredrik

Post by Fredrik »

DonCherry wrote:
Mon Oct 25, 2021 8:21 pm
Fredrik wrote:
Mon Oct 25, 2021 7:13 pm
Langtidsskader?

Uansett, jeg er enig med Sorum og Svinne. De som er delvis inne i troppen og som det vistnok satses på, de har behov for å spille på seg trygghet. Jeg vil gå lengre. Det burde også vært med et par av de sentrale bærebjelkene. Minst en back og en løper for å bringe litt ekstra med erfaring og trygghet inn i en slik samling. Jeg mener dette ville resultert i et større utbytte fra en slik samling med landskamper.
Med Solem fryktes det at han er ute stund, ikke kommet ut noe bekreftelse på hvor lenge enda. Han satte fast skøyta i isen under oppvarming mot Oilers forrige helg. Og Rønnild har jeg ingenting på annet enn at ikke var med i går mot Frisk. Har snart ikke råd til flere skader i den troppen.

sorum

Post by sorum »

Har blitt oppmerksom på at Max Krogdahl allikevel er i troppen slik at vi har åtte backer.

sorum

Post by sorum »

Landslagssjef Petter Thoresen er tydelig på at de har valgt å ta med yngre spillere denne gangen, framfor mer etablerte. Han håper det vil gi en smak på internasjonalt nivå. Det er hele 17 spillere fra Fjordkraft-ligaen med i uttaket.

– Ved å ta ut et lag som dette ønsker vi å sende signaler til de yngre spillerne våre om at vi følger med på de, og at det de leverer blir lagt merke til. Forhåpentligvis kan det gi de motivasjon til å fortsette å legge ned det ekstra arbeidet som kreves, sier Thoresen i en pressemelding.

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Tue Oct 26, 2021 10:38 pm
Landslagssjef Petter Thoresen er tydelig på at de har valgt å ta med yngre spillere denne gangen, framfor mer etablerte. Han håper det vil gi en smak på internasjonalt nivå.
Jeg mener at for å smake på det internasjonale nivået i seniorsammenheng, så bør det være noen etablerte læremestre med.

sorum

Post by sorum »

Svensk-norske Jakobsson klar for landslagsdebuten: - Det blir spesielt

https://www.nitten.no/blogg/svensk-nors ... GnxvWKb9uk

sorum

Post by sorum »

Skoleassistenten Petter er klubbens første landslagsspiller siden 70-tallet
Etter mye motgang, løsnet det i ny klubb. Petter Birkheim Andersen fikk sjokk da landslagsbeskjeden kom. Nå takker han mannen han mener reddet karrieren hans.

https://www.tv2.no/sport/14332472/

johnpx

Post by johnpx »

3-0 til Latvia

Slasher

Post by Slasher »

Ja, da blir det spennende å se hvor mange registrerte seere kveldens kamp mot Danmark oppnår. Denne uviktige kampen, mellom to annenrangs landslag, starter altså samtidig som den svært avgjørelse VM-kvaliken i fotball mellom Norge og Latvia.

Trumf

Post by Trumf »

Blir fotball på meg i kveld hvertfall..

sorum

Post by sorum »

Slasher wrote:
Sat Nov 13, 2021 2:52 pm
Ja, da blir det spennende å se hvor mange registrerte seere kveldens kamp mot Danmark oppnår. Denne uviktige kampen, mellom to annenrangs landslag, starter altså samtidig som den svært avgjørelse VM-kvaliken i fotball mellom Norge og Latvia.
Norge - Latvia burde vært flyttet..

Slasher

Post by Slasher »

sorum wrote:
Sat Nov 13, 2021 6:35 pm
Norge - Latvia burde vært flyttet..
Ja, enig 😁

Endte opp med å se hockey likevel. Synes Norge var noe bedre enn mot Latvia sist, men alt i alt er vi jo ikke på det nivået vi burde. Klarer ikke å skape skikkelig press og er ikke farlige foran motstanders kasse.

sorum

Post by sorum »

Neppe VM-spill for Dan Kissel i 2022.

Fra Rogalands avis:

Drømmen om VM-spill for Norge fått seg en knekk. UDI sa nylig nei til å utstede norsk pass nå. – Jeg har fått avslag på norsk pass av Utlendingsdirektoratet (UDI) nå. Reglene sier at jeg må ha vært i Norge sju av de siste ti årene. Så må tre av dem har vært sammenhengende. De to sesongene mine i Sveits er problemet og ifølge UDI kan jeg ikke få det norske passet før neste august, sier Kissel til RA.

(Min kommentar; Kissel kom tilbake til Stavanger i august 2019 etter to år i Sveits. Det er ikke presist forklart i RA. Kravet er at oppholdet i Norge må være sammenhengende de siste tre årene.).

Er fortsatt ønsket
Blir det slik får han ikke spilt VM i 2022. Det vil være synd, for det virker å være en veldig reell mulighet til å bli med. Kissel har selvsagt gjort forarbeidet sitt.

– Jeg har pratet med Petter Thoresen og det virker som om han fortsatt liker meg, sier Oilers-legenden om sin gamle trener.

Skal han rekke mesterskapet likevel er han avhengig av å gå en annen vei. Saken er nå klaget inn for Utlendingsnemnda (UNE).

– For skal vi krangle på avgjørelsen til UDI så mener jeg at det er andre momenter som gjør at jeg bør ha krav på statsborgerskap nå som ikke er hensyntatt. Jeg har vært gift med en norsk dame siden 2016. Kontrakten min med klubben løper også ut neste sesong.

(Min kommentar, har ingen tro på at UNE omgjør dette vedtaket. Kravet om at han skal ha bodd i Norge de tre siste årene før han kan søke statsborgerskap er likt for alle, og det er vanskelig å se at det er så viktig å bli norsk før disse tre årene har gått når det bare er 9 mnd til uansett).
-----------------------------------------------------------------

En annen ting er jo om det er klokt å ta med en 35 åring (i 2022) eller 36 åring (i 2023), som aldri har vært på landslaget og som vi bare får nytte av maks 2-3 sesonger. En spiller som utvilsomt vil være på hell. Jeg ville heller i en tropp på 14 forwards tatt med en eller flere av våre største talenter som Pappalardo, Karlsen, Bakke Olsen, Granath eller Wold. Dette er spillere som gjennom gode prestasjoner på landslaget i et VM blir mer attraktive for større klubber og som dermed kan få en lang og god karriere i klubb og på landslag. Å ta med Kissel i 2-3 VM står i veien for de spillerne jeg nevner.

tiger_n

Post by tiger_n »

sorum wrote:
Tue Nov 23, 2021 12:51 am
Neppe VM-spill for Dan Kissel i 2022.

Fra Rogalands avis:

Drømmen om VM-spill for Norge fått seg en knekk. UDI sa nylig nei til å utstede norsk pass nå. – Jeg har fått avslag på norsk pass av Utlendingsdirektoratet (UDI) nå. Reglene sier at jeg må ha vært i Norge sju av de siste ti årene. Så må tre av dem har vært sammenhengende. De to sesongene mine i Sveits er problemet og ifølge UDI kan jeg ikke få det norske passet før neste august, sier Kissel til RA.

(Min kommentar; Kissel kom tilbake til Stavanger i august 2019 etter to år i Sveits. Det er ikke presist forklart i RA. Kravet er at oppholdet i Norge må være sammenhengende de siste tre årene.).

Er fortsatt ønsket
Blir det slik får han ikke spilt VM i 2022. Det vil være synd, for det virker å være en veldig reell mulighet til å bli med. Kissel har selvsagt gjort forarbeidet sitt.

– Jeg har pratet med Petter Thoresen og det virker som om han fortsatt liker meg, sier Oilers-legenden om sin gamle trener.

Skal han rekke mesterskapet likevel er han avhengig av å gå en annen vei. Saken er nå klaget inn for Utlendingsnemnda (UNE).

– For skal vi krangle på avgjørelsen til UDI så mener jeg at det er andre momenter som gjør at jeg bør ha krav på statsborgerskap nå som ikke er hensyntatt. Jeg har vært gift med en norsk dame siden 2016. Kontrakten min med klubben løper også ut neste sesong.

(Min kommentar, har ingen tro på at UNE omgjør dette vedtaket. Kravet om at han skal ha bodd i Norge de tre siste årene før han kan søke statsborgerskap er likt for alle, og det er vanskelig å se at det er så viktig å bli norsk før disse tre årene har gått når det bare er 9 mnd til uansett).
-----------------------------------------------------------------

En annen ting er jo om det er klokt å ta med en 35 åring (i 2022) eller 36 åring (i 2023), som aldri har vært på landslaget og som vi bare får nytte av maks 2-3 sesonger. En spiller som utvilsomt vil være på hell. Jeg ville heller i en tropp på 14 forwards tatt med en eller flere av våre største talenter som Pappalardo, Karlsen, Bakke Olsen, Granath eller Wold. Dette er spillere som gjennom gode prestasjoner på landslaget i et VM blir mer attraktive for større klubber og som dermed kan få en lang og god karriere i klubb og på landslag. Å ta med Kissel i 2-3 VM står i veien for de spillerne jeg nevner.
Istøttes i det fulle og hele, det å naturalisere Kissel, om det kun var for å kunne delta i et VM for Norge, vil rett og slett være hårreisende. Veldig mye bedre å bidra til å utvikle og ikke minst være med på å kunne bygge karrieren til bærebjelker det kommende 10 året enn å skulle tilrettelegge for at Kissel skal få "kronet" karrieren sin med et mesterskap.

Smaker nesten litt av "gamle tjommiser" her... Er vel ikke vrient å få tilbake bismaken fra den gang Steffen Thoresen fikk et OL av pappa også...

Post Reply