Corona, økonomi og sesongen 20/21

Fjella

Re: Corona, økonomi og sesongen 20/21

Post by Fjella »

Då er det vel slik at Sparta blir sitjande i karantene i 10 dagar. Då må to kampar utsetjast.
26/11 Sparta - Stavanger
28/11 Sparta - Frisk

Om det er slik at M/S også må i karantene i 10 dagar, skjer det same med desse kampane.
26/11 M/S - Narvik
28/11 Lillehammer - M/S

Kva så med Stjernen - Narvik den 28. om Narvik ikkje kan spela den 26. mot M/S?

Det blir fort ein mykje haltande tabell i FK. HockeyLive tabellen bør før jo heller ordnast etter PCT. Når forbundet har bestemt at det skal vera retningsgjevande, bør det ta konsekvensane av det og ordne tabellane der etter.

Om eg har forstått det rett, skal kampar som ikkje kan spelast etter 1. desember bli avlyste. Det burde heller vera på høg tid å sløyfe den 5. delen av serien og ha rom for å arrangere avlyste kampar.

Slasher

Post by Slasher »

Jeg tenker alle lag må ha spilt mot hverandre, hjemme og borte minst én gang, før man kan vurdere noen tabell. Når eksempelvis både kampen mellom Frisk og Sparta i dag, og Sparta vs Frisk neste uke ser ut til å ryke, vil disse lagene ikke ha møtt hverandre de to første rundene. Samtidig vil snart andre lag møtes for tredje gang. Det blir ikke riktig grunnlag.

Fjella

Post by Fjella »

Slasher wrote:
Sat Nov 21, 2020 11:08 am
Jeg tenker alle lag må ha spilt mot hverandre, hjemme og borte minst én gang, før man kan vurdere noen tabell. Når eksempelvis både kampen mellom Frisk og Sparta i dag, og Sparta vs Frisk neste uke ser ut til å ryke, vil disse lagene ikke ha møtt hverandre de to første rundene. Samtidig vil snart andre lag møtes for tredje gang. Det blir ikke riktig grunnlag.
Det er vel det som er meint med ein gyldig tabell at det minimum har vore spela dobbelt serie. Vidare slik eg forstår det, ville alle kampar som er spela telle. Somme lag kan ha vore heldige og møtt overvekt av svake lag, medan andre lag kan ha vore uheldige å ha møtt overvekt av gode lag. Det er nettopp difor eg meiner at den 5. delen av serien bør sløyfast for å auke sjansen for å få programmet gjennomført.

sorum

Post by sorum »

Fjella wrote:
Sat Nov 21, 2020 10:53 am

Om eg har forstått det rett, skal kampar som ikkje kan spelast etter 1. desember bli avlyste. Det burde heller vera på høg tid å sløyfe den 5. delen av serien og ha rom for å arrangere avlyste kampar.
Det var slik ordlyden var torsdag kveld. Ble rettet fredag. Det som er bestemt er at kamper i U-14 til U-21 som ikke kan spilles vil bli avlyst. Dette for å sikre istid til utsatte kamper i U-13 og nedover og i FK-ligaen/1. div.

Ja, de burde sløyfe den 5. runden. Ikke spille mer enn to kamper i uka. og ha reservedatoer til utsatte kamper.

sorum

Post by sorum »

Fjella wrote:
Sat Nov 21, 2020 10:53 am
Då er det vel slik at Sparta blir sitjande i karantene i 10 dagar. Då må to kampar utsetjast.
26/11 Sparta - Stavanger
28/11 Sparta - Frisk

Om det er slik at M/S også må i karantene i 10 dagar, skjer det same med desse kampane.
26/11 M/S - Narvik
28/11 Lillehammer - M/S
Det er tre kamper som må berammes på nytt for både Sparta og MS. De skulle jo ha spilt i denne helga også. Frisk-Sparta, MS-Lillehammer.

Det er noen ledige datoer i desember pga av det ikke blir landskamper. Så det kan spilles tirs 15.12. , tors 17.12. og lør/søn 19. evt 20.12. Eller en kamp flyttes til januar.

sorum

Post by sorum »

En spiller til på Sparta er bekreftet smittet: - Spilleren som nå er smittet, er sengeliggende med feber, men har det etter forholdene bra. Vi har flere som har lignende symptomer, slik at når svarene på deres prøver kommer i morgen og onsdag, forventer vi flere positive tester, sier Svendsen.

Den første smittede spilleren deltok ikke i kampen mot Manglerud Star kvelden før, men protokollen til Hockeyforbundet har gjort at MS har vært i karantene likevel. Nå vil de måtte følge samme karantene som Sparta nå har, som altså strekker seg til neste mandag.

– Helsemyndighetene avgjør karanteneperioden nå. Vi tar da konsekvensene av det i terminlisten, sier assisterende generalsekretær i Hockeyforbundet Kristoffer Holm til TV 2.

Manglerud Star sier til TV 2 at de forbereder seg på karantene og flere utsatte kamper.

https://www.tv2.no/sport/11795419/?fbcl ... PGJRSckTsI

sorum

Post by sorum »

14 personer rundt A-laget til Sparta er nå smittet, og de venter på svar på prøver i morgen fra åtte personer til. Hvor mange av de 14 som er spillere sier nyhetene ingenting om.

Ottar Eide i Forbundet sier – Foreløpig klarer vi å holde tritt, men hvis dette eskalerer mer så kan det påvirke mange kamper. Da må vi se på plan B. Vi har flere scenarioer som vi kan ta frem dersom det blir flere kanselleringer.

Fjella

Post by Fjella »

I dag kom det ei viktig presisering frå forbundet:
"Etter 1. desember vil ikke seriekamper som er utsatt bli satt opp igjen.
Dette gjelder ikke Toppidretten.
Toppidretten i norsk ishockey består av Fjordkraft-ligaen, 1. Div. Menn og Kvinner Elite."

Bra det ikkje gjeld topphockeyen, men FK-ligaen kan bli sårbar med det tette kamp-programmet i februar. Håpar i alle fall at noko kan reddast i landslagspausa den 8. - 15. februar om koronaen slår til att.

Som Sørum har vore inne på, er oppsettet gjort med tanke på at koronasituasjonen skulle bli lettare ut på vinteren. Heldigvis ser det bra ut for vaksinering, men det er heilt urealistisk at det kan hjelpe særleg på den generelle smitten allereie i februar om det er risikogruppene som får vaksinen fyrst. Ein kunne tenkje seg at spelarane kunne få vaksien mellom dei fyrste, men det blir temmeleg uetisk at frisk ungdom skulle få tilgang framfor andre i køa.

Eg trur vi berre kan slå fast at vi må slite med covid-19 utover heile vinteren - kanskje kan vi håpe på sluttspelet.

sorum

Post by sorum »

HOCKEYSMITTE-SJOKKET: − UKJENT HVORDAN SMITTEN KOM INN TIL OSS

https://www.vg.no/sport/ishockey/i/2dVx ... nn-til-oss

sorum

Post by sorum »

Sparta har til nå fått utsatt sju kamper. Inkludert kampene mot Grüner 10.12. og VIF 12.12. Seks av kampene er omberammet. Mangler bare ny dato for kampen mot Grüner som skulle vært spilt 10.12. Dette betyr at Sparta får et voldsomt tett program fra 15.12. 33 kamper skal spilles på 90 dager.

Forbundet har foreløpig fredet landslagspausen 8. - 15.02. Da skal det etter planen være A-landslagsturnering i Østerrike, og U-19 landslagsturnering i Frankrike. Hvis disse turneringene blir avlyst kan evt nye utsatte kamper spilles den aktuelle uka.

Fra sa.no - Niklas Roest (34) er en av de 17 covid-19 spillerne i Sparta Sarpsborg. Sliten, trøtt og hodepine har vært hverdagene fram til nå for kapteinen som er spent på framtiden.

-Det er 14 dagen siden Niklas Roest fikk beskjed om at han var smittet av covid-19, noe det viste seg at 16 andre av hans lagkamerater i Sparta Sarpsborg også var. Det vil også ta litt tid før han er klar for å spille kamp igjen. Mandag startet han med første trinn på denne berømte stigen for å komme tilbake.
-– Hvordan har det vært siden den positive testen med Niklas Roest?
– Det ble helt klart mange tanker som kom, men jeg forsto fort at jeg var smittet. Jeg ble fort sliten, var trøtt og fikk hodepine. Nå er det gått 14 dager siden beskjeden kom, og både Niklas og familien ser langt lysere på det hele.

– For meg er alle de negative symptomene borte, selv om ikke kroppen er like pigg som vanlig. Det betyr at vi igjen kan være ute, selv om alt blir gjort i et rolig tempo.

Han syntes det er veldig spesielt at stort sett spillerne har blitt rammet på forskjellige måter.
– Noen kjenner nærmest ingen ting, andre har små problemer og noen har det hardere. Det medfører at vi også kommer tilbake på forskjellige tidspunkt.

Niklas er på ingen måte sikker på når han er tilbake i kampform igjen.
– Jeg har i dag (mandag) startet på denne berømmelige stigen. Jeg har sittet i 15 minutter på ergometersykkelen, og syklet i et veldig rolig tempo. Dette er nærmest bare for å komme i gang, og tirsdag blir det å sykle litt lenger. Det viktige er hvordan jeg opplever dette i etterkant som forteller hvor fort jeg kan gå fram.

Han vet at viruset er en belastning for hjerte og lungene. Av den grunn er han nøye med hvordan reaksjonene er etter en økt.
– Fortsetter det slik uten at jeg merker noe, er håpet å være tilbake forsiktig på isen igjen i slutten av uken. Det blir også bare å føle meg fram, for jeg er ute av karantenen.
– Er du redd for framtiden og komplikasjoner?
– Jeg syntes det som har skjedd er ekkelt, når man blir satt slik tilbake på kort tid. Det er viktig å lytte til kroppen, ikke bli for ivrig og forsøke å tenke positivt. Tiden får vise hvordan det vil gå, mener kaptein Niklas Roest.

sorum

Post by sorum »

Hvis jeg har forstått dette riktig vil en klubb kunne få utsatt en kamp hvis 5 eller flere spillere ikke kan spille pga corona. Jeg tror det holder med legeerklæring som viser at spilleren ikke kan spille kamp. Det blir spennende å se om Sparta kan spille kamp 12.12. eller om de må utsette flere kamper.

Fjella

Post by Fjella »

sorum wrote:
Tue Dec 08, 2020 7:56 pm
Hvis jeg har forstått dette riktig vil en klubb kunne få utsatt en kamp hvis 5 eller flere spillere ikke kan spille pga corona. Jeg tror det holder med legeerklæring som viser at spilleren ikke kan spille kamp. Det blir spennende å se om Sparta kan spille kamp 12.12. eller om de må utsette flere kamper.
Det er nok at ein spelar er smitta, så kjem heile laget i karantere, og kampar 10-14 dagar fram i tid må utsetjast. Det er kritisk ved eit tett kampprogram. Om ikkje del 5 av serien blir sløyfa, er eg redd at laga må rankast etter PCT, slik som vedteken prosedyre då blir. Det er ikkje rettvist.

Regelen om 5 spelarar kan vel likevel vera relevant etter at karantenetida er ute, om det er slik at spelarane har fått etterverknad av sjukdommen. Det ser jo ut til at Roest har fått det, kanskje kan det også vera fleire i Sparta. Det er svært trist om laget blir kasta ut i eit svært tett kampprogram der det blir lagt tunge bører på få spelarar. Då er jo sjansen for andre skadar også svært store.

sorum

Post by sorum »

Fjella wrote:
Wed Dec 09, 2020 12:10 pm
sorum wrote:
Tue Dec 08, 2020 7:56 pm
Det er nok at ein spelar er smitta, så kjem heile laget i karantere, og kampar 10-14 dagar fram i tid må utsetjast. Det er kritisk ved eit tett kampprogram. Om ikkje del 5 av serien blir sløyfa, er eg redd at laga må rankast etter PCT, slik som vedteken prosedyre då blir. Det er ikkje rettvist.

Regelen om 5 spelarar kan vel likevel vera relevant etter at karantenetida er ute, om det er slik at spelarane har fått etterverknad av sjukdommen. Det ser jo ut til at Roest har fått det, kanskje kan det også vera fleire i Sparta. Det er svært trist om laget blir kasta ut i eit svært tett kampprogram der det blir lagt tunge bører på få spelarar. Då er jo sjansen for andre skadar også svært store.
Ja, regelen om 5 spillere vil gjelde etter karantenetida. Så det gjelder Sparta nå. Hvis de fortsatt har minst 5 spillere som ikke kan spille mot VIF 15.12. må den kampen utsettes. Og de skal spille kamper 17.12., 19.12. og 22.12. Dvs fire kamper på sju kalenderdager. Jeg synes det grenser til uforsvarlig.

Det er to forhold som gjelder om vi skal kutte den 5. runden. Vi må sørge for at alle har møtt hverandre fire ganger. Jeg har ikke gått grundig inn i terminlista for å sjekke hvordan det ligger an. Men f.eks har Frisk og Narvik møtt hverandre fire ganger allerede. Det må settes opp en helt ny terminliste fra det tidspunkt man evt beslutter å kutte den 5. runden.

Det andre er kompensasjonsordningen, som nå gjelder til 31.12. men som skal forlenges, som gjelder for "delvis avholdte arrangement". Det er ment å stimulere til ikke å avlyse. Nå har vi spilt med 200 tilskuere, men i Oslo er det nå null tilskuere. Hvis vi skal avlyse ni seriekamper pr lag må det først avklares at det vil bli gitt kompensasjon også for avlyste kamper. Argumentet må jo være at kampprogrammet mot slutten av serien, tre kamper i uka, blir for tøft ift spillernes helse. Og at lag som rammes, slik som Sparta, ikke får et umenneskelig tett kampprogram rett i etterkant av at spillerne klareres for spill igjen.

sorum

Post by sorum »

Vi har spurt Sjur Robert Nilsen om status for Sparta før de skal spille fire kamper på åtte dager, den første borte mot VIF tirsdag 15.12.

-Hei.
Vi må forholde oss til NIHF’s kampreglement. Hvis vi har fler enn 50% av troppen friskmeldt må vi spille kamper som er berammet. Det er ikke optimalt sportslig. Vi må hente opp spillere fra U-21. Vi har forhåpninger om at minimum 12-15 spillere er friskmeldt til tirsdagens kamp på Jordal. Vi kan IKKE drive «rovdrift» på spillerne. Derfor fyller vi nok opp med spillere som ikke nødvendigvis er sportslig kvalifisert. Vi krysser fingrene å håper vi så raskt som mulig kan være med å kjempe om poeng også, selvom det blir vanskelig i starten. Håper og tror at «Back to play trappen» vi bruker ivaretar spillernes medisinske sikkerhet.

Sjur

Slasher

Post by Slasher »

sorum wrote:
Mon Dec 14, 2020 1:31 am
Vi har spurt Sjur Robert Nilsen om status for Sparta før de skal spille fire kamper på åtte dager, den første borte mot VIF tirsdag 15.12.

-Hei.
Vi må forholde oss til NIHF’s kampreglement. Hvis vi har fler enn 50% av troppen friskmeldt må vi spille kamper som er berammet. Det er ikke optimalt sportslig. Vi må hente opp spillere fra U-21. Vi har forhåpninger om at minimum 12-15 spillere er friskmeldt til tirsdagens kamp på Jordal. Vi kan IKKE drive «rovdrift» på spillerne. Derfor fyller vi nok opp med spillere som ikke nødvendigvis er sportslig kvalifisert. Vi krysser fingrene å håper vi så raskt som mulig kan være med å kjempe om poeng også, selvom det blir vanskelig i starten. Håper og tror at «Back to play trappen» vi bruker ivaretar spillernes medisinske sikkerhet.

Sjur
For en fortvilet situasjon for Sparta. Selv om vi alle visste at dette kunne skje, så må det oppleves fryktelig tungt. Sparta har levert helt OK i starten av sesongen, og har vel til og med vært litt uheldige med uttellingen, også får de dette i fanget. Det kan fremdeles skje alle de andre klubbene også, så dette fungerer som en veldig klar oppfordring til å ta smittevern veldig alvorlig. Sparta kunne vel knapt fått et tøffere kampprogram i sin retur etter sykdom heller:

15.12 VIF - Sparta
17.12 Sparta - Stavanger
19.12 Frisk - Sparta
22.12 Sparta - Frisk

Fjella

Post by Fjella »

Slasher wrote:
Mon Dec 14, 2020 8:45 am
sorum wrote:
Mon Dec 14, 2020 1:31 am

-Hei.

Sjur
For en fortvilet situasjon for Sparta. Selv om vi alle visste at dette kunne skje, så må det oppleves fryktelig tungt. Sparta har levert helt OK i starten av sesongen, og har vel til og med vært litt uheldige med uttellingen, også får de dette i fanget. Det kan fremdeles skje alle de andre klubbene også, så dette fungerer som en veldig klar oppfordring til å ta smittevern veldig alvorlig. Sparta kunne vel knapt fått et tøffere kampprogram i sin retur etter sykdom heller:

15.12 VIF - Sparta
17.12 Sparta - Stavanger
19.12 Frisk - Sparta
22.12 Sparta - Frisk
Ddette er verkeleg leitt. Eg kjenner ikkje situasjonen i Sparta, men antar at dei 12-15 spelarane heller ikkje har trena i den tida dei har vore borte. Lillehammer har også vore igjennom eit hardt program med tre bortekampar på rad med berre ein dags mellomrom mellom kvar av dei. Der har folk vore friske så eg går ut frå at dei har trena hardt i den seriepausa dei hadde. Lillehammer var i ein heilt annan situasjon enn Sparta. Vi håpar det beste for Sparta og at det blir positivt for dei unggutane som får prøve seg.

sorum

Post by sorum »

Overblikket: En dag forstår kanskje Norges Ishockeyforbund hva «fair play» er for noe
Når Norges Ishockeyforbund sender Sparta ut mot lokomotivet i norsk ishockey, med dagens bakteppe, så er det som å sende lam til slakting.

https://vartoslo.no/gamle-oslo-norges-i ... uXAkIJy2ho

DonCherry

Post by DonCherry »

sorum wrote:
Mon Dec 14, 2020 6:33 pm
Overblikket: En dag forstår kanskje Norges Ishockeyforbund hva «fair play» er for noe
Når Norges Ishockeyforbund sender Sparta ut mot lokomotivet i norsk ishockey, med dagens bakteppe, så er det som å sende lam til slakting.

Godt skrevet av Enersen.

sorum

Post by sorum »

Fire Sparta-spillere er fortsatt syke. Det gjelder førstekeeper Jens Kristian Lillegrend, Martin Grönberg, Magnus Nilsen og Even Kjellesvik.

Det forteller daglig leder Henning Svendsen i Sparta til Sarpsborg Arbeiderblad. Etter dialog med spillerne velger klubben nå å gå ut med navnene på dem som har vært smittet av covid-19.

– Vi har fire spillere som fortsatt er syke og ikke spiller mot Vålerenga. Det er Jens Kristian Lillegren, Even Myreng Kjellesvik, Martin Grönberg og Magnus Nilsen. Alle fire er fortsatt i stigen med opptrening, og det er foreløpig usikkert når de kommer tilbake. I beste fall blir det til romjulskampene mot Stjernen. Det er disse fire spillerne som sist fikk påvist smitte, sier Svendsen.

Det er totalt 17 spillere i Sparta som har testet positivt på covid-19, og dette er de andre som har hatt sykdommen:

Kristian Jakobsson.

Jonas Meisingset.

Sondre Ahlsen.

Cameron Crotty.

Sebastian Labori Christiansen.

Niklas Roest.

Sander Thoresen.

Håkon Løken Pedersen.

Mattias Nilsson.

Tobias Normann.

Henrik Knold.

Emil Martinsen Lilleberg.

Svein Petter Falk-Larssen.

– Det er noen spillere som nettopp er ferdig med stigen og de testes på treningen mandag, og det blir først klart etter treningen eller på tirsdag om de må stå over mot Vålerenga. Dermed er det mulig at det kan bli flere enn fire spillere som ikke kan spille kampen, sier Henning Svendsen.

Brevik-klubben har kun en seniorkeeper tilgjengelig ettersom Jens Kristian Lillegrend fortsatt er syk.

– Det er vår U21-keeper Trym Nilsen Watterud som stepper inn for «Jensi» som målvakt, sier Svendsen.

Det er mulig at også flere U21-spillere blir hentet inn til tirsdagens oppgjør i hovedstaden.

Slasher

Post by Slasher »

sorum wrote:
Mon Dec 14, 2020 6:33 pm

Ja, uffameg! «Lokomotivet» viste ingen nåde mot dette sjanseløse lille «lammet». Dette var stygt. Et blodbad! :lol:

Fjella

Post by Fjella »

Vaksinasjonssertifikat.

FHI seier dette:
Både EUs myndigheter og Verdens helseorganisasjon (WHO) ser på muligheten for å innføre et globalt vaksinasjonssertifikat for dem som er koronavaksinert (slik som for gulfebervaksinasjon). Tanken er at dette skal gi visse rettigheter til å fly, krysse grenser og delta på arrangementer. Dersom dette blir aktuelt, vil regjeringen vurdere om det skal innføres i Norge. I så fall vil vi komme tilbake med informasjon om hvordan sertifikatene skal utstedes, og hvilke rettigheter de gir.

Kanskje kan vi koma inn på kamp ved å vise sertifikatet i ein overgangsperiode. Det blir då i tellegg til dei 200 eller dei 0 som får sleppe inn også slik ordninga er no. Først må det vel visast at dei som har fått vaksinen ikkje kan smitte andre. Data på det trur eg kjem fort no som massevaksineringa er i gang. Då tenkjer eg på slutten av februar eller fyrst i mars.

Slasher

Post by Slasher »

Ja! Gi de vaksinerte fordeler, så lokkes kanskje skeptikerne til å bli med på dugnaden!

sorum

Post by sorum »

Tidenes tøffeste kampprogram? venter nå Sparta. I perioden 5. januar til 13. mars skal det spilles 26 kamper.

05.01.2021 18:30 Grunerhallen Grüner Sparta Elite
07.01.2021 18:30 Manglerud ishall Manglerud Star Elite Sparta Elite
09.01.2021 16:00 DNB Arena Stavanger Ishockeyklubb Sparta Elite

12.01.2021 19:00 Sparta Amfi Sparta Elite Frisk Asker Elite
14.01.2021 18:30 Sparta Amfi Sparta Elite Lillehammer Elite
16.01.2021 16:00 Sparta Amfi Sparta Elite Narvik
17.01.2021 14:00 Sparta Amfi Sparta Elite Narvik

19.01.2021 19:00 Eidsiva Arena Lillehammer Elite Sparta Elite
21.01.2021 18:30 Sparta Amfi Sparta Elite Storhamar Elite
24.01.2021 17:00 Manglerud ishall Manglerud Star Elite Sparta Elite

26.01.2021 18:30 Grunerhallen Grüner Sparta Elite
28.01.2021 18:30 Askerhallen Frisk Asker Elite Sparta Elite
30.01.2021 16:00 Sparta Amfi Sparta Elite Stavanger Ishockeyklubb

02.02.2021 18:30 Sparta Amfi Sparta Elite Vålerenga Elite
07.02.2021 17:00 Eidsiva Arena Lillehammer Elite Sparta Elite

16.02.2021 18:30 Eidsiva Arena Lillehammer Elite Sparta Elite
18.02.2021 18:30 CC-Amfi Storhamar Elite Sparta Elite
20.02.2021 16:00 Sparta Amfi Sparta Elite Stjernen Elite

23.02.2021 18:00 Sparta Amfi Sparta Elite Stavanger Ishockeyklubb
25.02.2021 18:30 Sparta Amfi Sparta Elite Grüner
27.02.2021 16:00 Grunerhallen Grüner Sparta Elite

02.03.2021 18:30 Jordal Amfi Vålerenga Elite Sparta Elite
04.03.2021 18:30 Sparta Amfi Sparta Elite Storhamar Elite
06.03.2021 16:00 Sparta Amfi Sparta Elite Narvik

11.03.2021 18:30 Sparta Amfi Sparta Elite Manglerud Star Elite
13.03.2021 16:00 Sparta Amfi Sparta Elite Frisk Asker Elite

Slasher

Post by Slasher »

Da har visst Stjernen også fått Covid-19 inn i troppen, så matcher fremover blir sannsynligvis avlyst. Storhamar settes i tidagerskarantene, etter å ha spilt mot Sparta som har to nye tilfeller, så nå blir det litt trøbbel i oppsettet.

https://www.tv2.no/sport/11871151/

sorum

Post by sorum »

Slasher wrote:
Mon Jan 04, 2021 5:29 pm
Da har visst Stjernen også fått Covid-19 inn i troppen, så matcher fremover blir sannsynligvis avlyst. Storhamar settes i tidagerskarantene, etter å ha spilt mot Sparta som har to nye tilfeller, så nå blir det litt trøbbel i oppsettet.

https://www.tv2.no/sport/11871151/
Det blir ingen landslagsaktiviter i februar. Det betyr mulighet til å avvikle 3 kamper pr lag for de som må utsette kamper nå. Så sier Forbundet at klubbene ønsker å spille full serie, 45 kamper, da det gir størst forutsigbarhet. I stedet kan det bli aktuelt å kutte kamper i sluttspillet. Det nevnes bare kvartfinaler, som naturligvis kan være best av 5 i stedet for best av 7. Men det monner ikke veldig, så jeg tror vi skal være forberedt på best av 5 i semifinalene også.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Holm i forbundet var med på tv2 sin podcast. Der snakket han om mulige scenarioer i sluttspillet. Best av 3 har vel også blitt diskutert, men 30 april er vel den datoen som er satt som endelig sluttdato ettersom jeg forsto.

Skulle situasjonen vedvare og det blir vanskelig å få til dette så kan vel også sluttspillet avgjøres fra onsdag til søndag i en arena. Kvartfinaler tirsdag og onsdag, semifinaler fredag og finale på søndag. Langt i fra ønskelig, men er jo slik NM sluttspillet i fotball blir avgjort. Der spilles det bare en kamp i hver runde så kan gå som en nødløsning i hockey også. Hvis man i tillegg spiller i for eksempel Kristiansand er alle på nøytral is. For min del ser jeg heller denne løsningen enn ikke noe sluttspill i det hele tatt. Så kan man spille etter internasjonale regler dersom det blir spilleforlengelse.

Tirsdag:
Kvartfinale 1. kl 15.30. Lag 1 + 7 eller 8
kvartfinale 2. kl 19.00 Lag 4+ 5 eller 6

Onsdag:
Kvartfinale 3. kl 15.30 Lag 2 + 6,7 eller 8
Kvartfinale 4. kl 19.00 Lag 3 + 5,6 eller 7

Fredag: Semifinale 1. kl 15.30 Høyest rangert + lavest rangert
Semifinale 2. kl 19.00 De to lagene som er rangert mellom de to i den andre semifinalen

Søndag: Finale kl 18.00

Slasher

Post by Slasher »

Håper for guds skyld ikke det blir en løsning ala det du skisserer her. Hockeysluttspill er ikke tilfeldige enkeltkamper, men langvarig krig! Jeg vil mye heller se forbundet ta litt sats, og legge opp til litt romslig kalender ved å stoppe alt seriespill etter eksempelvis 25. februar. Fjerne en hel runde, så vi til og med har mulighet til å få gjennomført alle kampene uten å måtte ty til kalkulator for å finne plasseringene.

Deretter Best av 5 i kvart. En uke pause. Best av 5 i Semi. En uke pause og til slutt best av 7. Ved behov kan man justere noe på datoer, og i ytterste konsekvens gå ned til 5 matcher i finalene. Pausene er lagt inn som buffere ved eventuelle karantener.

Fjella

Post by Fjella »

Slasher wrote:
Tue Jan 05, 2021 11:16 am
Håper for guds skyld ikke det blir en løsning ala det du skisserer her. Hockeysluttspill er ikke tilfeldige enkeltkamper, men langvarig krig! Jeg vil mye heller se forbundet ta litt sats, og legge opp til litt romslig kalender ved å stoppe alt seriespill etter eksempelvis 25. februar. Fjerne en hel runde, så vi til og med har mulighet til å få gjennomført alle kampene uten å måtte ty til kalkulator for å finne plasseringene.

Deretter Best av 5 i kvart. En uke pause. Best av 5 i Semi. En uke pause og til slutt best av 7. Ved behov kan man justere noe på datoer, og i ytterste konsekvens gå ned til 5 matcher i finalene. Pausene er lagt inn som buffere ved eventuelle karantener.
Eg er enig med deg, slik eg har masa lenge no på at ei runde bør sløyfast, no med det enno er tid før somme lag har møtt kvarandre fem gonger. Serien vil vi då nokså sikkert kunne gjennomføre. Så bør forbundet bestemme at det skal delast ut kongepokal også dersom sluttspelet ikkje kan gjennomførast. Det bør skje raskt før det blir altfor tydeleg kven som blir seriemeister.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Fjella wrote:
Tue Jan 05, 2021 11:34 am
Slasher wrote:
Tue Jan 05, 2021 11:16 am

Eg er enig med deg, slik eg har masa lenge no på at ei runde bør sløyfast, no med det enno er tid før somme lag har møtt kvarandre fem gonger. Serien vil vi då nokså sikkert kunne gjennomføre. Så bør forbundet bestemme at det skal delast ut kongepokal også dersom sluttspelet ikkje kan gjennomførast. Det bør skje raskt før det blir altfor tydeleg kven som blir seriemeister.
Det blir ikke kuttet i rundene dersom de ikke er helt nødt til det. Dersom de må kutte går dette på bekostning av sluttspillet. Serien er prioritert foran sluttspillet av samtlige klubber meg bekjent. Dette på grunn av at det er der klubbene får kompensasjon og det er det forbundet går for. Derfor skisserte jeg den løsningen som en best mulig, worst case scenario der det eventuelt ikke blir sluttspill i det hele tatt. Hør på podcasten til Tv2 så hører dere hvordan de har tenkt i forbundet. Så lenge klubbene selv vil at serien skal bli fullført foran sluttspillet nekter jeg å tro at de kutter en runde for å få plass til sluttspillet. Dette sa også forbundet var svært lite aktuelt.

sorum

Post by sorum »

22 personer i og rundt Stjernens A-lag har testet positivt, 17 spillere blir det meldt, og de venter fortsatt på 14 prøvesvar. Vi vet at når noe tilsvarende skjedde med Sparta tok det 3-4 uker før de kunne spille kamp igjen.

-NIHF har i dag besluttet at landslagsoppholdet i februar (8.-14) ikke vil bli benyttet til samlinger.

Så sier Forbundet at klubbene ønsker å spille full serie, 45 kamper, da det gir størst forutsigbarhet. I stedet kan det bli aktuelt å kutte kamper i sluttspillet.

I landslagspausen i februar kan det avvikles tre seriekamper for de lagene som henger etter. Og hvis det bestemmes at det skal være best av 5 både i kvartfinale og semifinale kan sluttdato for seriespillet skyves fra 13. mars til 20. mars og gi plass til tre seriekamper til.

Slasher

Post by Slasher »

...Og da har vi fått Covid-19 i Frisk Asker også.

https://www.friskaskerhockey.no/artikel ... ssemelding

Slasher

Post by Slasher »

Da er status at flertallet av lagene er enten i karantene eller har sykdom i troppen, så da er det vel liten vits i å fortsette før vi kan avvikle kamper regelmessig igjen?

sorum

Post by sorum »

Fra NIHF:

Vi har i samråd med NTH i kveld besluttet å pause alt spill i #Fjordkraftligaen inntil videre. Smittesituasjonen nå er så kompleks og vanskelig å håndtere at vi ser det nødvendig å pause ligaen frem til vi igjen kan gjennomføre kamper på en forsvarlig måte. #2hockey

sorum

Post by sorum »

sorum wrote:
Fri Jan 08, 2021 10:55 pm
Fra NIHF:

Vi har i samråd med NTH i kveld besluttet å pause alt spill i #Fjordkraftligaen inntil videre. Smittesituasjonen nå er så kompleks og vanskelig å håndtere at vi ser det nødvendig å pause ligaen frem til vi igjen kan gjennomføre kamper på en forsvarlig måte. #2hockey
Jeg tenker det vil være fornuftig å ta en fire ukers pause i FK-ligaen. Vi vet at det tok ca tre uker fra Sparta var rammet av Corona til de kunne spille igjen. Og fortsatt er en av dems beste spillere, Grönberg, ute av spill. Nå vet vi at Stjernen er i samme situasjon som Sparta.

Hvis serien stoppes i fire uker, må den 5. runden kuttes. Det er jeg sikker på. De fleste lagene har spilt 24 kamper, og trenger da "bare" 12 kamper til. Grüner trenger 16 kamper til, mens Sparta trenger 17 kamper til. Hvis oppstart blir 6. februar kan det da være to kamper i uka frem til 20. mars (serien er planlagt ferdig 13. mars). Fordelen med å ikke presse inn tre kamper i uka disse seks siste ukene er at man da har reservedatoer hvis det skulle komme ny smitte etter 6. februar eller at lag ikke kan starte opp samtidig med de andre. Med denne forskyvingen går vi litt inn sluttspillet. Kan ordnes med å gå ned til best av 5 i både kvart og semi.

Grunnen til at klubbene har vært ivrige på å spille 45 seriekamper, selv om det skulle bety kortere sluttspill, er at det gir størst mulig forutsigbarhet for det økonomiske da man kan budsjettere med 22/23 hjemmekamper, mens sluttspillet er bingo rent økonomisk. Og så er kompensasjonsordningen slik at klubbene får kompensert 70% av tapte arrangementsinntekter. Mens hvis man avlyser får man bare 50% i kompensasjon. Regjeringen ville med dette oppmuntre idrett og kultur til å arrangere selv om de knapt fikk ha publikum. Den eneste måten et avlyst arrangement kan få 70% er om det er myndighetene som nekter arrangementet avholdt. For ishockeyens del har det betydd at man har vært opptatt av at kampene bare utsettes, som igjen betyr at et lag som Sparta nå har helt umenneskelig program med tre kamper i uka ut sesongen.

Det er en åpenbar feil med innretningen på denne kompensasjonsordningen som ikke sier et ord om hva skal skje om et helt lag er corona-smittet. Det burde være slik at vi skal kunne avlyse kamper pga helsesituasjonen, og motta 70% kompensasjon. Ikke slik det er nå hvor det legges press både på klubber og spillere om at de må komme tilbake til kamper så snart som mulig for å få den høyeste kompensasjonen. Forventer derfor at Forbundet, med Tage Pettersen i spissen (som også er Stortingspresident for Høyre) sørger for at kompensasjonen for avlyste kamper blir den samme som for avholdte kamper. Hvis ikke straffer man økonomisk de klubbene som har hatt mange spillere med smitte.

Svenoss

Post by Svenoss »

Stavanger Oilers bekrefter smitte - Fjordkraftligaen blir satt på vent!
Oilers spilte mot Vålerenga på tirsdag, da er vel Vålerenga også blitt smittet ?.....

Slasher

Post by Slasher »

Jeg stilte spørsmål ved om det var lurt at Oilers spilte mot VIF, etter at vi visste at dommer Hallin var smittet da han dømte Frisk - Oilers. Senere fikk vi høre at det var smitte i Frisk, men likevel ble det satt opp match mellom Oilers og Lillehammer. Jeg mener dette er kritikkverdig. Nå vil vi mest sannsynlig se smitte i VIF om et par dager også.

sorum

Post by sorum »

VIF må ut i karantene. Melder ikke om smittede spillere.

https://www.vif-hockey.no/artikel/ej0sa ... -karantene

sorum

Post by sorum »

Mistenker at denne kampen utløste stort smitteutbrudd i ishockeyen

https://www.tv2.no/sport/11880201/?fbcl ... r88u_05Hnw

Fjella

Post by Fjella »

sorum wrote:
Fri Jan 08, 2021 11:15 pm
sorum wrote:
Fri Jan 08, 2021 10:55 pm
Fra NIHF:

Jeg tenker det vil være fornuftig å ta en fire ukers pause i FK-ligaen. Vi vet at det tok ca tre uker fra Sparta var rammet av Corona til de kunne spille igjen. Og fortsatt er en av dems beste spillere, Grönberg, ute av spill. Nå vet vi at Stjernen er i samme situasjon som Sparta.

Hvis serien stoppes i fire uker, må den 5. runden kuttes. Det er jeg sikker på. De fleste lagene har spilt 24 kamper, og trenger da "bare" 12 kamper til. Grüner trenger 16 kamper til, mens Sparta trenger 17 kamper til. Hvis oppstart blir 6. februar kan det da være to kamper i uka frem til 20. mars (serien er planlagt ferdig 13. mars). Fordelen med å ikke presse inn tre kamper i uka disse seks siste ukene er at man da har reservedatoer hvis det skulle komme ny smitte etter 6. februar eller at lag ikke kan starte opp samtidig med de andre. Med denne forskyvingen går vi litt inn sluttspillet. Kan ordnes med å gå ned til best av 5 i både kvart og semi.

Grunnen til at klubbene har vært ivrige på å spille 45 seriekamper, selv om det skulle bety kortere sluttspill, er at det gir størst mulig forutsigbarhet for det økonomiske da man kan budsjettere med 22/23 hjemmekamper, mens sluttspillet er bingo rent økonomisk. Og så er kompensasjonsordningen slik at klubbene får kompensert 70% av tapte arrangementsinntekter. Mens hvis man avlyser får man bare 50% i kompensasjon. Regjeringen ville med dette oppmuntre idrett og kultur til å arrangere selv om de knapt fikk ha publikum. Den eneste måten et avlyst arrangement kan få 70% er om det er myndighetene som nekter arrangementet avholdt. For ishockeyens del har det betydd at man har vært opptatt av at kampene bare utsettes, som igjen betyr at et lag som Sparta nå har helt umenneskelig program med tre kamper i uka ut sesongen.

Det er en åpenbar feil med innretningen på denne kompensasjonsordningen som ikke sier et ord om hva skal skje om et helt lag er corona-smittet. Det burde være slik at vi skal kunne avlyse kamper pga helsesituasjonen, og motta 70% kompensasjon. Ikke slik det er nå hvor det legges press både på klubber og spillere om at de må komme tilbake til kamper så snart som mulig for å få den høyeste kompensasjonen. Forventer derfor at Forbundet, med Tage Pettersen i spissen (som også er Stortingspresident for Høyre) sørger for at kompensasjonen for avlyste kamper blir den samme som for avholdte kamper. Hvis ikke straffer man økonomisk de klubbene som har hatt mange spillere med smitte.
Glimrande oppsummering, Sørum. Anten må ein kutte sluttspelet eller så må den 5. delen av serien sløyfast. Det som eg saknar frå NIHF og NTH er å innføre reglar for utdeling av kongepokal. Tida for dette er nettopp nå, med stopp i serien og svært jamt mellom dei heitaste kandidatane. Sjefsrøden har eit mogleg opplegg for eit sterkt forkorta sluttspel på nøytral bane.

Eg prøver med med desse kriteria for kongepokalen:
1) Gjennomført sluttspel, gjev naturlegvis kongepokal som no
2) Om finalen ikkje kan spelast, går kongepokalen til den av finalistane som er best i serien
3) Om semifinalane ikkje kan spelast, går kongepokalen til den av semifinalistane som er best i serien
4) Om kvartfinalane ikkje kan spelast, går kongepokalen til serievinnaren

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

For å bevare spenningen og for at samtlige lag skal ha noe å spille om ser jeg heller denne varianten enn ikke noe sluttspill i det hele tatt ja..

Tirsdag:
Kvartfinale 1. kl 15.30. Lag 1 + 7 eller 8
kvartfinale 2. kl 19.00 Lag 4+ 5 eller 6

Onsdag:
Kvartfinale 3. kl 15.30 Lag 2 + 6,7 eller 8
Kvartfinale 4. kl 19.00 Lag 3 + 5,6 eller 7

Fredag: Semifinale 1. kl 15.30 Høyest rangert + lavest rangert
Semifinale 2. kl 19.00 De to lagene som er rangert mellom de to i den andre semifinalen

Søndag: Finale kl 18.00

Fjella

Post by Fjella »

Forbundet saman med NTH har no bestemt seg for å ta pause i seriespelet også for toppdivisjonen for kvinner og for 1. div. Litt rart å stoppe 1. div no som alle lag kan spela. Er det då så sikkert at det blir betre med å vente? Eg trur diverre ikkje det.

Grunngjevinga finst her, eller skal vi seia at det ikkje er noka grunngjeving anna enn at situasjonen er uoversiktleg (men når vil den slutte å vera det?).

https://www.hockey.no/nyheter/2020/all- ... -pa-pause/

tiger_n

Post by tiger_n »

Det handler vel like mye om solidaritet og signaleffekten det gir til samfunnet at noe med såpass liten samfunnsnyttig verdi som en hockeyliga skal rulle på selv om vi andre tar hensyn både i hue og ræva...

Syns dette er ryddig jeg, er jo ikke noen god grunn til at en hobbyliga som dette jo er (det er ikke noe voldsomt arbeidsgiveransvar ute og går her) skal rulle og gå og potensielt være en smittekilde. Hver enkelt utøver er i kontakt med mange andre nærkontakter utover sporten, ergo skal de unngå kontakten i sportsammenheng (holde minst 1m avstand) fordi det rett og slett er unødvendig.

Ting blir ikke bedre før sommeren som er, og tiltakene som gjøres nå har heller ikke noe med selve smittespredningen som er i Norge per dags dato. Det handler om å gjennomføre de minst restriktive tiltakene som er for å gi seg selv pusterom nok til at vaksinen kan bli spredd og begynne få fotfeste så vi slipper en ny bølge etter sommeren. Det er det som er målet, ikke det at vi skal skynde oss tilbake til hverdagen så fort som mulig, det må vi bare innse.

Jeg tror fort vekk vi har sett den siste hockeyen i år også, nå er VIF ute i 10 dager++ så det blir rett og slett ikke tid igjen i år heller. Bedre og se på det lange løpet og satse på at ting blir lysere mot slutten av 2021.

Fjella

Post by Fjella »

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

Nå har forbundet gått ut med oppstart igjen den 26.1 i følge Fredriksstad blad. Ja det er to ss'er. Dette skjer dersom ting ikke endrer seg ut ifra hvordan situasjonen ser ut nå. I tillegg er det lagt opp til 36 serierunder med en ny terminliste som ikke er offentliggjort enda. Her blir det en del endringer i og med at den opprinnelige terminlisten ikke la opp til likt antall hjemme og bortekamper mot de ulike lagene. Den nye terminlisten legger opp til to hjemme og to bortekamper mot hvert lag. I tillegg går de i utgangspunktet for et normalt sluttspill med best av syv. Så får tiden vise hva man får til osv. For min del håper jeg at vi får til en oppstart.

sorum

Post by sorum »

Jeg tror vel at 26. januar blir for tidlig. Og de tåler å vente ei uke til. Seriespillet kan også pågå ei uker lengre enn planlagt (13. mars skulle siste serierunde være), da de kan går for best av fem i kvart- og semifinaler i stedet for best av sju.

Det er Sparta som har igjen 17 kamper, og Gruner som har igjen 16 kamper, som er utfordringen. De må spille tre kamper i uka i seks uker for å bli ferdig til 13. mars. Da må de komme i gang senest torsdag 4. februar for å rekke det. Dit er det tre uker til.

Sjefsrøden

Post by Sjefsrøden »

3 uker skal gå fint for Sparta, Grüner og Narvik sin del, men spent på resten. Stavanger og Vif er jo de som er sist ute med smitte og det kan bli vel tidlig for deres del.
En del av Stjernen sine spillere går på is førstkommende mandag og etter pressemeldingen i går tyder det på ingen har vært alvorlig syke.

Jeg legger med sesongoppsummeringen for de som ikke har sett den, for å korte ned ventetiden. Etter 1 t og 40 minutter og ut sendingen er det videoklipp med alt som har skjedd i løpet i sesongen.

Hilsen Sjefsrøden

Fjella

Post by Fjella »

Det gjeld å koma i gang så fort som råd for laga som kan, for vi veit ikkje kven som blir mest ramma i neste omgang. Så spel når sjansen byr seg!

Eg er optimistisk med omsyn til sluttspelet, for i slutten av mars bør alle i risikogruppa ha fått båe dosene og bli immune. Det ville vera svært uetisk om vi i dag kravde at toppidrettsfolk skule bli prioriterte framfor sårbare grupper. Men når alle i risikogruppa blir vaksinerte, reknar eg med at det kjem ein slik diskusjon. Toppidretten vil sikkert då koma sterkt på banen, og kjem til å "krige" med andre grupper.

Svenoss

Post by Svenoss »

Forbanna kjedelig med den corona tiden vi har :oops: Alle savner ishockey, savner å se gode ishockey kamper og masse folk på kampene.

Post Reply