Lag for lag og spiller for spiller!

Post Reply
Sjefsrøden

Lag for lag og spiller for spiller!

Post by Sjefsrøden »

Da er jeg smått i gang for neste sesong samtidig som jeg gjør ferdig oppsummeringen for i fjor.

1. Ønskes en lag for lag og spiller for spiller «presentasjon» for kommende sesong? Tar ikke denne jobben dersom det ikke er ønskelig.

2. Dersom ja, hva skal med? Hva ønsker dere?

- stats fra i fjor?
- spådommer om ny stats?
- tro på rekkesammensetninger?
- videosnutter på nykommere?
- artikler på nykommere?
- tabelltips
- tips fra samboeren?
- sluttspillstips?
- spådommer rundt overraskelser og skuffelser?
- terningkast eller bare generell skriving rundt spillerne?

Fyr løs! Sommerhilsen fra Røden!

SimenL

Re: Lag for lag og spiller for spiller!

Post by SimenL »

Sjefsrøden wrote:
Tue Jul 28, 2020 2:10 pm
Da er jeg smått i gang for neste sesong samtidig som jeg gjør ferdig oppsummeringen for i fjor.

1. Ønskes en lag for lag og spiller for spiller «presentasjon» for kommende sesong? Tar ikke denne jobben dersom det ikke er ønskelig.

- stats fra i fjor?
- spådommer om ny stats?
- artikler på nykommere?
- tabelltips
- tips fra samboeren?
- sluttspillstips?

Det er svært ønskelig! Gode punkter du nevner her, kommer ikke på noe annet jeg kunne tenke meg, sånn nå i farten

johnpx

Post by johnpx »

Sjefsrøden wrote:
Tue Jul 28, 2020 2:10 pm

- stats fra i fjor?
- spådommer om ny stats?
- artikler på nykommere?
- tabelltips
- tips fra samboeren?
- sluttspillstips?

Leser gjerne spiller for spiller, men er jo ett helvetes jobb!? Perfekt for meg som ikke kan se så mange GET kamper.

Hedvalen

Post by Hedvalen »

Alt er ønskelig. Sluker alle analysene dine! 😁

sorum

Post by sorum »

Hedvalen wrote:
Tue Jul 28, 2020 4:20 pm
Alt er ønskelig. Sluker alle analysene dine! 😁
Samme her !

tiger_n

Post by tiger_n »

En av de viktigste driverne for forumet de analysene du gjør. Fett at noen både gidder gjøre den jobben og ikke minst stikke frem hodet sitt og legge den på huggestabben. Respekt!

Med andre ord, Ja, takk!

Bekkevold

Post by Bekkevold »

Heia, heia, heia!

Spesielt nysigneringer i ligaen er interessant å lese om - du gjør bra research! :D

motbakke

Post by motbakke »

Spent på å lese - Det gledes :D

Fjella

Post by Fjella »

Med den responsen du har fått, blir du nøydd til å koma med analysen. Eg er også av dei som ventar, sjølv om eg også skjønnar at såpass mykje arbeid tek tid.
Sambuaren din må no som sist gjevast rom til å praktisere yttringsfridommen sin.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Jeg holder på. Tipper at første lag kommer ons- tors til uka:) huggelig med positiv respons så får dere ta jobben med å diskutere synspunktene mine også.

SimenL

Post by SimenL »

Sjefsrøden wrote:
Sat Aug 08, 2020 3:01 pm
Jeg holder på. Tipper at første lag kommer ons- tors til uka:) huggelig med positiv respons så får dere ta jobben med å diskutere synspunktene mine også.
Gleder meg! 👏🏼

zuuc

Post by zuuc »

Venter i STOR SPENNING !, Kjør på

Stavangerduden

Post by Stavangerduden »

Venter i spenning :D

sorum

Post by sorum »

Mens vi venter på Sjefsrødens lag for lag og spiller for spiller «presentasjon», kan vi se på status for antall spillere på lagene og signaler fra klubbene om evt flere spillere inn før seriestart.

Oilers: G: 2, D: 8, F: 12. Har tre ledige plasser på kvota. Skal ha inn to nye utlendinger.

Storhamar: G: 2, D: 7, F: 13. Har tre ledige plasser på kvota. PS! Backen Markus Mikkelsen er skadet, minst til november.

Vålerenga: G: 3, D: 7, F: 13. Har to ledige plasser på kvota. Vil se an nærmere seriestart om "noe dukker opp".

Frisk: G: 2, D: 8, F: 13. Har tre ledige plasser på kvota.

Lillehammer: G: 2, D: 8, F: 15. Ingen ledige plasser på kvota. Skal være ferdig med lagbygget.

Sparta: G: 2, D: 9, F: 14. En ledig plass på kvota. Skal være ferdig med lagbygget.

Stjernen: G: 2, D: 8, F: 13. Ingen ledige plasser på kvota.

Manglerud: G: 2, D: 7, F: 11. Fem ledige plasser på kvota. Skal fylle fire av dem.

Narvik: G: 3, D: 8, F: 12. Har to ledige plasser på kvota. Skal ha inn en utenlandsk back, en utenlandsk forward og en norsk forward.

Grüner: G: 1, D: 7, F: 10. Har tre ledige plasser på kvota.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Sommerens store eventyr for min del er i gang. Isen legges flere steder og klubbene spikrer siste del av stallene sine. For min del betyr det dypdykk i statistikker, videoer, avisartikler på nett fra ulike college fra flere år tilbake, lokalaviser og ikke minst alt jeg kommer over på klubbhjemmesidene til de nye spillerne i ligaen vår.
Hodet legges som vanlig frem for hugg, men for egen selvtillit og skryt sin del så føler jeg meg ganske så langt innenfor i fjor. Det jeg skrev forsvant ut av puckprat og derfor er det tynt med beviser på om jeg bommet grovt (heldigvis).
I år vil jeg operere med skalapoeng i stedet for terningkast. Skalaen går fra 0-10. Grunnen til dette er at jeg anser Cangelosi og Dineen som soleklare 5ere på terningen. Persson ser jeg også som en 5er, men det er helt klart forskjell på disse spillerne. Derfor trenger jeg en større skala som skiller spillerne.
Håper dere koser dere med lesingen og at dere bidrar til diskusjoner og tanker rundt de ulike lagene. Spesielt spent på om de som følger de respektive klubbene er enig eller uenig i mine betraktninger. Jeg nøyer meg med å skrive om keeperne, 6 backer og de 12 løperne jeg tror kommer til å spille mest. Dette for enklest mulig å kunne sammenligne alle lagene med like forutsetninger.

Flere av klippene er hentet fra tv2.no

Først ut er:

Lillehammer:
Fjorårets 5. plass er glemt og laget sikter på nye steg. Stor grad av kontinuitet preger klubben. De har noe nytt inn, noe ny gammelt og noen tunge avganger, men totalt sett så ser det ikke så aller verst ut.

Keepere:
Partanen og Gran. Det er knyttet stor spenning til denne duoen. Partanen med 90,6 i % i fjor for et lag som skulle spille kval og Gran med 93,9 på sine 6 kamper for Sparta. Dette virker svært lovende og dersom Gran fortsetter dette året med å ta nye steg så vil jeg påstå at Lillehammer har den beste keeperduoen i ligaen. Det finnes bedre 1.keepere i ligaen, men som helhet er jeg usikker.

Partanen 8

Gran 7
Totalt 15 poeng på keeperduoen.

Backer:
Diverse steder så er det flere som mener Lillehammer ser sterkere ut fremover enn bakover. Desto mer jeg ser på dette så er det ikke sikkert jeg er enig. Produktiviteten fremover har vært min fanesak for backsiden til de ulike klubbene og nå ser det ut til at Lillehammer har en fin mix av offensive og defensive backer.

Ellis: 41 kamper – 6 mål og 30 assist forrige sesong. 92 utvisningsminutter og -4 i +-. Her vet alle på Lillehammer hva de har og dette er en solid back. Jeg mener han er blant de beste i ligaen, men kanskje litt færre toppkamper i fjor enn tidligere. Produksjonen var som forventet, men klarer han å putte på 4 mål ekstra slik at han bikker 40 så kan det være avgjørende for tabellsituasjonen til slutt.
Ellis: 8 poeng

Bakken: 35 kamper – 2 mål og 8 assist. 20 utvisningsminutter og +10 i +- statistikken.
Får litt følelsen av se der danser bestefar på isen. Gjør svært lite ut av seg, er sjelden innblandet i noe som helst, men for en jobb han gjør. I tillegg tegnet han seg for to scoringer sist sesong noe som hører med til sjeldenhetene. Viktigheten er kraftig undervurdert og det er en spiller samtlige lag i ligaen hadde hatt bruk for.
Bakken: 7 poeng

Fosse: Nok en spiller som ikke gjør alt for mye ut av seg, men presterer på et jevnt høyt nivå. 2 mål og 6 assist, men meget solid defensivt. 56 utvisningsminutter og +10 i +- statistikken. Lillehammer har på en merkelig måte fått frem spillere som gjør lite ut av seg, men som bekler rollen til fulle. Hører de fleste Christian Fosse så er han rimelig ukjent, men en god back i ligaen er han absolutt.
Fosse: 7 poeng

Humphries: Var god sist han var i Norge, men ikke helt der oppe blant de beste vi har hatt de siste årene. 33 og 17 poeng de to årene han var her, 127 utvisningsminutter og naturlig nok god +- siden han spilte for Stavanger. Gjorde ingen kjempesesong i Danmark heller, men våknet skikkelig i Del2 under fjoråret. Klarer han å dra dette videre så forsterker han dette laget offensivt i stor grad. Med bakgrunn i hva han presterte her sist vil ville jeg gitt terningkast 4. Med fjoråret som bakgrunn tror jeg han vil ha en sesong med over 30 poeng.
https://www.tv2.no/v/1305510/
Humphries: 8 poeng

Kvål: Fikk endelig sitt gjennombrudd forrige sesong. 12 poeng på 31 kamper for Narvik og det var under dette oppholdet han viste at han takler nivået godt. Fikk masse tillit og vokste med oppgaven underveis. Fikk også 13 kamper for Stavanger, men jeg mener at Lillehammer er meget klokt og godt valg av Kvål. Han vil få tillit, istid og det er et riktig steg opp fra Narvik. Stor sannsynlighet for at han tar nye steg til året.
Kvål: 6 poeng

Den siste plassen står mellom Rønningen og Hagen med Sakshaug i bakhånd. Hagen spilte mer i fjor og hadde en mer fremtredende rolle, men Rønningen er i god utvikling. Jeg tror nok Hagen har plassen store deler av denne sesongen også, men Rønningen er utvilsomt en reel utfordrer i alder av 19 år. Rønningen og Sakshaug var begge på utlån i fjor, men med 8 backer i stallen ser jeg ikke at det blir tilfelle i år.
Resterende backer: 5 poeng

Humphries og Kvål erstatter Sax, Soudsky og Bjerke. Minuset er bredden dersom det kommer skader eller karantener. Jeg mener at kvaliteten ikke er svakere enn i fjor, men sårbarheten er økt.
Totalt på 6 backer: 41 poeng. Som gir 6, 83 poeng i snitt.

Løpere:

Imset Stormli: Hadde en svak sesong for Sparta for to sesonger siden. Ble hentet tilbake til Lillehammer og produserte 26 poeng på 45 kamper i fjor. I tillegg til + 10 i +- statistikken kontra – de 3 foregående sesongene. Fikk langt mer tillit og tok vare på den. Er en spiller som har fløyet litt under radaren til folk flest, men fortsetter han i samme spor eller tar ytterligere steg til året så kan dette bli meget bra og muligens en plass i 2.rekka.
I Stormli: 6 poeng

Ellingsen: Fikk det ikke til å stemme i det hele tatt i fjor hos de blå. 0!! poeng på 27 kamper og hadde en fryktelig sesong. Hadde 13 poeng for Lillehammer for to sesonger siden og har et langt større potensiale enn det han har vist. Null tillit og de få sjansene han fikk tok han ikke vare på.
Ellingsen: 2 poeng, men jeg tror at Ellingsen vil få en ny vår og prestere langt bedre enn forventet. Jeg kan ikke gi høyere poeng med tanke på sesongen i fjor.

Cangelosi: 55 poeng på 48 seriekamper sist han var her og 8 poeng på 7 playoffkamper.
En meget god spiller som satt store spor etter seg sist. Lillehammerfansen jublet over denne signeringen og det er ikke uten grunn. Blir svært spennende å se om han klarer å opprettholde det gode spillet fra sist. Jeg mener nei! Spilte kun 14 kamper sist sesong og fikk 3 poeng. Etter min mening har han også litt svakere spillere rundt seg nå enn da han var her sist og dette vil merkes spesielt i pp-produksjonen. Tipper 45-50 poeng.
https://www.tv2.no/v/1416430/
https://www.tv2.no/v/1389349/
Cangelosi: 9 poeng

Dineen: 50 poeng og 22 mål og 28 assist i fjor. 36 utvisningsminutter og +4 i +-statistikken. Det er liten tvil om at Dineen er en spiller som eier isen i store deler av spilletiden. Jeg er bare usikker på om han er god nok til å skyte dette laget oppover på tabellen fra fjoråret. Det er liten tvil om at Dineen er en klassespiller, men har han et ekstra gir som laget det lille ekstra de trenger for å klatre? Jeg tviler dessverre på det. Her også har Lillehammer en spiller som kommer til å ende på 45-50 poeng.
https://www.tv2.no/v/1414006/
Dineen: 8 poeng

Persson: Mine spådommer angående Persson ble knust av hovedpersonen selv. Han vartet opp med storspill i flere kamper og var vesentlig bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. 14 mål og 13 assist på 30 kamper og hadde i tillegg da et skadeopphold som satte han tilbake. Fullt mulig at Persson runder 40 poeng og da har han gjort en meget god sesong.
Persson: 7 poeng

Eidsæther: Er vel den spilleren med lengst fartstid i Lillehammer. Har spilt samtlige kamper de to siste sesongene og det er jo sterkt i seg selv. Er en spiller som sjelden går av isen med en dårlig kamp i bagasjen. Bidro med 18 poeng på 45 kamper i fjor. 8 mål og 10 assist. Går foran og gir alt, alltid. En viktig rollespiller som jeg mener har de beste årene lagt bak seg. Dessverre for han og Lillehammer. Allikevel har han masse å gi etter småpene 611 kamper for Lillehammer.
Eidsa: 6 poeng.

Gran: Ustabil til tusen. Er han på så kan han gjøre det utrolige, men er han av så kan han også gjøre det utrolige (motsatt vei). Til tider svært morsom å følge samtidig som det kan være frustrerende. Mangler litt av mentaliteten til å ville gi alt dersom det butter litt. 9 mål og 16 assist på 42 kamper forrige sesong. Fikk spille med de store gutta og leverte hele + 18 i +- statistiskken. Klarer han å bli mer stabil vil han lett runde 30 poeng til året og det trenger dette laget. Kan fort fortjene høyere poengsum, men blir trukket for ustabilitet. +18 i +- statistikken og best på laget i fjor.
Gran: 6 poeng

Grønstad: Gjør jobben han skal og fyller rollen han er tiltenkt på en god måte. Stikker seg ikke ut, men arbeider godt gjør oppgavene sine. Produserte 19 poeng for lørenskog for 3 sesonger siden og har produsert 9 poeng i snitt for Lillehammer og Vålerenga de to siste. 8 poeng i debutsesongen for Lillehammer. Har ikke en like offensiv rolle som hos Lørenskog, men hadde nok håpet at han skulle bidratt med enda flere poeng fremover.
Grønstad: 5 poeng

Holmstrom:
Har jo en merittliste som er sinnsyk for ligaen vår. Det er liten tvil om at denne spilleren har hatt en dalende kurve de siste sesongene, men at det fortsatt bor mye hockey i denne kroppen er det ingen tvil om. 19 poeng for Norfolk Admirals på 42 kamper er faktisk ikke så ille siden Norfolk rett og slett var crap! 5.plass i den interne poengligaen. Er nok primært hentet for å fylle rollen som center utenfor 1.rekka, men vil nok være med å styre powerplay, ta avgjørende dropper og rett og slett hjelpe resten av laget med erfaringen sin. Har gode håndledd, kan virkelig smelle på når det trengs og tipper han vil øke poengproduksjonen betraktelig. Kommer til å være topp 3 i dropper i ligaen. Et annet spørsmål er jo om han er sulten nok? Karriere på hell og all statistikk viser pil nedover. Jeg tipper rundt 40 poeng.
https://bellevillesens.com/sound-tigers ... t-meeting/
Holmstrom: 7 poeng

Nystuen: Poengsnittet sank fra 0,68 til 0,63 denne sesongen. Det er ikke voldsomme tall, men jeg hadde trodd at det kom til å gå oppover og ikke nedover. Skal Lillehammer oppover er de avhengige av at disse guttene tar steg fremover i form av poeng. Da det er sagt er jeg fan av hvordan Nystuen spiller hockey. Er bevegelig, vil ha pucken ofte, går på massevis av skudd og kan være leken til tider.
Bør bikke 30 poeng til året, noe jeg tror er fullt mulig dersom han unngår skadeavbrekk.
https://www.youtube.com/watch?v=3lwhIE7c5So
Nystuen: 6 poeng

Nyhus: rollespiller som gjør det han må gjøre. Gjør lite ut av seg, men tar små steg for hvert år. 10 poeng på 44 kamper i fjor fordelt på 5 mål og 5 assist. På grunn av måten han kler rollen gjør det han til en viktig spiller for Lillehammer.
Nyhus: 5 poeng

Homdrom: Mye av det samme som Nyhus. Fyller rollen sin greit, men ikke noe mer. +3 i +- statistikken og det er lite å utsette på arbeidsmoralen. Kommer han til å ta nye steg i år? Det blir spennende, men personlig frykter jeg at Homdrom havner på stedet hvil.
Homdrom: 4 poeng:

Da har vi en total score på 5,92 i snitt på 12 løpere.

Gjennomsnittsalderen er 24,6 år.
Gjennomsnittshøyden er 183,44 cm.
Gjennomsnittsvekten er 83,76 kg
Poengsum:
Totalt 7,5 på keepere
6,83 på backer
5,92 på løpere.
Totalt blir dette da 6,75 i snitt på samlet spillertropp. Som sagt små marginer og hvis Ellingsen får en ny vår er dette laget kjapt over 7 poeng noe som må sies å være sterkt. Tabelltipset mitt kommer etter at alle lagene er presentert.

Sånn! Da er vi i gang, kjør debatt og hogg hodet av meg!

SimenL

Post by SimenL »

Alltid interessant å lese dine betraktninger. Jeg personlig ville kanskje justert opp Nystuen, Gran, Persson og Stormli med ett poeng, men utover det er det vanskelig å være uenig med det du skriver. Hvis Holmstrom er så god på dropper som du skriver, har vi fort to av ligaens beste dropper i Cangelosi og Holmstrom da!

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

SimenL wrote:
Tue Aug 11, 2020 11:09 pm
Alltid interessant å lese dine betraktninger. Jeg personlig ville kanskje justert opp Nystuen, Gran, Persson og Stormli med ett poeng, men utover det er det vanskelig å være uenig med det du skriver. Hvis Holmstrom er så god på dropper som du skriver, har vi fort to av ligaens beste dropper i Cangelosi og Holmstrom da!
Droppene så blir dere seige ja.
Angående de spillerne du vil ha opp et hakk så føler jeg at det er flere spillere som er litt bedre enn disse som er på nivå 7 og 8. Det vil du muligens se når du kan få spillere å sammenligne med (håper jeg får det til). På nivå 7 og oppover så er du i de to topprekkene og stort sett i 1.rekka i samtlige klubber, kanskje med unntak Stavanger. Var også usikker på om Cangelosi var en 9èr eller 8èr. Er svært få som er helt der oppe. Topp med tilbakemelding:)

SimenL

Post by SimenL »

Sjefsrøden wrote:
Tue Aug 11, 2020 11:37 pm
SimenL wrote:
Tue Aug 11, 2020 11:09 pm
Droppene så blir dere seige ja.
Angående de spillerne du vil ha opp et hakk så føler jeg at det er flere spillere som er litt bedre enn disse som er på nivå 7 og 8. Det vil du muligens se når du kan få spillere å sammenligne med (håper jeg får det til). På nivå 7 og oppover så er du i de to topprekkene og stort sett i 1.rekka i samtlige klubber, kanskje med unntak Stavanger. Var også usikker på om Cangelosi var en 9èr eller 8èr. Er svært få som er helt der oppe. Topp med tilbakemelding:)
Ja, blir sikkert enklere når jeg får se sammenligningen med andre spillere. Skal ikke se bort i fra at jeg også overvurderer eget lag og spillere en smule :D
Må si jeg er spent og noe skeptisk til Holmstrom også på grunn av hans alder. Har mer troa på å signere relativt unge "fremadstormende" spillere, noe jeg synes Lillehammer har truffet bra med tidligere

johnpx

Post by johnpx »

Takk for förste runde, keep going!

anders

Post by anders »

Knall god jobb!! Oilers next?

Bekkevold

Post by Bekkevold »

anders wrote:
Tue Aug 18, 2020 4:33 pm
Kanskje greit å ta de lagene som er ferdig å handle først? Oilers skal hente to importer til før seriestart.

Trumf

Post by Trumf »

Kanskje greit å ta de lagene som er ferdig å handle først? Oilers skal hente to importer til før seriestart.
[/quote]

Skulle ikke de trekke laget?? :roll:

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Bekkevold wrote:
Tue Aug 18, 2020 5:23 pm
[quote=anders post_id=1231 time=<a href="tel:1597761203">1597761203</a> user_id=160]
[/quote]

Sparta er neste lag ut. Kommer enten onsdag eller torsdag denne uka. De kommer fortløpende når de anser seg ferdige.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Sparta:

Sparta overrasket meg litt i fjor og tok flere poeng enn jeg hadde regnet med. Selv uten toppspillere i poengligaen klarte de å avgjøre flere jevne kamper i sin favør og hadde en periode med voldsomt mange seiere på rad. På forhånd så jeg for meg en av de svakeste Spartautgavene på mange år og det så også slik ut i starten av sesongen. Et meget ungt lag som varierte voldsomt i prestasjonene fra det grusomme (3-9 i Stjernehallen) til det solide (5-4 seier i Stavanger). De vant for øvrig 8 av de siste 9 kampene og viste knallform inn mot sluttspillet som dessverre ikke ble noe av. De har fortsatt en solid norsk stamme og en haug egne unggutter som de håper tar nye steg kommende sesong. Stort sett det samme laget med noen få endringer. Veldig spent på om de spillerne som må ta steg gjør det, hvis ikke så kan det bli tøft for Sparta til året. Mangler toppene, men er bedre enn mange av de andre på bredden.

Keepere:

Lillegrend: Hadde en variabel sesong i fjor etter min mening. Karret seg akkurat over 90%, men hjalp ikke dette Spartalaget like mye som man hadde håpet på forhånd. Skal legges til at dette var hans første år som 1.keeper og han kom ikke så altfor galt ut av det. Må jobbe med stabiliteten og det er der han hadde Gran og Berg som backup i fjor har han i år bare nykommer Tobias Normann som aldri har stått en seniorkamp før. Dette er spennende satsning av Sparta og foreløpig ser jeg ikke denne duoen som knallsterk.
Lillegren: 7 poeng

Normann: Utvilsomt et stort talent da han dro fra Stjernen til Färjestad. Etter det jeg har lest osv har han gjort sine saker ganske så bra der borte og han har fått en helt annen oppfølging i Sverige enn det han ville ha fått her. Spennende signering og jeg håper han vil bane vei for unge norske keepere på sikt. Totalt ubeskrevet på seniornivå.
Normann: 4 poeng

Backer:
Soudsky: En defensiv back som kanskje stagnerte litt på Lillehammer i fjor. Er ingen toppback i ligaen, men gjør en grei jobb og er pliktoppfyllende i forhold til arbeidsoppgavene sine. Her har Sparta hentet en 6.-7. back som vil forsterke bredde og bunnlinja med erfaring. 1 mål på 168 seniorkamper vitner ikke om en spiller som dunker til fra blå.
Soudsky: 5 poeng

Kjellesvik: Dette er en spiller jeg vet litt lite om. Mestis er ikke akkurat den ligaen jeg følger tettest. Han har forholdsvis god statistikk både fra Oilers og Mestis. Det er en spennende signering og det tyder på at han har offensive fibre og jeg vil tro at han kommer til å bidra med ca 15 poeng for Sparta i år.
Kjellesvik: 6 poeng

Saari: En spiller som kom inn på tampen i fjor. Storvokst spiller som gjorde sine saker bra og ble belønnet med ny kontrakt. Så ikke så altfor mye av han, men gjorde et solid inntrykk både offensivt og defensivt. Har spilt i både KHL, Liiga, Erste liga og Allsvenskan så han har bred erfaring selv med sin unge alder på 25 år. Sparta var meget fornøyd med Saari og ut i fra det jeg har sett, lest og hørt så gir jeg poengscoren ut i fra det. Kanskje litt snill.
Saari: 8 poeng

Nilsson: Er en spiller jeg har fått sansen for. Var negativ til å begynne med, men Sparta er to forskjellige lag med og uten han. Det er puckskikkelig spiller, med stor ro. God begge veier og er med på å utvikle de andre unge guttene på backsiden. Ikke det mest skremmende skuddet, men er med på å styre spillet og diktere tempo. Svært viktig spiller for dette Spartalaget.
Nilsson: 8 poeng

Meisingset: Er i voldsom utvikling. Tar stadig nye steg og i fjor gjorde han seg også gjeldende i målprotokollen. 13 poeng fra en 20-åring på backplass lar seg høre og det blir spennende å se om han tar nye steg til året. Er utvilsomt et kjempetalent og her har Sparta nok en gang fått frem en spiller fra egne rekker som snart er moden for større oppgaver.
Meisingset: 7 poeng

Pedersen: Det samme her. Egen lokal unggutt som nå er 22 år. Tar stadig nye steg og har fått mye rutine. Økte poengsnittet sitt fra fjoråret og bidrar offensivt i langt større grad enn tidligere. Kommer nok til å få enda mer istid i året som kommer. Begynner også å bli mer synlig på isen og tar mer plass.
Pedersen: 7 poeng

E Lilleberg: Nok et kjempetalent fra egne rekker. 12 assist i fjor og forholdsvis mye istid. Spiller med trygghet og gjør gode enkle valg defensivt. Også her har vi en spiller som har tatt store steg det siste året og jeg tror han kommer til å bli enda bedre til året. Det er morsomt å følge ungdomssatsingen til Sparta og her har mange klubber mye å lære.
E Lilleberg: 7 poeng

Som jeg har skrevet i innledningen så gir jeg kun poengsnitt ut i fra de 6 backene jeg mener kommer til å spille mest. Soudsky kommer til å få mye istid, men jeg har han ikke med i regnestykket mitt.
Sparta kommer da ut med 7,16 poeng i snitt. Noe som tilsier at de ikke har noen høyere topper enn Lillehammer, men litt bedre bredde. Det blir spennende å se om ungguttene fortsetter utviklingen, for dersom de gjør det så vil nok flere få tilbud fra andre klubber neste år.

Forwards:

Karlsen: Uten tvil den spilleren som imponerte meg mest i fjor. 17 mål og 16 assist. I tillegg fremtrende og tok en stor plass i dette laget. Jeg tippet på rundt 20 poeng og i stedet ble det 33. Selv med liten størrelse står han kraftig opp og gjør en knalljobb i alle situasjoner. Så er spørsmålet om han makset ut potensialet sitt forrige sesong og hadde flyt kontra om han vil ta nye steg neste år. Jeg er usikker på om han kommer til å øke produktiviteten i stor grad så anslår rundt 35.
Karlsen: 7.

Knold: Er en spiller som alltid gir alt. Er blitt mer voksen i spillestilen sin og har også økt produktiviteten sin. Arbeidsjern som drar med seg resten av resten av spillergruppa bak toppspillerne til Sparta. Er ofte god når det drar seg til og trives når det er litt trykk og kaos. Gikk fra 17 poeng året før til 25 i år. Jeg anslår mellom 25 og 30 poeng denne sesongen. Fikk i tillegg to kamper med flagget på brystet i fjor.
Knold: 7.

Nilsen: Nok en egenprodusertspiller. En spiller jeg har ment ikke har vært med på å løfte dette Spartalaget nevneverdig….frem til i fjor. Synes han tok mange steg og var ved flere anledninger toneangivende. Bikket for første gang over ti mål i serien og endte på 12 mål. Med sine fire assist endte han da på 16 poeng. Med 12 scoringer havnet han på 5. plass på toppscorerstatistikken til Sparta og dette var et viktig bidrag for at Sparta tok 6.plassen.
Nilsen: Jeg har lyst til å gi en 6’er, men synes han gjorde sine saker såpass godt og at han forbedrer mye av spillet sitt så jeg gir en 7’er.

Roest: Denne sesongen tok han et stort steg fremover kontra sesongen 18/19 da jeg syntes han var direkte svak ut i fra forventningene. Hadde nesten 1 poeng i snitt og samtidig dro mye av lasset da han var på isen. Er en viktig brikke i dette laget og laget er definitivt svekket uten han på laget.
Roest: 8.

Henriksen: Merket stor forskjell i forhold til at lagkameratene tok større ansvar enn i Ringerike. Økte fra 9 til 21 assist og reduserte scoringsmengden fra 15 til 10. Synes til tider han er for ustabil og «eier» sjeldent isen. Kom seg utover i sesongen og fortsetter utviklingen kan dette bli ganske så bra. Godt høyrefattet skudd som kommer til nytte i powerplay.
Henriksen 7.

Grønberg: Hva skal man si. Jeg trodde før sesongen i fjor at han måtte produsere mer for å være importplass verdig. Han produserte to poeng mindre, men det er på ingen måte feil at han forsvarer en importplass. Han går foran med brask og bram og styrer skuta sikkert. Personlig er jeg skuffet over droppstatitikken hans. 48,6 som er den offentlige, men vet det foreligger litt feil tall. Uansett så er under 50% for lavt av en spiller av dette kaliberet. Ligger stabilt rundt 30 poeng og jeg antar at han kommer til å ligge i dette sjiktet i år også. Rekkesammensetningen vil nok avgjøre i forhold til antall assist. Mer om dette lenger ned.
Grønberg: 8.

Thoresen: Spiller som jeg forventet skulle ta et nytt steg dette året. Spilte bare 24 kamper under sesongen og det kan jo ha satt en stopper for utviklingen. Føler at han er mye på samme stedet som sesongen før. Ikke den spilleren som imponerte meg i fjor. Endte på 9 poeng og for Sparta og Thoresen sin del håper jeg at utviklingen tar nye steg til året.
Thoresen: 6.

Öhman: På det jevne, verken blendende eller fantastisk, men gjør en solid jobb. Produserte 33 poeng i fjor fordelt på 16 mål og 17 assist. Har liten tro på at han kommer til å utvikle dette i voldsom grad og jeg tror han kommer til å havne mellom 30-35 poeng denne sesongen også. Spilleren overrasket meg i fjor ved å produsere mer enn jeg hadde sett for meg. Jeg mener de andre importene til Sparta er bedre og at noen av ungguttene kanskje blir mer fremtredende.
Öhman: 7.

Jakobsson: Her ble jeg imponert. Startet litt tregt som resten av laget, men var virkelig den spilleren som dro dette laget fremover. Meget god spilleforståelse, god med puck og god på jerna. I tillegg produserte han bra med poeng. Mangler bittelitt på å være helt der oppe med de beste importene, men totalt sett er dette kvalitet. Så er spørsmålet hvordan Sjur har tenkt til å sette sammen rekkene og om de kommer til å kjøre alt krutt i 1. rekka. 16 mål og 28 assist i fjor. To av målene hentet fra Tv2.no.
https://www.tv2.no/v/1544283/
https://www.tv2.no/v/1536408/
Jakobsson: 8.

Salonen: Her tror jeg Sparta har gjort et varp. Har hatt over 1 poeng i snitt i Mestis. Noe som må sies å være sterkt. De fleste spillerne med et slikt snitt har havnet i Liiga eller andre store ligaer. Derfor ble jeg overrasket over at han havnet i Frankrike forrige sesong. Med sine 26 år i tillegg så er det tydeligvis noe som de finske klubbene mener han mangler siden han ikke har fått kontrakt høyere. Som sniper i ligaen vår derimot er han kapabel til 40-50 poeng. Jeg tror ikke han er god nok til å bikke 50 poeng, men det får tiden vise. Det er også med bakgrunn i hvilke spillere han spiller sammen med. Jeg er spent på om rekkekompisene klarer å dra han over 50 poeng, men at dette er en solid signering av Sparta er jeg ikke i tvil om. Så kan man også diskutere hvor god Mestis er i forhold til ligaen vår og eventuelt den danske. Der er jeg usikker. 1.30 poeng pr kamp i Frankrike der Kearney hadde 1.41 det samme som min personlige favoritt Joel Champagne.
https://www.youtube.com/watch?v=pHqxdsgdmCg
Salonen: 8.

Falk-Larssen: God sparta signering. Sterk norsk spiller som tok ligaen med storm i fjor. 18 scoringer og 12 assist for Narvik lar seg høre. Sparta har virkelig hentet en spiller som skal stå for secondary scoring og med flyt så kan dette bli virkelig bra. Igjen er spørsmålet hvordan rekkene blir sammensatt og om han kommer til sin rett for å score mål. Jeg tror ikke at 18 scoringer blir fulgt opp, men jeg tror han runder 30 poeng.
Falk-Larssen: 7.

Børresen: Skal i utgangspunktet være banker blant topp 12 forwards. På grunn av skadesituasjonen de siste årene og en heller svak produksjon er jeg ikke sikker. Har vært på vei nedover en stund og spørsmålet er om han klarer å holde seg skadefri og få fart på seg selv igjen. 21 poeng de siste 3 sesongene og som sagt skadeutsatt.
Børresen: 5.
Østby og Ahlsen i bakhånd som også kommer til å få en hel del istid.

Snittet på løpersiden blir da 7.08

Høyde: 183,12 cm i gjennomsnitt. Det fører de opp på 3.plass i forhold til de andre lagene.
Vekt: 86,19kg i gjennomsnitt. Sparta er pr.dags dato det tyngste laget i ligaen. Det er fascinerende i og med at de sammen med Stjernen er det yngste laget i ligaen. De er et helt år yngre enn nr 8 på lista og samtidig er de 3. høyest og tyngst. De lokale ungguttene til Sparta har mye muskler og de er kjent for å være godt trent.

Totalt sett får da Sparta:
Keepere: 5.5
Backer: 7.16
Løpere: 7.08
Sammenlagt: 6.58
Er etter min mening bedre enn Lillehammer ute på isen, men svakere på keepersiden. Så får tiden vise hvordan jeg tipper tabellen og hvordan det blir under sesongen.

Slasher

Post by Slasher »

I alle dager for en grundig analyse. Tar av meg hatten for ditt svært givende bidrag til vår lille menighet. En liten ting jeg synes bør komme med, og som veldig ofte glemmes i tabelltips og analyser, er trenerne. Veldig avgjørende brikke.

Jeg har forøvrig ingenting å tilføye eller innspill til de karakterene som er gitt.

Gleder meg til neste tropp blir gått nøye igjennom! Stå på videre :-)

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Slasher wrote:
Sat Aug 22, 2020 5:55 pm
I alle dager for en grundig analyse. Tar av meg hatten for ditt svært givende bidrag til vår lille menighet. En liten ting jeg synes bør komme med, og som veldig ofte glemmes i tabelltips og analyser, er trenerne. Veldig avgjørende brikke.

Jeg har forøvrig ingenting å tilføye eller innspill til de karakterene som er gitt.

Gleder meg til neste tropp blir gått nøye igjennom! Stå på videre :-)
Trenerne kommer i eget avsnitt under tabelltipset. Helt klart en svært viktig faktor. Følte ikke jeg kunne blottlegge alt riktig enda😂 Takk for hyggelige ord! Storhamar er neste lag ut.

Ramp

Post by Ramp »

https://www.stjernen.no/artikel/9np6ake ... r-skribent

Jeg regner med du har sett denne. Bør jo være perfekt match for dere begge ;)

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Ramp wrote:
Sun Aug 23, 2020 10:46 am
https://www.stjernen.no/artikel/9np6ake ... r-skribent

Jeg regner med du har sett denne. Bør jo være perfekt match for dere begge ;)
Jeg skriver søknad i dette øyeblikk;) Vet at det er flere søkere så krysser fingrene.

Fjella

Post by Fjella »

Hei og takk så langt.

Dette blir eit gildt arkiv til bruk no når serien kjem i gang, så eg kan halde styr på spelarane i "Storligaen".

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

God kveld godtfolk!
Må "dessverre" meddele at jeg ikke har like god tid som tidligere til å skrive de ulike sakene her inne. Vil selvfølgelig være i gruppa her og delta på det jeg kan, men ikke alt jeg kan legge ut lenger.
Samtlige av dere som er her inne vil derimot se mer til meg fremover i en annen rolle enn her inne på forumet. Endelig har jeg fått muligheten til å drive med favoritthobbyen min på et litt annet plan og jeg gleder meg stort til det. Med fulltidsjobb og familie ved siden av hockeyen blir det rett og slett ikke mulig å bruke like mye tid på forumet som tidligere.
Samtidig håper jeg at dere vil sette pris på "røden" i den nye rollen og at jobben vil bli synlig i hockeynorge på en positiv måte.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Ny podcast! Tar for seg noen av importene i de ulike klubbene og tanker rundt signeringer.
https://www.stjernen.no/sosiale-medier/ ... ey-podcast

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Da er tabelltipset ute på iTunes og Spotify. Stjernen hockey podcast. Håper det er et lite plaster på såret siden det stoppet opp inne på denne siden. Gi gjerne tilbakemelding etter lytten om hva dere synes om både sendingen og tipsene.
Håper det faller i smak.

Post Reply