Kamptråd 9. okt 2021

Post Reply
sorum

Kamptråd 9. okt 2021

Post by sorum »

09.10.2021 16:00 Askerhallen Frisk Asker Elite - Vålerenga Elite

09.10.2021 16:00 Stjernehallen Stjernen Elite - Sparta Elite

09.10.2021 16:00 Grunerhallen Grüner - Ringerike

09.10.2021 16:00 CC-Amfi Storhamar Elite - Lillehammer Elite

09.10.2021 16:00 Manglerud ishall Manglerud Star Elite - Stavanger Oilers

Tabellen https://www.flashscore.com/hockey/norwa ... standings/

https://www.hockey.no/live/Statistics/P ... 6&teamid=0

sorum

Re: Kamptråd 9. okt 2021

Post by sorum »

Har skadet to spillere og er utestengt – tar ikke selvkritikk
Supportere har rast mot Andreas Martinsen etter to taklinger som har skadet spillere. Nå er han utestengt, men tar ikke selvkritikk – og får støtte fra flere hold.

https://www.tv2.no/sport/14278132/?fbcl ... vlr-cHohpA

Martinsen får altså tre kampers karantene for en takling bakfra på Kissel.

Da skjønner jeg lite av at han slapp straff for taklingen på Dokken i forrige. Dokken er ute på ubestemt tid med hjernerystelse.

Slasher

Post by Slasher »

sorum wrote:
Fri Oct 08, 2021 8:09 pm
Martinsen får altså tre kampers karantene for en takling bakfra på Kissel.

Da skjønner jeg lite av at han slapp straff for taklingen på Dokken i forrige. Dokken er ute på ubestemt tid med hjernerystelse.
Med fare for å gjøre denne kamptråden til en debatt som hører til andre steder, så må det sies at Martinsen ikke må dømmes etter omfang på skadene han eventuelt påfører motstandere, men forseelser. Når det er sagt er det vanskelig å begripe hvordan noen kan forsvare disse handlingene. Om dette skal forsvares med at han er stor og spiller fysisk, og dermed lukker øynene for taklers ansvar i de gitte situasjoner, så har vi samtidig endret premissene for regelverket.

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Tror Thoresen og Holøs har mer greie på hockey enn dere som ønsker å få Martinsen straffet.
Hvis en takling er ren, så kan den for f... ikke graderes etter taklerens størrelse og styrke. Makan til visvas.

sorum

Post by sorum »

MaxDelt wrote:
Fri Oct 08, 2021 9:22 pm
Tror Thoresen og Holøs har mer greie på hockey enn dere som ønsker å få Martinsen straffet.
Hvis en takling er ren, så kan den for f... ikke graderes etter taklerens størrelse og styrke. Makan til visvas.
Thoresen og Holøs kommenterer taklingen på KIssel som DISU har vurdert til tre kampers karantene. DISU frikjente Martinsen for taklingen Dokken. Det mener jeg er feil. Når spillere blir påført hjernerystelse er det ingenting som heter ren takling lenger.

EDIT: 26:40 ut i sendinga https://play.tv2.no/sport/ishockey/fjor ... layer=true

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

MaxDelt wrote:
Fri Oct 08, 2021 9:22 pm
Her er det vel bare til å følge Disu. Dommene rundt begge taklingene har jo vært klar tale. Reglene i Norge er som de er. Fokus på respekt for motspillerne og det er lov å ha en liten heads-up selv også. Tre kamper på den i går og da bør den jo ikke gjentas. Repeat-offender eller hva det heter dersom det skjer igjen. Martinsen er mer enn god nok til å justere dette.

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Sorum skrev:
Når spillere blir påført hjernerystelse er det ingenting som heter ren takling lenger.

Mener du dette kategorisk, må jeg si jeg lurer...!

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

I morgen er det mange morsomme kamper. Synd de går på likt, men sånn er det jo bare.

I morgen kan serien åpne seg litt om med noen luker her og der eller så kan den bli ekstrem jevn. Jeg håper selvfølgelig på det første.

Seier til Frisk over Vif, Lillehammer seier i sudden og Stjernen seier over Sparta i morgen vil medføre en luke på fortsatt 4 poeng ned til Stavanger, 5 poeng til Storhamar og Lillehammer, 7 poeng til Frisk og Sparta og 8 poeng til Vif. Da vil jeg si at det er fullklaff.

Motsatt vil være Spartaseier, Storhamar i sudden og Vif seier. Jeg tar det for gitt at Stavanger slår MS.

Da vil det være 1 poeng til Oilers, Sparta og Storhamar, 2 poeng til Vif og 3 poeng til Lillehammer. Da vil det skille 3 poeng mellom 1. og 6. plassen. Det er sykt etter 10 kamper.

Stjernehallen er tilnærmet utsolgt og det er hockeyfeber i Fredrikstad. Det er deilig!

Slasher

Post by Slasher »

Sjefsrøden wrote:
Fri Oct 08, 2021 10:29 pm
Seier til Frisk over Vif...

Stjernehallen er tilnærmet utsolgt og det er hockeyfeber i Fredrikstad. Det er deilig!
Seier til Frisk er nok ikke sannsynlig, dessverre. For mange viktige spillere ute, og som du så i går så klarer ikke dette tynne mannskapet å holde tre perioder. Men at det er hockeyfeber i Fredrikstad er bare hyggelig! Jeg tippet Stjernen høyt på tabellen i år, og er ikke overrasket i det heletatt over at dere har gjort det bra. Hanevold/Arntsen har klart seg bedre enn jeg forutså, så da er ikke serielederen så rart. Er mest overrasket over hvor bra Lillehammer, Ringerike og Gruner presterer, og hvor svake VIF og Oilers har vært. Sparta hadde jeg som outsider, dokumentert i poster tidligere her på forumet, men jeg gleder meg over at deres nøkterne plan fungerer. Frisk blir det vanskelig å mene noe om med alle skadeutfordringene. Storhamar er omtrent der jeg tenkte de ville være.

sorum

Post by sorum »

MaxDelt wrote:
Fri Oct 08, 2021 10:18 pm
Sorum skrev:
Når spillere blir påført hjernerystelse er det ingenting som heter ren takling lenger.

Først vil jeg si at selv om dette ikke er direkte relatert til runden lørdag er det greit at vi diskuterer dagsaktuelle ting som nå hvor en av ligaens profiler ble utestengt i tre kamper og må stå over mot Storhamar, og at han bare for ei uka siden var tema hos DISU etter en innrapportering ifm taklingen på Dokken.

Jeg skrev i en annen kamptråd: -De siste årene har det vært et fokus på hodeskader. Men jeg mener man ikke gjør nok. Jo, det er etablert et Player Safety, men jeg synes det virker for tilfeldig.

Når det gjelder hodeskader mener jeg at klubbene skal melde til Forbundet hver gang en spiller er ute pga hjernerystelse. Dette skal ikke ses på som innrapportering til Player Safety. Vi skal også huske på at Player Safety innen kl. 1000 dagen etter kamp skal rapportere videre til Disiplinærutvalget etter eget initiativ, eller at kampes observatør eller involverte klubber innen midnatt samme kveld som kampen er spilt melder til Player Safety at de bør se på saken. Når det gjelder hodeskader vil man gjerne se de litt an og det kan være behov for å observere over litt tid. Hvis spilleren ikke kan spille neste kamp pga hjernerystelse mener jeg at Player Safety kan se på saken selv om fristen kl. 1000 dagen etter kamp er forbi. I Forbundet skal man ha en oversikt over alle hodeskader og de burde ha en medisinsk ansvarlig som sammen med klubbene sørger for lik vurdering av når spilleren kan spille kamper igjen..........

Helt kategorisk kan man kanskje ikke være. Det kan være et svært uheldig utfall av en takling at motstanderen blir påført hjernerystelse. Men både ift Dokken og Kissel så er helt klart en stor sjanse for hjernerystelse når Martinsen takler som han gjør. Og da bør det reageres svært strengt. Hadde Martinsen blir straffet for taklingen på Dokken hadde kanskje ikke taklingen på Kissel skjedd. Enten fordi han allerede var utestengt eller at han hadde i bakhodet at enda en slik takling kunne medføre enda strengere straff.

Svinne

Post by Svinne »

sorum wrote:
Fri Oct 08, 2021 11:32 pm
MaxDelt wrote:
Fri Oct 08, 2021 10:18 pm
Sorum skrev:

Først vil jeg si at selv om dette ikke er direkte relatert til runden lørdag er det greit at vi diskuterer dagsaktuelle ting som nå hvor en av ligaens profiler ble utestengt i tre kamper og må stå over mot Storhamar, og at han bare for ei uka siden var tema hos DISU etter en innrapportering ifm taklingen på Dokken.

Jeg skrev i en annen kamptråd: -De siste årene har det vært et fokus på hodeskader. Men jeg mener man ikke gjør nok. Jo, det er etablert et Player Safety, men jeg synes det virker for tilfeldig.

Når det gjelder hodeskader mener jeg at klubbene skal melde til Forbundet hver gang en spiller er ute pga hjernerystelse. Dette skal ikke ses på som innrapportering til Player Safety. Vi skal også huske på at Player Safety innen kl. 1000 dagen etter kamp skal rapportere videre til Disiplinærutvalget etter eget initiativ, eller at kampes observatør eller involverte klubber innen midnatt samme kveld som kampen er spilt melder til Player Safety at de bør se på saken. Når det gjelder hodeskader vil man gjerne se de litt an og det kan være behov for å observere over litt tid. Hvis spilleren ikke kan spille neste kamp pga hjernerystelse mener jeg at Player Safety kan se på saken selv om fristen kl. 1000 dagen etter kamp er forbi. I Forbundet skal man ha en oversikt over alle hodeskader og de burde ha en medisinsk ansvarlig som sammen med klubbene sørger for lik vurdering av når spilleren kan spille kamper igjen..........

Helt kategorisk kan man kanskje ikke være. Det kan være et svært uheldig utfall av en takling at motstanderen blir påført hjernerystelse. Men både ift Dokken og Kissel så er helt klart en stor sjanse for hjernerystelse når Martinsen takler som han gjør. Og da bør det reageres svært strengt. Hadde Martinsen blir straffet for taklingen på Dokken hadde kanskje ikke taklingen på Kissel skjedd. Enten fordi han allerede var utestengt eller at han hadde i bakhodet at enda en slik takling kunne medføre enda strengere straff.
Enig

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Av de lagene som har møtt Lillehammer , må jeg si at Sparta imponerte med sitt kollektiv - som var disiplinerte og taktiske.
Stjernen var veldig gode med flere spillere som viste kvalitet.
Frisk var knallgode i halve kampen. Det var hockey som var teknisk, rask, bevegelig og med god samhandling.

Det er bare å glede seg til fortsettelsen...

sorum

Post by sorum »

Jesper Hoel: -Utestengelsen av Martinsen er feil
Dan Kissel må ta sin del av skylden.
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14280100/

sorum

Post by sorum »

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Helt riktig som Jesper Hoel sier:
"Det kan nesten virke som DISU ønsker å straffe Martinsen for tidligere situasjoner som ikke har gitt konsekvenser."
Feigt!
Fire dommere så episoden - og snakket sammen - med Kissel. Vurderte det til ingenting. Så blir det innrapportert til DISU. Og med Dokken-episoden friskt i minne, valgte DISU det enkleste. Å tekke et forventet hylekor av....!

tiger_n

Post by tiger_n »

Føler meg fristet til å si "Hva var det jeg sa?" Hadde DISU gjort jobben sin og tatt Martinsen for den på Dokken, som jeg mener er en klarere utestengelse, hadde dette vært unngått.

I tillegg kommer kommentaren hans om at Dokken:
Andreas Martinsen wrote: – Han får heller ta det som en mann, gå gjennom rehabiliteringen og komme seg tilbake på isen.
Det å slenge den kommentaren om en spiller som har fått hjernerystelse mtp karrierstoppere som Tollefsens og Holtets burde i seg selv få konsekvens. Dette viser jo hvor total forakt Martinsen har for andre spillere. Hadde sansen for en hardtspillende men fair Martinsen før denne sesongen, men nå har jeg miste all respekt

MaxDelt

Post by MaxDelt »

tiger_n wrote:
Sat Oct 09, 2021 3:11 pm
Føler meg fristet til å si "Hva var det jeg sa?" Hadde DISU gjort jobben sin og tatt Martinsen for den på Dokken, som jeg mener er en klarere utestengelse, hadde dette vært unngått.

I tillegg kommer kommentaren hans om at Dokken:
Andreas Martinsen wrote: – Han får heller ta det som en mann, gå gjennom rehabiliteringen og komme seg tilbake på isen.

Det å slenge den kommentaren om en spiller som har fått hjernerystelse mtp karrierstoppere som Tollefsens og Holtets burde i seg selv få konsekvens. Dette viser jo hvor total forakt Martinsen har for andre spillere. Hadde sansen for en hardtspillende men fair Martinsen før denne sesongen, men nå har jeg miste all respekt
Martinsen sa også:
"Jeg treffer ham ikke i siden. Han må jo se at jeg kommer. Det blir for bedagelig å skulle skli rundt på isen uten å forvente at noen kommer, og så får du vondt og skal begynne å sutre, svarer Martinsen" .

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Ahhhh, til alle som håpet og/eller trodd at Lillehammer uten Martinsen ville ryke mot Storhamar...
I"ll enjoy my vodka tonight!

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Ahhh! Denne runden!

Hvor skal jeg begynne? Har ikke rukket og sett noen andre kamper bortsett fra høydepunktene. I Stjernehallen var det gøy! Rett og slett klasseforskjell på lagene. Sparta noen nummer for små og helsike hvilket tempo vi har. Denne kommer til å ryke om ikke så lenge, men på de ti første kampene har vi til gode å slippe inn mer enn to mål i en eneste kamp. Det må være rekord? Noen lag som har vært bedre?

Og Maxdelt…. Den karamellen kan suges greit :lol:

Slasher

Post by Slasher »

...putter 6 mål og taper....

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Sjefsrøden wrote:
Sat Oct 09, 2021 11:18 pm
Ahhh! Denne runden!

Hvor skal jeg begynne? Har ikke rukket og sett noen andre kamper bortsett fra høydepunktene. I Stjernehallen var det gøy! Rett og slett klasseforskjell på lagene. Sparta noen nummer for små og helsike hvilket tempo vi har. Denne kommer til å ryke om ikke så lenge, men på de ti første kampene har vi til gode å slippe inn mer enn to mål i en eneste kamp. Det må være rekord? Noen lag som har vært bedre?

Og Maxdelt…. Den karamellen kan suges greit :lol:
Sjefsrøden! Mange måter å feire på👍

Trumf

Post by Trumf »

Slasher wrote:
Sun Oct 10, 2021 1:15 am
...putter 6 mål og taper....
Ja kan vel trygt si Frisk har fått dårlig betalt mot enga..2 jevne matcher har gitt ett poeng

tiger_n

Post by tiger_n »

MaxDelt wrote:
Sat Oct 09, 2021 3:53 pm
Martinsen sa også:
"Jeg treffer ham ikke i siden. Han må jo se at jeg kommer. Det blir for bedagelig å skulle skli rundt på isen uten å forvente at noen kommer, og så får du vondt og skal begynne å sutre, svarer Martinsen" .
Hmm, og det mener du skal formildne kommentaren hans hvordan?

EDIT: Sorry, ikke gidd svar, jeg er egentlig ikke interessert i hva du mener. Har alt for mye erfaring med at det ikke er verdt å diskutere med en som ikke evner ta av seg supporterbrillene sine, for jeg kan ikke fatte at et normalt, oppegående menneske kan forsvare det utsagnet til Martinsen, uansett om en er enig i om det er en straffbar situasjon eller ei.

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Bli nå ferdig...kom deg videre! Og behold dine supporterbriller på!

Slasher

Post by Slasher »

https://www.budstikka.no/frisk-asker/va ... /665466!/

Sundberg får altså 2 kampers karantene etter "skrekktaklingen" i Askerhallen på unge Hilbertsen lørdag. Ingenting å diskutere det. Heldigvis ingen skade denne gangen. Det eneste jeg reagerte på etter denne hendelsen er hvordan Frisk-gutta ikke går inn og står opp for denne unggutten. Er de virkelig så disiplinerte at de ikke står opp for kompisen sin pga eventuelle utvisninger? Geheb er umiddelbart borte og reagerer, men Basse kommer inn og stopper ham. Snodig, men sikkert lurt.

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Sorum med flere!
Savner tilbakemelding på hva du/dere synes om den taklingen...

sorum

Post by sorum »

MaxDelt wrote:
Tue Oct 12, 2021 6:23 pm
Sorum med flere!
Savner tilbakemelding på hva du/dere synes om den taklingen...
Det viktigste her synes jeg er at det dommerne faktisk dømte matchstraff direkte for Sundberg. I fjor og sesongene før den så ville dommerne ganske sikkert dømt 5+video. Jeg etterlyste flere ganger at dommerne faktisk hadde baller til å dømme direkte match. Nå brukte de den nye muligheten endringer i regelverket gir dem til å studere bildene i sekreteriatet. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de måtte ty til det når det var soleklart en farlig takling bakfra. Men det viktigste var at det var klart for alle i hallen at det ble dømt matchstraff.

Jeg forventet at Sundberg skulle få minst tre kamper da skaderisikoen er så høy. Det samme gjaldt taklingen på Kissel fra Martinsen.

Situasjonen er dog ikke helt like. Martinsen hadde langt mer tid og bedre oversikt og kunne med letthet ha bremset inn taklingen. Og så kan det hende DISU skjeler til at Kissel faktisk ble skadet. Det ble ikke Hilbertsen som kunne spille videre.

MaxDelt

Post by MaxDelt »

Takk for svar, Sorum!

Post Reply