Spillernes sikkerhet er spillernes ansvar, #TryggHockey

Post Reply
sorum

Spillernes sikkerhet er spillernes ansvar, #TryggHockey

Post by sorum »

I dag er det tre uker siden 18-år gamle Mats Hildisch fikk livet total endret etter at han fikk brudd i nakken og senere påvist en permanent skade i ryggmargen, som har ført til lammelser fra brystet og ned. Dette som en konsekvens av et kraftig sammenstøt med motstanders mål i en eliteseriekamp for U-21. I etterkant har Hildisch mottatt enormt mange støtteerklæringer fra hele hockey-Norge. Vel og bra, men det må oppleves som en mager trøst. Det samme ville det ha vært om noen hadde blitt straffet etter hendelsen. Det er heller ikke det jeg ønsker å løfte frem.

Men jeg reagerer på at hendelsen i alle sammenhenger har blitt beskrevet som et uhell, uflaks og noe som skjer i ishockey. Grunnen til at Hildisch treffer målet med stor kraft er at han blir trippet slik at han mister skjæret på skøyten. Et videoklipp viser at dommeren umiddelbart hever armen for utvisning.

De senere år har Norges Ishockeyforbund hatt fokus på spillernes sikkerhet. Men tiltakene er begrenset til eliteserie senior, og handler kun om hvordan detektere og straffe farlig spill. Det kan se ut til å hatt bra effekt i det det er færre matchstraffer og/eller innmeldte saker fra Player Safety til Disiplinærutvalget. Den forebyggende effekten av at man har satt dette i system kan ikke overvurderes.

Men spillernes ansvar for hverandres sikkerhet på banen bør nå løftes frem post Hildisch. Vi kan ikke gå videre som om ingenting har skjedd, og slå oss til ro med at det bare var et uhell. Norges Ishockeyforbund kan etablere et prosjekt, #TryggHockey, hvor det lages opplæringsprogram, både teori og på is, tilpasset f.eks U-11/U-14, U-15/U-16 og U-18/U-21. Det ville være naturlig å knytte til seg profilerte landslagsspillere (de som har lagt opp) for å fronte prosjektet, og som kan gjennomføre klubbesøk. Hele poenget må være å bevisstgjøre spillerne på at den største forskjellen ift #TryggHockey er det dem selv som kan utgjøre. I prosjektet skal fokuset være på hvordan man opptrer på isen i situasjoner hvor sjansene for skader er størst.

johnpx

Re: Spillernes sikkerhet er spillernes ansvar, #TryggHockey

Post by johnpx »

Finnes det video på hendelsen?

Rent spontant föler jeg det er dumt og legge skylda på Lörenskogspilleren nå og kanskje ödelege ett liv til. Det er en risiko hver gang du går på ut på banen. Og det er rart det ikke skjer oftere.

sorum

Post by sorum »

johnpx wrote:
Sat Nov 07, 2020 8:44 pm
Finnes det video på hendelsen?

Rent spontant föler jeg det er dumt og legge skylda på Lörenskogspilleren nå og kanskje ödelege ett liv til. Det er en risiko hver gang du går på ut på banen. Og det er rart det ikke skjer oftere.
Ønsker ikke å legge skyld på Lørenskogspilleren.
EDIT: har redigert bort et par setninger. Nå er ikke Lørenskog eller backen dems nevnt.

Slik så det ut. https://www.vgtv.no/video/206972/mats-h ... shendelsen

Bilvrag

Post by Bilvrag »

Vi kan ikke endre spillet. Hockeyen må opprettholdes. Men om peggene, tilstanden til målburene, hullene til peggene, og alt rundt målene bør vurderes på ny? Kanskje. Dette var en helt hinsides trist hendelse.

Så er det også jævla viktig å nevne at dette var intet overfall. Slikt skjer i hver eneste kamp. Vedkommende som gjorde hektingen har det neppe bra om dagen. Gode tanker fra meg går både til Hildisch og vedkommende som hektet ham.

Fjella

Post by Fjella »

Bilvrag wrote:
Sun Nov 08, 2020 12:47 am
Vi kan ikke endre spillet. Hockeyen må opprettholdes. Men om peggene, tilstanden til målburene, hullene til peggene, og alt rundt målene bør vurderes på ny? Kanskje. Dette var en helt hinsides trist hendelse.
Må målstengene vera av metall? Kva med eit elastisk materiale. Eg viser til at det har skjedd endringar med vanta.

Fjella

Post by Fjella »

Kanskje burde målstengene også vore breiare, men likevel lettare. Krafta ved kolisjon ville då vorte fordelt over ei større flate slik at trykket ville vorte mindre. Med breiare stenger, ville det vorte fleire rekylar som kunne generert fleire ekstra målsjansar. Det ville ikkje skade spelet, snarare tvert om.

sorum

Post by sorum »

Bilvrag wrote:
Sun Nov 08, 2020 12:47 am

Så er det også jævla viktig å nevne at dette var intet overfall. Slikt skjer i hver eneste kamp. Vedkommende som gjorde hektingen har det neppe bra om dagen. Gode tanker fra meg går både til Hildisch og vedkommende som hektet ham.
Jeg er ikke enig i at slikt skjer i hver kamp. Men jeg er opptatt av at vi ikke slår oss til ro med at slikt skal vi bare regne med. Infrastruktur i hallene, f.eks hvordan målene er festet er et tema for seg selv. Det samme med hvordan vi detekterer og bestraffer farlig spill. Men det er ikke det jeg ønsker vi skal ha et større fokus på. Jeg foreslår at vi setter i system hvordan opplæringen av unge spillere skal foregå i forhold til et bevisst forhold til at spillernes sikkerhet først og fremst er spillernes ansvar. Og da vil det være helt naturlig at man kan vise til eksempler og trene på hvordan man unngår å sette motspillerens sikkerhet i fare. F.eks at man ikke tripper en spiller som i stor fart skjærer inn mot mål. Det kan være farlig ikke bare for denne motspilleren men også for egen målvakt.

Cola

Post by Cola »

Korrigere meg dere som kan dette bedre:

Det jeg har fått med meg at det er hvor de kan bruke "peggene" på den måten de skal brukes,
Etter det jeg har fått vite av mine kontakter i USA/Canada, så er det 3 farger på peggene, tror svart er den som skal tåles mest av dytting/tackling mot målet.
Men har ett mål "fryst" fast til isen, grunnet mye vann, er vi like langt
De 2 andre faregene er junior og nedover.
Men som også er skrevet i denne tråden, ikke alle haller har dette (pegger), grunnet hvor går røret med "fryse" til isen og hvor høyt/lavt ligger den

Post Reply