Oppsummering av sesongen

Post Reply
Sjefsrøden

Oppsummering av sesongen

Post by Sjefsrøden »

Sjefsrøden legger hodet klart til hogst så fyr løs. Har også denne sesongen sett de fleste kampene og er generelt fornøyd med nivået. Vi har hatt mange artister i ligaen i år og det har vært mye underholdene hockey.

Del 1:

Narvik:
Beste spiller: Dante Salituro. 12+8 på 27 kamper. Har variert fra det svake til det fantastiske. Har noen soloprestasjoner det lukter svidd av og har ledet laget offensivt.
Overraskelsen: Byrkjeland. 4+12. Tar for seg på isen og har stått bak brorparten av sjansene til Narvik dette året. En spiller jeg virkelig har fått øynene opp for.
I diskusjonen: Leman, Mäkinen, Sebastian Johansen
Skuffelsen: Ylivainio. 1 mål på 14 kamper for Narvik. De hadde nok regnet med noen flere scoringer fra den karen.

Grüner:
Beste spiller: Håvard Salsten. Spiller som har hatt en god utvikling denne sesongen. Tatt steget opp til å bli en markant Fjordkraftspiller. 7 mål og 4 assist på 16 kamper. En spiller jeg gjerne ser i rød drakt til året.
Overraskelsen: Trym Auren 4 mål på 10 kamper. Har tatt for seg på isen og har vært en trussel offensivt for dette Grüner laget.
I diskusjonen: Sunnquist, Halmrast og Wassenius
Skuffelsen: Kucera. 3 poeng på 17 kamper og Grüner hadde garantert håpet på større poengproduksjon.

Manglerud Star:
Beste spiller: Drew O`connor 10 poeng på 7 kamper og rett til Nhl der han har spilt 9 kamper for Penguins. Soleklar!
Overraskelsen og beste spiller over tid: Haglund Mathisen 22 poeng på 22 kamper. 13+9 og var en tid toppscorer i ligaen.
I diskusjonen: Holm, Öhrwall
Skuffelsen: Haugen, Nøkleby Svendsen.

Sparta:
Beste spiller: Håkon Løken Pedersen 13 poeng på 18 kamper. Solid gjennom stort sett hele sesongen.
Overraskelsen/ steget: Emil Martinsen Lilleberg. Hentet til Oskarshamn og har hatt en god sesong.
I diskusjonen: Grønberg, men har spilt litt for få kamper til å få den.
Skuffelsene: Falk Larssen og Knold 3 poeng på 19 kamper hver seg. Langt unna det som var forventet.
Salonen den største skuffelsen av samtlige. 1 poeng på 8 kamper og ble sendt hjem.

Stjernen:
Beste spiller: Tim Mcgauley 34 poeng på 24 kamper. For en spiller. For en artist. Den siste halvdelen av sesongen har gjort som han har villet og eid isen i hvert eneste bytt.
Overraskelsen: Heier 29 på 24 Slått voldsomt tilbake fra fjorårssesongen. Delt toppscorer i ligaen.
I diskusjonen: Dehaas, Leavens
Skuffelsen: Reichenberg, den spilleren med dårligst +- statistikk. Ble hentet for å eie isen. Få glimt av dette.

Lillehammer:
Beste spiller: Cangelosi 26 poeng på 23 kamper
Overraskelsen: Gran 25 poeng på 24 kamper. Her kunne jeg nesten også hatt Gran som beste spiller, men valgte han som overraskelse.
Skuffelsene: Spencer Humphries: har spilt i Norge tidligere og er godt kjent med ligaen. Har sitt svakeste poengsnitt så langt og kun 2 scoringer. Hadde forventet mer i powerplay spesielt.
Dineen: 13 poeng på 24 kamper og laaaaangt bak det som er forventet av han.
Martinsen: Hadde forventet mer av han i forhold til CV, men samtidig gjør han ekstremt mye bra som ikke blir lagt merke til. Så legger denne på en bitteliten skuffelse.

Vålerenga:
Beste spiller: Taimi 24 poeng på 16 kamper og desidert den beste backen i ligaen om ikke spilleren. For en spiller.
Overraskelsen: Calle Spaberg Olsen 13 poeng på 22 kamper. Begynner virkelig å bli en spiller å se opp for.
Skuffelsene: Gunnarson 3 poeng og 41 % i droppstatistikken. Tar for seg langt mindre på is enn tidligere.
T. Olsen. 22 mål i fjor og 3 så langt i år. Ble snakket opp før sesongen og det var forventet at han skulle produsere godt med mål også denne sesongen. I stedet har det gått fryktelig tungt.

Stavanger:
Beste spiller: Kissel er umulig å komme utenom.
Overraskelsen: Bryhnisveen har gjort en god sesong og fått et hopp i antall poeng. Hadde 14 totalt i fjor på 37 kamper. 17 på 24 i år. At en spiller av det kaliberet skal bli kalt en overraskelse er kanskje litt merkelig.
Skuffelsen: Magnus Hoff. Hadde trodd at gutten skulle ta noen steg fra i fjor. Står med 0 mål og 4 assist så langt og har etter min mening tatt et steg i feil retning denne sesongen. Kanskje han har godt av et miljøskifte?

Storhamar:
Beste spiller: Thoresen. Den er vel rimelig selvskreven. Klasse!
Overraskelsen: Bakke Olsen. Har virkelig blomstret denne sesongen og fortsetter han slik så spørs det hvor lenge han spiller i Norge. 7 mål og 19 assist og har til tider herjet på isen.
Skuffelsen: De la Rose. Hadde forventet en langt større trussel i powerplay og han har bidratt lite offensivt i forhold til tidligere.

Frisk:
Beste spiller: Bobby Mcintyre. Ledet lenge poengligaen, men det har gått litt tråere i det siste. 33 poeng på 23 kamper er fremdeles meget bra.
Overraskelsen: Granholm har 15 mål på 23 kamper i år mot 16 mål på 45 kamper i fjor. Meget sterk sesong så langt.
Skuffelse: Bowim 4 poeng så langt og ingen scoringer. Har tidligere vært en trussel offensivt, men sliter med å komme tilbake etter fjoråret.
Lystad Jacobsen 4 poeng han også og det ser ut som han er et godt stykke unna gammelt godt nivå.

Sjefsrøden

Re: Oppsummering av sesongen

Post by Sjefsrøden »

Del 2 :

Keepere:
Årets keeper. Dahlberg 93,3 og har vært bunnsolid.
Skuffelsene så langt.
Søberg, Haugen og Lillegrend. Hadde forventet mer av samtlige. Søberg har variert voldsomt i forhold til det nivået han pleier å være på. Haugen har rett og slett levert langt under det som er forventet.

Årets lag:

1.femmer
Keeper:
Dahlberg

Backer:
Taimi
Dehaas

Løpere:
Thoresen
Mcgauley
Kissel

2. femmer
Backer:
Kuronen
Øksnes

Løpere:
Mcintyre
Gustavsson
Heier

3. femmer
Backer:
Ulriksen
Krogdahl

Løpere:
Bakke Olsen
Ahlholm
Haglund Mathisen

4. femmer
Keeper:
Kokman

Løpere:
Leavens
Granholm
Gran

Spillere jeg hadde trodd skulle være med før sesongen:
Martinsen
Lindström
Dineen
Holmstrom
Jakobsson
Salonen
Cangelosi (Den som var nærmest plass)

Mine topp ti i rangert rekkefølge:
1. Thoresen. Topper poengligaen. Gjør omtrent aldri feil og er ekstremt profesjonell i alt han gjør. Samtlige motstandere snakker om hvor god han er og i tillegg taler han hockey sin sak utenfor isen. Forbilde for de unge.
2. Mcgauley. Etter min mening den beste importen i Stjernen etter 2006. Startet trått, men har vært latterlig god siste halvdel. 23 poeng på de siste 10 kampene, mister knapt en eneste puck, får Heier til å skinne i hvert eneste bytt og har et ekstremt godt blikk for spillet. Styrer powerplayet som han vil og forer lagkameratene med ferdigscorede pasninger. Er like dominerende mot topplag som mot bunnlag.
3. Kissel. Kommer på plassen bak Mcgauley fordi han får ting litt mer tilrettelagt rundt seg. Bedre spillere rundt seg og det gjør jobben litt lettere. Er uansett en klassespiller som er en berikelse for ligaen.
4. Taimi. For en back og spiller han er. Voldsom offensiv slagkraft, ekstremt god med puck på dette nivået og har en stor ro i spillet sitt.
5. Dahlberg. Evigunge Dahlberg har gjort en kjempesesong og med Fayen Vestavik som en utfordrer blir han pushet hver eneste dag. Dette har ført til en av hans beste sesonger og Frisk til toppen av tabellen.
6. Mcintyre. Startet forrykende og toppet poengstatistikken alene en god periode. I den siste tiden har det gått litt tyngre, men samtidig har han gjort en svært god sesong. Klassespiller.
7. Dehaas. I motsetning til Mcintyre startet han litt trått, men har vist seg som en fantastisk back med gode offensive egenskaper. Syr sammen Stjernenforsvaret og har enormt med istid. Ikke like synlig i alle situasjoner, men spiser pucker og rydder unna.
8. Gustavsson. Frisk er som natt og dag uten Hampus. Holder laget samlet, trussel i powerplay og Mcintyre får bedre arbeidsvilkår når han er på isen. I duo med Mcintyre har de satt skrekk i samtlige motstandere og de er hovedårsaken sammen med Dahlberg til at de ligger der de ligger.
9. Heier. Toppscorer i ligaen sammen med Granholm. Har fått en helt ny vår og er på nytt i landslagsdiskusjonen. Jobber utrettelig og viser seg nesten mest frem mot de antatt topplagene.
10. Bakke Olsen. 7 mål og 19 assist. Har tatt et kjempesteg denne sesongen. Har fått tillit og vist seg den verdig til gangs. Fortsetter utviklingen er han klar for en klubb i utlandet innen kort tid.

Slasher

Post by Slasher »

Fin oppsummering! Har blitt så lenge siden jeg så kamå nå at jeg har glemt helt hvordan de forskjellige spillerne utmerker seg. Thoresen, Taimi, MacIntyre, Dahlberg er vel de jeg sitter igjen med som årets beste spillere.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Så litt om de ulike lagene:

Narvik: En aldri så liten skuffelse for min del. Forrige sesong var de morsomme å se på. De hadde spillere som Murphy, Hurley og Niskakangas som var artister til tider. De var vanskelige å spille mot og man satt med følelsen av at de kunne slå alle. I år har de hatt en tung sesong, artistene har uteblitt og følelsen av at de kan slå alle har forsvunnet. Det har tidvis også blitt en del stygge resultater der baklengsmålene har rent inn. Blant annet to kamper med åtte baklengs mot Stavanger og elleve i sekken mot Stjernen. De har spilt syv kamper mer enn Grüner, men har allikevel kun klart å få et poeng mer enn de. 11 poeng på 27 kamper er ikke godt nok. Tre seiere etter ordinær tid, en etter forlengelse og 23 tap ble årets fasit. Lavest point per game statistikk og nedrykksposisjon.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Grüner:

Startet sesongen ganske så bra. 2 seiere på de 7 første kampene og i tillegg et tap etter forlengning. Et poeng i snitt på de 7 første må sies å være mer enn godkjent for løkkalaget. Dro til med en sterk 5-2 seier i Stjernehallen til min store fortvilelse. I tillegg scorte de det første målet på nye Jordal.
Spillere som Wassenius, Auren og Salsten var gode og de har gjort seg bemerket hos flere klubber. De har vært gufne å møte for flere lag og kollektivt tatt et steg fra sesongen 19/20. fortjent at de beholder plassen og jeg synes spillemessig de også har vært bedre enn Narvik.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

MS:
Har vært som et strikkhopp denne sesongen. I fritt fall, kommet seg litt til hektene og falt på nytt igjen. Tapt og sudden mot Grüner, knust av Stjernen, slått både Storhamar og Stavanger på bortebane og blitt rundspilt av Storhamar, Stavanger, Frisk og Lillehammer. Vanskelig lag å bli klok på.
Haugen har som nevnt ikke vært den spilleren de håpet på før sesongen, men de har hatt andre spillere som det har vært morsomt å følge. Mathias Trygg sine fire scoringer på Hamar, Haglund Mathisen var toppscorer en god stund i hele ligaen, Holm på backplass og ikke minst O’Connor til NHL.
Sponsorer/enkeltpersoner som blander seg inn i klubbdrift og sparking av trener har satt litt spor denne sesongen. Budsjettet for neste år tilsier at de må ned på lønnsbudsjettet så blir spennende å se hva de får til. Etter min mening har de stått på stedet hvil fra i fjor.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Sparta:
Jeg skal prøve å være så nøytral som mulig, men særpingene har ikke gjort det lett. Den desidert største skuffelsen denne sesongen. Og de kan skylde så mye de vil på Covid-19, men det som ble prestert før sykdomssmellen var ikke veldig bra det heller. Kort oppsummert de rakk 12 kamper før utbruddet og fikk da 4 seiere etter ordinær tid, 3 seiere etter forlengning og 5 tap. Blant de tolv første kampene legger jeg til at de da har møtt, Grüner hjemme, MS hjemme/ borte, Narvik 2* borte og Stjernen hjemme og borte.
Seier etter straffer mot MS hjemme og et tap borte mot Narvik imponerte ikke. De spilte en strålende kamp i Stavanger (tap 5-4) og hjemme mot Storhamar (tap 3-2), men totalt sett et godt stykke bak det som var forventet av Sparta. De fikk det aldri til å løsne foran mål og poengstatistikken på enkeltspillere ble tilnærmet krise.
Karlsen 5 mål på 19 kamper, Roest 2 mål på 19, Jakobsson 4 på 19, Öhman 4 på 19, Falk-Larssen 1 mål på 19 og Knold 2 mål på 19. Det gjør nesten vondt å skrive det.
Tar vi med at Salonen som skulle være klassesniperen de hadde savnet, ble en total fiasko og ble sendt hjem med en kreditert scoring (som var selvmål for Grüner). Kun ett poeng på åtte kamper vitner det meste om en trist sesong. Legger vi til at de da tapte 3 av 4 kamper mot Stjernen og beste poengsnitt ble Grönberg med 11 poeng på 12 kamper (0,92) så har jeg egentlig oppsummert det meste. 1.keeper Lillegrend endte på ca 88% i buret så også her slet de blå.
Ved endt serie endte de 20 poeng bak Stjernen på plassen foran, riktignok med 5 kamper færre spilt.
7 seiere og 12 tap ble fasiten etter 19 kamper.

Slasher

Post by Slasher »

Her synes jeg du er veldig streng med Sparta Jeg synes de var veldig mye bedre enn poengfangsten tilsier. Du nevner såvidt at de gjorde gode matcher mot Stavanger og Storhamar. Men de kjørte også over VIF i Sarpsborg, selv om Vålerenga (som da var veldig bra) ranet med seg poengene. De vant også på Jordal etter den lange corona-pausen. Synes generelt de hadde mye spennende på gang, selv om det ble for ustabilt.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Slasher wrote:
Wed Mar 31, 2021 2:47 pm
Her synes jeg du er veldig streng med Sparta Jeg synes de var veldig mye bedre enn poengfangsten tilsier. Du nevner såvidt at de gjorde gode matcher mot Stavanger og Storhamar. Men de kjørte også over VIF i Sarpsborg, selv om Vålerenga (som da var veldig bra) ranet med seg poengene. De vant også på Jordal etter den lange corona-pausen. Synes generelt de hadde mye spennende på gang, selv om det ble for ustabilt.
Jeg valgte å ikke ta med perioden etter corona på grunn av 6 tap på 7 kamper. Vif- kampen på Jordal var et lite mirakel on ice, men så skal vi ikke ikke glemme at det samme Vif-laget gikk på et 8-1 tap i Stjernehallen et par dager senere. Totalt sett så var Sparta med i kampene ja, det er jeg enig i. Samtidig så har de ikke scoret mer enn 2,6 mål i snitt og ikke klart å vippe jevne kamper i deres favør. Alt for mange spillere har underprestert og det offensive kollektivet har uteblitt. Kampen mot Vif hjemme hadde jeg glemt i farta. Der var de gode.
Godt med diskusjon :)

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Stjernen:

En merkelig sesong. Trenerteamet og sportslig leder var tidlig ute med å dempe forventningene fra start. De sa det kom til å ta tid før laget fikk satt seg. For veldig mange tok det litt for lang tid og flere slet med tålmodigheten. En del mente at importene var svake og at klubben hadde bommet totalt. Laget slet med stabiliteten og det var stor forskjell på nivået i de ulike kampene.
Flere klaget på innsatsen på enkeltspillere og folk lurte på om de hele tatt trengte å slipe skøytene i perioden august - november. MEN SÅ!! Men så løsnet det noe så inn i granskauen.
7-2 mot Stavanger, 8-1 mot Vif, dobbeltseier i romjula mot Sparta og nedsabling av MS med 7-1 i siste kamp før sesongen ble avsluttet, er noen av årets høydepunkter Stjernen avsluttet med 7 seiere på rad og det er synd man ikke fikk se hvor langt dette kunne gå. Artisten Tim Mcgauley og backen DeHaas stilnet kritikerne og viste seg frem som noen av de beste importene i Stjernendrakta på 2000-tallet.

Dette laget kunne helt klart å kjempet helt i toppen, men det tok for lang tid før det ble stabilt og poengene tikket inn. Som skrevet over så var det synd vi ikke fikk sett hvor langt det kunne ha gått, men dette Stjernenlaget var definitivt spennende og til tider svært underholdende.

Importene viste seg å være akkurat så gode som jeg spådde før sesongen og spesielt de to nevnte og Leavens var virkelig klasse.

tiger_n

Post by tiger_n »

Kan det tenkes at effekten av å få tilbake O'Brian utgjorde den store forskjellen for importene? Fikk inn en sheriff i garderoben som viste turistene hvor skapet skal stå og satte krav deretter? Han fikk vel med seg de siste 12 kampene, sånn ca da en kan anta at det begynte snu for Stjernen kan en vel nesten si....

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

tiger_n wrote:
Tue Apr 06, 2021 11:34 am
Kan det tenkes at effekten av å få tilbake O'Brian utgjorde den store forskjellen for importene? Fikk inn en sheriff i garderoben som viste turistene hvor skapet skal stå og satte krav deretter? Han fikk vel med seg de siste 12 kampene, sånn ca da en kan anta at det begynte snu for Stjernen kan en vel nesten si....
Han hadde en klar påvirkning samtidig som også Eikrem Haugen hadde det. Spillerne hadde krav til seg før han kom også og de sier selv at det tar tid å omstille seg. McGauley var helt overlegen i det første intervjuet vi hadde med han. Han sa noe som dette « jeg er en slow starter og det har jeg alltid vært. Jeg vet at dere kommer til å se mye til meg spesielt offensivt når jeg kommer inn i det». Tok jo ikke akkurat feil der. O’Brien ble sur rundt jul da han mistet plassen i 1.pp og jeg mener både Haas, Brown og Haugen var både bedre og viktigere i den perioden. Vi trengte de helt klart da de kom inn som et friskt pust og de var selvfølgelig med på å snu skuta.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Lillehammer:
Sluttet serien på 5. plass. Var bedre enn Stjernen på innbyrdes der de tok 7 poeng mot Stjernen sine 2. Derfor kom de 5 poeng foran fredrikstadlaget. Dineen en skuffelse i poengstatistikken samtidig som Gran var den store overraskelsen. 0 av 2 mot frisk og 0 av 4 mot Storhamar. Det vil si 0 av 6 mot de to topplagene og det sier vel at de ikke var i nærheten av å t asteget opp. Jeg tippet Lillehammer i øvre del av 4-7. plass og fikk jo rett der. En sesong som forventet vil jeg si, men jeg tror nok de hadde tatt et steg ned dersom sesongen hadde fortsatt. Begge keeperne på 90,3 i snitt og Partanen hadde jeg forventet litt mer av. Gran er et kjempetalent.
Lillehammer kom på 2.plass i penalty kill og 4.plass i powerplay, best i faceoffs og flest utvisningsminutter. Ganske høyt på de fleste statistikker der altså :lol:

Post Reply